تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
بی‌توجهی به کرونا آمار مبتلایان را بالا برد

پروتکل بهداشتی فراموش شده، دُز‌های نزده و نابودی واکسن ۶۳۰ میلیارد تومانی!

نتیجه بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا حاصل دو رفتار اجتماعی در هفته‌های اخیر است، فراموش کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و امتناع از دریافت واکسن دز سوم.

کد خبر: ۱۳۳۱۱۷
۱۱:۳۶ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

پروتکل بهداشتی فراموش شده، دز‌های نزده و تعطیلی واکسن ۶۳۰ میلیارد تومانی!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: روز دوشنبه محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه کرونا هنوز هم یک تهدید است، گفته بود حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور باید در مقابل این ویروس واکسینه شده باشند و او بازگشت دوباره کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان را دلیل بی توجهی مردم به دریافت دُز سوم واکسن دانست این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشره حدود ۲۶ درصد مردم حتی دز اول واکسن را هم دریافت نکرده‌اند و وقتی به این آمار عدم مراجعه ۳۰ درصدی مردم برای دریافت دز سوم واکسن را هم اضافه کنید متوجه می‌شوید که چرا کووید ۱۹ فرصتی برای جولان چند باره پیدا کرده است.

سالمندان و بیماران زمینه‌ای در خطر بیشتر

در پیک‌های قبلی و شدت بروز کرونای دلتا، دو قشر بیش از بقیه افراد جامعه آسیب دیدند، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند و آمار فوتی‌ها در این دو گروه بیشتر از بقیه بود، حالا با بازگشت دوباره کرونا توصیه‌ها برای حفظ جان این دو قشر افزایش یافته تا جایی که متخصصان و ویروس شناسان می‌گویند یکی از علل افزایش بیماری در جامعه این است که به تدریج ایمنی جامعه در حال کاهش است و افراد مستعد ابتلا افزایش یافتند؛ بنابراین اگر واکسن تزریق کنیم، احتمالا از بسیاری از موارد پیشگیری می‌کند. این موضوع به ویژه در افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، صدق می‌کند.

البته باید توجه کرد که اگر موجی شکل گیرد، به شدت دلتا عوارض و نشانه نخواهد شد، اما از آنجایی که اکنون رعایت اصول بهداشتی نسبت به زمان موج دلتا بسیار کاهش یافته است، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

حساس بودن شرایط سبب شد که روز دوشنبه وزارت بهداشت تاکید روی دز چهارم واکسن کرونا را به صورت جدی و رسمی اعلام کند و از سالمندانی که نوبت دریافت دُز چهارم شان فرا رسیده خواست که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: بازگشت کووید ۱۹؛ از سقوط تا صعود راهی نیست!


تعطیلی تولید واکسنی که به کار نیامد

تولید واکسن ایرانی یکی از اصرار‌های سعید نمکی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی بود و برای اینکه نام خود را در تاریخ به یادگار بگذارد _البته به نیکی _ تلاش کرد مانع بزرگی بر سر راه واردات واکسن باشد و با تامین بودجه‌های چند صد میلیاردی و باز کردن پای شرکت‌هایی مانند برکت که تا پیش از آن حتی تولید یک قرص سرماخوردگی را در رزومه کاری خود نداشتند برای خودش دشنام خرید، زیرا ممانعت از واردات واکسن در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ آمار فوتی‌های کرونا را به طرز ترسناکی افزایش داد. حالا هم محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به توقف خط تولید کرونا کووپارس این مؤسسه می‌گوید: «دلیل این کار این بود که واکسن کرونا در کشور بازار ندارد. کالایی هم که بازار نداشته باشد خط تولید آن تعطیل می‌شود؛ این در حالی است که این شرکت یکی از مهمترین و بزرگترین شرکت تولید دارویی در کشور است.»

اما ماجرای ورود همزمان چند شرکت برای تولید واکسن کرونای ایرانی البته به درخواست وزارت بهداشت همه چیز را به یکباره تغییر داد، زیرا بعد از تغییر دولت، ابراهیم رئیسی و بهرام عین‌اللهی برای اینکه برنده میدان مبارزه با کرونا باشند بدون توجه به خواسته سعید نمکی اقدام به واردات چند میلیونی به صورت روزانه واکسن در مدت دو سه ماه کردند، هر چند این اتفاق برای کنترل بیماری و جلوگیری از مرگ مردم موثر بود، اما کم کم ورشکستگی را به شرکت‌های تولیدی ایرانی تقدیم کرد.

مهرآبادی هم با بیان اینکه بهمن‌ماه سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد، که ۳.۵ میلیون دُز واکسن تولید کنید تا قرارداد خرید آن را امضا کنیم، مؤسسه رازی نیز این واکسن‌ها را تولید کرد، اما خبری از قرارداد خرید نشد روی این اظهار نظر صحه گذاشت.

حالا به گفته این مقام مسوول، این واکسن‌ها در انبار‌های مؤسسه رازی هستند که براساس قیمت ۱۸۰ هزار تومانی که برای هر دوز این واکسن در نظر گرفته شد، ۶۳۰ میلیارد تومان هزینه تولید این ۳.۵ میلیون دز واکسن شده است و از طرف دیگر زمانی اجازه صادرات برای واکسن رازی صادر شد که دیگر بازار دنیا با اشباع واکسن مواجه بود و وضعیت بیماری نیز در جهان رو به افول رفت.

با اینکه آمار مبتلایان چهار رقمی شده و در فاصله روز دوشنبه و سه شنبه هفته جاری از یک هزار و هفت نفر به یک هزار و ۸۴ نفر رسید، اما نه اصرار وزارت بهداشت مبنی بر دریافت واکسن کارساز بوده و نه مردم به دنبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن واکسن هستند؛ گویا دیگر هیچ کوویدی آن‌ها را نگران نمی‌کند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی