تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

انتقاد جمهوری اسلامی از دولت «رئیسی»؛ بی‌توجهی «قالیباف» را فراموش نمی‌کنیم

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی انتقاد با عنوان «به عدالت عمل کنید برایش معنا جعل نکنید»، نوشت: دولت محترم اگر مساوات را عدالت می‌داند، حقوقِ رئیس‌جمهور و معاون اول و سخنگو را درست به اندازه یک کارمند معمولی تعیین و فیشِ آن را منتشر کند. با سپاس از تلاش برخی نمایندگان مجلس و کمیسیون تطبیق، بی‌توجهی امروزِ قالیباف را فراموش نمی‌کنیم و در کنارِ خاطره نگرانی تبلیغاتی ایشان از یخچال بازنشستگان در تبلیغاتِ ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را به یاد می‌سپاریم.

کد خبر: ۱۳۳۶۳۳
۰۸:۵۹ - ۲۵ تير ۱۴۰۱

انتقاد جمهوری اسلامی از دولت «رئیسی»؛ بی‌توجهی «قالیباف» را فراموش نمی‌کنیم

دیدارنیوز: روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار مطلبی به انتقاد از دولت رئیسی درباره بحث عدالت در پرداخت حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان و همچنین قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخت.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «به عدالت عمل کنید برایش معنا جعل نکنید» نوشت:

«کلمه غدیر، علی (ع) را بعد از رسول خدا (ص) به ذهن می‌آورد. علی هم که نامش به میان بیاید، "عدالت" به عنوان اولین مفهوم بعد از کلمه مبارک نامِ مولا، به میان می‌آید. عدالت، آن هم نه به معنا‌های لحظه‌ای و بسته به منفعت و شرایط که به معنای همیشگی و جهان شمولی که خود مولا علی تبیین می‌فرماید؛ عدالت، "محق بودن هر فرد نسبت به حقی که به طور مشروع دارد، است. " با این تعریف، ذهن می‌رود جایی که برخی از حضرات، عدالت را با مساوات اشتباه می‌گیرند چنان که در ماجرای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، چنین شعار می‌دهند. سخن‌ها می‌گویند. ازجمله سخنگوی دولت که می‌گوید "عادلانه کردن پرداخت حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم است. "، اما باید پرسید "عادلانه" در نگاه شما چه معنایی دارد که مجلس را هم به ناهمراهی می‌نوازید و می‌گوئید، "مجلس لایحه دولت در رابطه با عادلانه سازی حقوق به نفع دهک‌های پایین جامعه را نپذیرفت. "؟ عدالت که "همه شمول" است. نمی‌شود آن را به نفع کسی تعریف کرد. بخوانید در منطق علوی، "عدل و عدالت هرچیز را در جای خود می‌نهد درحالیکه بخشش آن را از جای خود خارج می‌کند. عدالت، تدبیر عمومی مردم است، درحالیکه بخشش گروه خاصی را شامل می‌شود پس عدالت شریف‌تر است. " به ویژه اگر این بخشش از جیبِ دیگران باشد!

اتفاقا حرف ما – در روز تامینِ اجتماعی - با دولت بر سر عدالت است. در این مواجهه و اصرار برای رسیدن به حق خود هم اصلا احساس ضعف نمی‌کنیم که در نظام برآمده از انقلاب اسلامی به جرات و صراحت سخن می‌گوئیم. خود را در مظان سرزنش هم نمی‌دانیم، چون مولا علی (ع) در حکمت ۱۶۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: "مرد را سرزنش نکنند که چرا حقش را با تاخیر می‌گیرد، بلکه سرزنش آن جاست که آنچه حقش نیست بگیرد. " بله، حرف ما با آقایان بر سر عدالت است. بروند فرهنگ نامه‌ها را بخوانند، کجا معنایش چنین است که روا می‌دارند؟ عدالت هرگز به معنای مساوات نیست. عدالت هرچیز را بر جای خود قرار دادن است. چنان که در کتب اصول عقاید نوشته‌اند: "درباره عدالت و مساوات برخی بر این عقیده‌اند که معنای عدالت آنست که مساوات رعایت شود در حالی که چنین نیست. در عدالت هرگز مساوات شرط نیست بلکه استحقاق و اولویت‌ها باید در نظر گرفته شوند.

عدالت آنست که هر موجودی به میزان حق، استعداد و لیاقت خود سهمی دریافت کند. " آنچه ما خواهان آنیم هم دقیقا همین است که براساس بیمه پردازی، و استحقاقی که ایجاد شده، مستمری بگیریم. دولت محترم اگر "مساوات" را عدالت می‌داند، حقوقِ رئیس‌جمهور و معاون اول و سخنگو را درست به اندازه یک کارمند معمولی تعیین و فیشِ آن را منتشر کند. وقتی خود چنین نمی‌کنند و برای خود "مساوات" را عدالت نمی‌دانند چطور برای دیگران که می‌خواهند به اندازه‌ای که گذاشته‌اند از جیب خود بردارند ادعای عدالت می‌کنند؟ ما این رفتار را خلاف عدالت می‌دانیم.

با سپاس از تلاش برخی نمایندگان مجلس و کمیسیون تطبیق، بی‌توجهی امروزِ شخصِ رئیس مجلس را فراموش نمی‌کنیم و در کنارِ خاطره نگرانی تبلیغاتی ایشان از یخچال بازنشستگان در تبلیغاتِ ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را به یاد می‌سپاریم. به احترام عدالت، باز هم خود را و همه را به کلام مولای غدیری‌مان توجه می‌دهیم که؛ «الظُّلمُ ام الرَّذَایلِ؛ ظلم مادر تمام زشتی‌هاست.» و مسئولان محترم را به این کلام علوی که؛ "هیچ عدلی سودمندتر از بازگرداندن مظلمه و ادای دیون نمی‌باشد. " توجه می‌دهیم.

پس آقای دولت! با پرداخت دیون خود عدالت را معنا کنید نه این که دنبال جعلِ معنا برای "عدالت" باشید.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی