تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

روش‌های جدید برای «افزایش قیمت» خودرو!

انتشار اسکرین‌شات پیامی که در یکی از گروه‌های تلگرامی فروشندگان خودرو منتشر شده بود، بار دیگر توجهات را به سمت تلاش گروهی از فعالان بازار برای تاثیرگذاری روانی بر قیمت‌ها جلب کرد. گویی برخی فروشندگان، با استفاده از آگهی‌های فروش خودرو دست به کنترل قیمت‌ها می‌زنند. این افراد که بیشتر آن‌ها در بازار خودروی تهران فعالیت می‌کنند، با ثبت آگهی‌های فروش با قیمت بالا و به صورت مداوم، جلوی دیده شدن آگهی‌های واقعی و با قیمت پایین‌تر را می‌گیرند. این اقدام افراد، بر قیمت خودرو‌ها در شهر‌های دیگر کشور نیز تاثیر می‌گیرد و باعث افزایش قیمت خودروها، بعد از گذشت چند روز می‌شود.

کد خبر: ۱۳۲۹۸۵
۰۹:۲۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

شگردهای جدید برای «افزایش قیمت» خودرو!

دیدارنیوز: انتشار اسکرین‌شات پیامی که در یکی از گروه‌های تلگرامی فروشندگان خودرو منتشر شده بود، بار دیگر توجهات را به سمت تلاش گروهی از فعالان بازار برای تاثیرگذاری بر قیمت‌ها جلب کرد. آیا قیمت‌ها با بازی‌های روانی افزایش می‌یابد؟

در شرایطی که بازار خودرو مدت‌هاست که در رکود به سر می‌برد، قیمت‌ها همچنان نوسان دارد و بعضی روز‌ها در مورد برخی مدل‌ها، افزایشی است.

در واقع این روزها، بازار خودرو مشتری چندانی ندارد و خرید و فروش زیادی در آن انجام نمی‌شود. با وجود این، نه همیشه، ولی بسیاری مواقع، قیمت‌ها کماکان در حال افزایش است.

در چنین شرایطی، انتشار اسکرین‌شات پیامی که در یکی از گروه‌های تلگرامی فروشندگان خودرو منتشر شده بود، بار دیگر توجهات را به سمت تلاش گروهی از فعالان بازار برای تاثیرگذاری روانی بر قیمت‌ها جلب کرد.

این پیام نشان می‌دهد که گویی برخی فروشندگان، با استفاده از آگهی‌های فروش خودرو دست به کنترل قیمت‌ها می‌زنند. این افراد که بیشتر آن‌ها در بازار خودروی تهران فعالیت می‌کنند، با ثبت آگهی‌های فروش با قیمت بالا و به صورت مداوم، جلوی دیده شدن آگهی‌های واقعی و با قیمت پایین‌تر را می‌گیرند. این اقدام افراد، بر قیمت خودرو‌ها در شهر‌های دیگر کشور نیز تاثیر می‌گیرد و باعث افزایش قیمت خودروها، بعد از گذشت چند روز می‌شود.

شگردهای جدید برای «افزایش قیمت» خودرو!

پیامی که نشان می‌دهد برخی فروشندگان خودرو، در تلاش برای تاثیرگذاری روانی بر بازار هستند.

چگونه می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد؟

چگونه می‌توان فعالیت این افراد را در بازار خودرو کنترل کرد و باعث جلوگیری از افزایش قیمت‌ها شد؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: در گذشته در تمام دنیا سیاستمدارانی وجود داشتند که به کنترل بازار علاقه‌مند بودند. البته این سیاست در همه کشور‌ها در نهایت شکست خورد. در چند سال گذشته این کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که با کنترل نمی‌توان بازار را اداره کرد. باید عوامل موثر بر شرایط را کنترل و از نوسانات شدید قیمتی جلوگیری کرد.

او افزود: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بازار خودرو نیز میزان تولید و عرضه محصول به بازار است. ابزار‌های کلانی وجود دارد که دولت‌ها با استفاده از آن بازار را کنترل می‌کنند.

فعالان بازار خودرو را گران می‌کنند؟
کاکایی ادامه داد: افراد به طور معمول علاقه دارند تا محصولات خود را به قیمت بالا بفروشند. اما فضای بازار نیز برای جهش قیمت آماده است و دولت و سیتسم اقتصادی حاکم بر کشور اجازه چنین کاری را به افراد رانت‌خوار می‌دهند. دولت باید سیاست‌های خود را تغییر بدهد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: دولت باید به فکر راه‌حل درست باشد. اما مسئولان مشکلی را حل نمی‌کنند و تنها رویکرد دستوری دارند. در سطح کلان هم کشور نیاز به یک ثبات اقتصادی دارد. سیاست‌گذاری درست اقتصادی نیز با دستور عملی نمی‌شود.

چرا مشکلات ادامه می‌یابند؟

اما با وجود چنین مشکلاتی، چرا دولت به دنبال راه‌حل و رفع مشکلات نیست؟

کاکایی گفت: تصمیمات مسئولان با تناقض و مشکل همراه است. یکپارچه نبودن تصمیمات باعث می‌شود برنامه‌ها اجرایی نباشند. در نتیجه معضل اصلی در حوزه سیاست‌گذاری و اقتصاد کلان است و نه بازارها.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی