تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
خدمات فکری در استقلال با اسید پاک نمی‌شود

قلعه نویی: نه حقی دارم نه منتی، فقط هوادارم

مصدومیت قدیمی امیر قلعه نویی در ناحیه زانو که باعث شد فوتبال را کنار بگذارد بعد از ۲۲ سال دوباره برایش دردسرساز شده و چند روز قبل آن را به تیغ جراح سپرد. گفتگوی دیدار با او نیز پس از این اتفاق میسر شد.

کد خبر: ۱۳۳۲۳۲
۱۲:۳۸ - ۱۷ تير ۱۴۰۱

قلعه نویی

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: اتفاقات اخیر در باشگاه استقلال بسیاری از پیش‍کسوتان این باشگاه را به واکنش واداشته و نظرات منفی و مثبت در این مورد کم نبوده است. با این حال حرف‌های امیر قلعه نویی که به نظر می‌رسد استقلال را در چند سال اخیر همچنان رصد می‌کند از جنس دیگری است. با اینکه با صراحت گفت، چون در حال حاضر، چون مسئولیتی در استقلال ندارد در موردش حرفی نمی‌زند، اما باز هم مسیر مصاحبه به همبن سمت رفت.

قیمت بازیکنان مثل مسکن بالا رفت  

ـ در مورد قیمت بازیکنان را از چند جنبه می‌توانم، نظر بدهم. اول اینکه شما اگر ۶، ۷ سال پیش، یک میلیارد تومان پول داشتی می‌توانستی به راحتی خانه بخری، ولی الان با ۱۵میلیارد هم نمی‌توان جایی خانه خرید. در همه جای دنیا بازیکن‌ها رقم‌های آنچنانی می‌گیرند، ولی مشکل اصلی اینجاست که اگر در آنجا فوتبالیست پول خوبی می‌گیرد، قشر متوسط هم درآسایش و آرامش هست. شما نباید به بازیکن ایراد بگیری، مشکل جای دیگر است. در فوتبال دنیا بازیکن داریم ۲۰۰ میلیون یورو قرارداد دارد، ولی درهمان جامعه، قشر متوسط هم با ۵ هزار یورو زندگی آرامی را می‌گذارند. پس مشکل به اقتصاد ما برمی گردد نباید به فوتبالیست حمله کنیم!

قشر متوسط نداریم!

ما هم قبول داریم رقم‌ها خیلی وحشتناک شده، ولی توضیح‌اش همان شرایط اقتصادی است که گفتم. پس ما باید به فکر قشر آسیب‌پذیر جامعه باشیم. همه از آمار تورم صحبت می‌کنند در حالی که مشکل اصلی جای دیگری هست. من می‌گویم این رقم‌ها همه جای دنیا هست. شما نگاه کنید ما در حال حاضر قشر متوسط جامعه نداریم! وقتی به وضع زندگی یک  کارمند رسیدگی نمی‌شود، این چنین وضعیتی به وجود می‌آید.

هر کاری کردیم نباید منت سر استقلال بگذاریم

ـ هر کسی هر کاری برای استقلال می‌کند نباید منتش را بر سر بقیه بگذارد. خوشحالیم که گروه ما درآن سال‌هایی که بازی می‌کردیم هر چه جام رسمی و غیر رسمی در لیگ ایران و آسیا بود را درو کردیم. جام میلز، برودولویی را گرفتیم و در ۶ ماه دو بار رفتیم فینال آسیا. یک بار قهرمان شدیم و یکبار هم که من و نامجو مطلق نبودیم و شاهرخ بیانی هم در بازی فینال محروم بود استقلال با تمام شایستگی، نایب قهرمان شد. پس اگر ما کاری برای یک مجموعه می‌کنیم دیگه نباید منتی بر سر کسی بگذاریم، وظیفه ما بوده. این را هم بگویم که همه این اتفاقات در زمانی رقم خورد که اصلا پولی وجود نداشت. یک رشته‌ای وجود داشت بین بازیکن و هوادار که آن هم عشق وعلاقه ما بود از یک طرف و در سمت مقابل هم هواداران مخلص استقلال وجود داشتند. من می‌گویم اگر آدم کاری برای استقلال می‌کند، منتی ندارد. تازه زمان ما که اصلا پولی وجود نداشت. خدا بیامرزد آقای پورحیدری زندگی‌اش و می‌فروخت وبرای استقلال خرج می‌کرد.

خدمات فکری را با اسید هم نمی‌توان پاک کرد

ـ من بزرگتر استقلال نیستم، حقی هم ندارم و منتی هم نمی‌گذارم. استقلال مگر کم بزرگتر دارد؛ علی جباری، حسن روشن، بهتاش فریبا، نصرالله عبداللهی، مهدی حاج محمد، رضا نعلچگر، حمید ملک احمدی و... آنقدر استقلال بزرگ دارد که من در بین آن‌ها بزرگ محسوب نمی‌شوم.

شاید نسل جدید محمود فکری را نشناسد، ولی او یکی از کسانی بود که در دوران بازی‌اش بیشترین خدمت را به استقلال کرد. یک نمونه اش اینکه در زمانی که استقلال شرایط خوبی نداشت و به دسته سوم رفت و پرسپولیس دنبال او بود، از اردوی تیم ملی به همراه آقای نظری آمد و با استقلال قرارداد بست. این کار را حتی با اسید هم نمی‌توان پاک کرد. در همان زمان آقای سرخاب و زرینچه و بابازاده و صادق ورمرزیار، نعلچگر در این تیم بودند. یعنی تیمی که قهرمان آسیا شده بود من نمی‌دانم چرا یک دفعه آن اتفاقات رخ داد و تیم به دسته سوم سقوط کرد.

دو گروه خیلی حق به گردن استقلال دارند و می‌توانند حرف بزنند. گروه اول آن‌هایی که اوایل انقلاب بودند مثل آقای آتشی و پورحیدری و خدا بیامرز پدر آقای روشن که پای تیم ایستادند تا استقلال منحل نشود. دسته دوم هم همین کسانی که اسم بردم که با استقلال در دسته سوم ماندند بدون اینکه ریالی پول دریافت کنند. ما با استقلال رفتیم دسته سه، آن زمان عشق و علاقه بود!

جذب ستاره‌ها در نقل و انتقالات بی‌فایده است!

ـ در مورد نقل و انتقالات لیگ برتر صحبتی نمی‌کنم فقط این را می‌گویم که در نقل و انتقالات، یک تیم باید ۱۲ امتیاز بگیرد، ولی این یارگیری هم باید بر اساس نیازو تفکرات تاکتیکی باشد. این فصل منتهی به جام جهانی است و بازیکن‌ها انگیزه زیادی دارند، ولی من کلی می‌گویم اینکه شما ستاره بگیری و نتوانی استفاده کنی، فایده ندارد! شما دیدید که امسال تیم ما یعنی گل‌گهر را مثل گوشت قربانی وسط گذاشتند و افتادند روی تیم ما! همه بازیکن‌هایی که می‌خواستند را بردند، ولی بازهم مهم نیست. بعضی از بازیکن‌ها هم معرفتی با ما امضا کردند که ازآن‌ها ممنون هستم. ما سعی کردیم شاکله اصلی تیم خودمان را حفظ کردیم و به غیر از آقای خدابنده لو هم چند بازیکن امید گرفتیم و فکر کنم اگر یک بازیکن دیگر هم بگیریم، ترکیب ما کامل می‌شود. برای  کسانی که با ما بودند و جدا شدند هم مثل سعید صادقی و زکی پور آرزوی موفقیت می‌کنم. خوشحالم که وقتی به گل‌گهر آمدند شرایط خوبی نداشتند، ولی وقتی می‌خواستند از جمع ما جدا شوند در اوج بودند.

تبلیغات منفی علیه قلعه نویی وجود دارد

ـ یک تبلیغات منفی در مورد من صورت گرفته است که امیر قلعه نویی فقط با ستاره‌ها کار می‌کند. یک سال استقلال را گرفتیم که سیزدهم بوده، یا زمانی که من مربی سپاهان شدم در رده چهاردهم جدول بود. خب تیمی که این شرایط را دارد معلوم است ستاره ندارد؟! یا مثلا تراکتور در دوره دومی که تحویل گرفتم، در رده یازدهم بود. من خیلی خوشحالم که برای اولین بار من موفق شدم پرشور‌ها را آسیایی کنم و باز هم موفق شدیم از گروه خودمان صعود کنیم. واقعا لیاقت تراکتوری‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.

در سپاهان هزینه آنچنانی نکردیم

ـ در اصفهان هم خیلی کار‌ها کردم. ما تیم چهاردهم را تحویل گرفتیم و با کمترین هزینه دوم تحویل دادیم، اسنادش هم موجود هست. دور اولی که من رفتم سپاهان آقای ساکت به من گفتند که بودجه ما نسبت به سال قبل که پنجم شدیم، ۲ درصد هم کمتر شده است. آن دوره هم ما دو فصل پشت هم  قهرمان شدیم. فصل سوم هم من پای آقای ساکت ایستادم که خودشان کامل ماجرا را می‌داند و خلاف میل باطنی ام که با سپاهان در لیگ، دبل کرده بودیم و تیم را به آسیا برده بودیم، فقط به خاطراتفاقاتی که برای آقای ساکت افتاد و از روی معرفت تیم را ترک کردم. باورکنید دراستقلال هم همین شرایط بود هر زمان بنده به استقلال آمدم یا تیم شرایط خوبی نداشته یا زمان یارگیری شرایط مالی باشگاه به شکلی بود که ما یا بازیکنان گمنام را جذب کردیم و یا اینکه بازیکنانی که به تیم آمدند، شرایط خوبی نداشتند و ابعد از آن احیا شدند.

با بودجه معمولی گل‌گهر را پنجم کردم

ـ خیلی خوشحالم که با یک بودجه معمولی موفق شدم تیم را در جدول پنجم کنم  با وجود آن ظلمی که به ما شد. ظلمی که در تاریخ بی‌سابقه بود. آیندگان خواهند گفت که چه ظلمی به ما شده است. همه فکر می‌کنند که فقط ۷ امتیاز از ما کم شد، ولی من می‌گویم از گل‌گهر ۲۵ امتیاز کم کردند. هفت هشت امتیاز از ما کم شد،۷ امتیاز به رقبا داند و ۸ امتیازهم پرتی داشتیم. در حالی که ما اصلا خلافی انجام ندادیم. همه جای دنیا بازیکنی که کارت بازی دارد، مراحل قانونی را طی کرده است. انگارآن‌ها با خود قلعه نویی مشکل داشتند و نمی‌خواستند من نتیجه بگیرم، ولی خوشحالم که گل‌گهر با بازی‌های خوبی که انجام داد در رنکینگ جهانی مطرح شده است. من به هر تیمی می‌روم همه تلاشم را می‌کنم که اثرگذاری مثبت داشته باشم و به فوتبال خدمت کنم.

آزمون و یاسین را من معرفی کردم

ـ در گذشته یک سری بازیکن جوان را آوردیم و باعث پیشرفت آن‌ها شدیم. سردار آزمون و یاسین سلمانی که من آن‌ها را در ۱۵ سالگی به فوتبال معرفی کردم مثال خوبی هستند. عکس آزمون را می‌توانید در کنار بازیکنان سپاهان در جشن قهرمانی ببینید، همیشه سعی می‌کردم به بازیکن‌های جوان هم بازی بدهم تا آن‌ها میدان ببینند. خدا را شکر که توانستم بازیکنانی مثل سعید صادقی، شهباززاده و سروش رفیعی را هم احیا کنم. گاهی هم من سعی کردم در عالم معرفت دست بعضی از بازیکن‌ها را بگیرم، ولی آن‌ها بی‌معرفتی کردند و متضرر هم شدم، اما زیاد برایم مهم نیست!

با چه ملاکی می‌گویند اسکوچیچ در حد تیم ملی نیست؟

ـ من باید این مساله را درهمین جا بگویم اینکه می‌گویند اسکوچیچ درحد تیم ملی نیست با کدام متر و معیار او را می‌سنجند؟ آمار اسکوچیچ خوب است اوموفق شد در سریع‌ترین زمان، تیم را به جام جهانی ببرد. زمانی که در مورد فوتبال صحبت می‌کنیم نباید فراموش کنیم که فوتبال با زندگی مردم درهم آمیخته است. وقتی فوتبال تعطیل است جامعه چه شرایطی دارد؟ پس باید به این ورزش بهای بیشتری بدهیم.

در فوتبال ملی تجربه سختی داشتم

ـ شخصا تجربی سختی در فوتبال ملی داشتم. در زمان من فوتبال ملی تعلیق شده بود و دو گروه سیاسی به جان هم افتاده بودند. فدراسیون مسئول نداشت برای همین هست که درک می‌کنم الان چه شرایطی وجود دارد. ما اگر ساختار و سیستم درستی داشته باشیم آدم‌ها الکی نمی‌آیند والکی هم حذف نمی‌شوند. یعنی اگر کسی مسئولیتی می‌گیرد از یک سری فیلتر‌ها رد می‌شود. پس اینطوری راحت هم کنار نمی‌رود. به هر حال امیدوارم که هر چه زودتر مجمع تشکیل شود و تکلیف رئیس فدراسیون مشخص شود و فوتبال از این بلاتکلیفی نجات پیدا کند. ما صعود سریعی را به جام جهانی انجام دادیم و مردم توقع دارند. الان با این شرایط اگر تیم نتیجه بگیرد، صاحب زیاد پیدا می‌کند و اگر حذف شود که همه می‌گویند ما از قبل گفته بودیم، اما اگر اختیار ندارید پس چرا مسئولیت را قبول کردید؟

بازی تدارکاتی نیاز اولیه تیم ملی

ـ بازی‌های آماده سازی برای تیم ملی نیازاساسی است. دیدار‌های تدارکاتی مثل دیکته می‌ماند تا زمانی که شما دیکته را ننویسی، غلط‌های شما هم مشخص نمی‌شود.  در بدترین شرایط آب و هوایی و امکاناتی تیم را برداشتیم و بردیم قطر! یک زمانی اینگونه اردو‌ها خوب بود، اما زمانی که بازیکنان ما لژیونرهستند و در تیم‌هایی مثل پورتو و لورکوزن بازی می‌کنند، این شرایط به چشمشان نمی‌آید. اگرهم قرار بود بازی دوستانه داشته باشیم می‌توانستیم در تهران تمرین کنیم و تنها برای بازی دوستانه به قطر سفر کنیم. البته آقای اسکوچیچ هم تقصیری ندارد حتما فکر می‌کرده بخاطر صعود زودهنگام تیم ملی، شرایط بهتری برایش مهیا می‌شود که اینطور نشد!

رئیس فدراسیون باید سریع‌تر مشخص شود

ـ شاید بهتر بود اگر می‌خواهیم تغییراتی در فدراسیون به وجود بیاوریم آن را به بعد از رقابت‌های جام جهانی موکول می‌کردیم و می‌گذاشتیم همان روال ادامه پیدا می‌کرد. البته باید بگویم که ماجدی هم سلسله مراتب را طی کرده خودش بازیکن خوب و ملی‌پوش بوده تجربیات بین الملی داشته و در بدنه فدراسیون بوده است. شاید شنیدن این حرف از دهان امیر قلعه نویی سنگین باشد، ولی به عقیده من زودتر باید شرایط فدراسیون مشخص شود. مردم ایران با فوتبال زندگی می‌کنند. در زمان لیگ همه رنگی هستند، اما هر زمان بازی‌های ملی داشته باشیم همه از آن حمایت می‌کنند. فوتبال یک شور وهیجان مثبت به جامعه تزریق می‌کند و حال مردم را خوب می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی