تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
آخر تیرماه منتظر شفاف‌سازی سرخابی باشید

پرسپولیس و استقلال، پولدار یا بی‌پول؟

ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بورس حداقل این پیامد را داشت که این باشگاه‌ها باید گزارشی از عملکرد مالی خودشان را به  صورت شفاف به سازمان بورس ارائه دهند تا در معرض دید همگان قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۳۲۶۱۵
۱۵:۱۴ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

پرسپولیس و استقلال سهام

 

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: امیررحیمی سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی، پیش از این گفته عایدی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از بورس ۳۵۹ میلیارد تومان است که از این میزان حدود دو میلیارد تومان برای هر باشگاه به طور قانونی و بر اساس مصوبات سازمان بورس برای مالیات، هزینه‌های کارگزاری، برداشته می شود و بقیه مبلغ آن برای دو باشگاه قابل برداشت است اما باشگاه‌ها باید بدانند که این مبلغ  پس از تشکیل یک نهاد ناظر قابل خرج کردن است. اسفند ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۳۵۸ میلیارد به حساب دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واریز شد و اخیرا در حالی که قرمزهای پایتخت ۱۰ خرید خوب در لیگ انجام دادند، استقلال تنها با یک بازیکن یعنی سجاد شهباززاده و سرمربی پرتغالی‌اش ریکاردو ساپینتو به توافق رسیده است!

مسئولان باشگاه استقلال اعلام کرده‌اند پول کافی بری خریدهای بعدی وجود ندارد در حالی که گفته شده قصد راه‌اندازی شبکه تلویزیونی و استادیوم فوتبال را دارند. تناقض برنامه‌های باشگاه با آنچه از مصارف مالی به چشم می آید باعث شده تا هر روز انتقادهای زیادی از طرف هواداران و پیش‌کسوتان استقلال به این تیم وارد باشد که چرا در زمینه نقل و انتقالات آبی‌ها تحرک بیشتر و شفاف سازی صورت نمی‌گیرد؟

با توجه به اینکه مبلغ واریز شده برای دو باشگاه از فروش سهام به یک اندازه است، پس چه شده که پرسپولیس ‌می‌تواند بازیکنان گران‌قیمت و ملی‌پوش جذب کند اما استقلالی‌ها می‌گویند پولی برای خرید ندارند؟

سوال دیگری که در رابطه با هر دو باشگاه مطرح می‌شود این است که آیا این باشگاه‌ها مطالبات گذشته بازیکنان و مربیان را پرداخت کرده‌اند؟ البته جواب منفی است چرا که حداقل در مورد پرسپولیس با پرداخت نکردن ۸۶ هزار دلار به آنتونی استوکس پنجره نقل و انتقالاتش بسته شد. این تیم در داخل هم به دلیل بدهی به شهر خودرو نمی تواند قراردادی را به ثبت برساند. در اینجا باز هم دو سوال مطرح می شود اول اینکه اگر باشگاه پول کافی برای خرید بازیکنانی مثل سعید صادقی، علیرضا بیرانوند و پورعلی گنجی را دارد پس چرا نسبت به تسویه حساب‌ بدهی داخلی و خارجی‌اش اقدام نمی کند و اگر هم باشگاه پول کافی ندارد چطور توانسته نسبت به فصل قبل، ۱۰ تغییر داشته باشد؟ پیش از این سید مجید صدری درباره جزئیات توافق باشگاه پرسپولیس با کارگزارگفته بود این باشگاه قصد دارد از طریق سوشال مدیا، حق پخش تلویزیونی و تبلیغ روی پیراهن بازیکنان به سوددهی برسد.

حالا سوال اینجاست که آیا همین درآمدزایی و سوددهی باعث شده تا درویش مدیرعامل پرسپولیس اینطور بی محابا بازیکن بگیرد. در همین رابطه باید رفع ابهام شود که در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معمولا در هنگام ثبت قرارداد تنها ۱۰ درصد به بازیکنان پرداخت می شود پس عقد قراردادهای نجومی نمی تواند در حال حاضر خطری را متوجه این باشگاه کند. ضمن اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که در پرسپولیس هوادار ثروتمندی وجود دارد که هنگام عقد قراردادها بخشی از پرداخت آن را متقبل می شود که رقم آن هم ازمبلغ قرارداد کاسته می شود!.

مطابق قرارداد جدید کف تعهد کارگزاراستقلال یعنی ایده پردازان در فصل جدید مبلغی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان است و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه استقلال نیز سهم بالایی از این سود خواهد داشت. که بر طبق تعهد طرفین ۱۵۰ میلیارد تومان از تعهد کارگزار مربوط به تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی استقلال است.

در واقع نبود بودجه برای خریدهای جدید از ضعف‌های کارگزار به حساب می‌آید یا اینکه شاید اتفاق دیگری افتاده که با وجود باز بودن پنجره نقل و انتقالات، استقلال نمی تواند بازیکن بگیرد! حتی بحث‌هایی هم مطرح شده که استقلال با ترانسفر کردن بازیکنانی مثل حسین‌زاده و مهدی پور می‌خواهد برای خرید بازیکن جدید به پول برسد. البته نباید فراموش کنیم که به زودی رای پرونده‌های  میلیچ (روز ۲ تیر)، پادوانی (۱۷ تیر) و استراماچونی (۳۱ تیر) مشخص خواهد شد و امکان بسته شدن مجدد پنجره استقلال، وجود دارد.

خبرخوش اما اینجاست که با ورود دو باشگاه به سازمان بورس باید تمام برنامه‌های مالی باشگاه شفاف شود و صورت‌های مالی در پایان دوره‌های مالی منتشر ‌شود. این گزارشات، وضعیت و گردش مالی، میزان دارایی و بدهی‌های شرکت را در بردارد که باید مطابق با اصول و استانداردهای حسابداری باشد.

اطلاعات ثبت شده در این گزارشات از طرف هر دو باشگاه سرخابی باید برگرفته از داده‌های مالی می‌باشد که توسط امور مالی آنها ثبت و توسط موسسات حسابداری تنظیم شده است. از آنجایی که صورت‌های مالی بیانگر عملکرد و وضعیت دقیق شرکت ها در بورس هستند طبیعتا ارزش بیشتری را در ادامه فعالیت باشگاه‌ها پیدا خواهند کرد و نکته پنهانی در این مورد باقی نخواهد ماند. تحلیلگران و صاحبان سهام هر شرکت با بررسی این صورت‌ها، از ریسک سرمایه خود می‌کاهند؛ زیرا در صورت مشاهده عملکرد نامطلوب شرکت، سهامداران سرمایه خود را خارج خواهند کرد و این به ضرر هر شرکتی است. پس سهامداران قرمز و آبی منتظر شفاف سازی باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی