تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

خداییان: هیچ کسی از مدیران سابق بورسی بازداشت نشده است

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه هیچ کسی از مدیران سابق بورسی بازداشت نشده است، از تشکیل پرونده برای رسیدگی به تخلفات احتمالی سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد.

کد خبر: ۱۳۲۵۲۳
۱۳:۵۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

خداییان: هیچ کسی از مدیران سابق بورسی بازداشت نشده است

دیدارنیوز: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سازمان بازرسی برای برخی موارد ترک فعل‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم. برای مثال موضوع بورس و سازمان قضا و دارو که ما برایش ما پرونده تشکیل داده‌ایم و چنانچه ببینیم مدیری در دوران مسئولیت ترک فعلی صورت داده با وی برخورد خواهد شد.

ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: دکتر بهشتی از شخصیت‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی بودند و حضرت امام (ره) فرمودند بهشتی یک امت بود. مقام معظم رهبری می‌فرماید شهید بهشتی شخصی معتقد و صادق و جدی در کار بود که به آن چیزی که اعتقاد داشت، عمل می‌کرد. انتصاب ایشان به عنوان رییس قوه قضائیه نشان از شأن دستگاه قضا از دید امام دارد؛ چراکه این دستگاه وظیفه اجرای عدالت را دارد.

وی ادامه داد: ما در دوره تحول و تعالی در سازمان بازرسی سعی کردیم نظارت را به جای محیط‌محوری و موضوعی به طرف مسأله محوری سوق دهیم؛ چرا‌که مسائلی مهمی در کشور هستند و تا زمانی که منشأ فساد خشکانده نشود، تنها مبارزه با فاسد چاره‌ساز نیست. برای این کار حدود ٢٠٠٠ مساله را بررسی کرده و به ٢٠٠ ابرچالش رسیدیم. گلوگاه‌های فساد را نیز شناسایی کرده و اعلام کرده‌ایم. ما از چند طرق آسیب‌شناسی و دادن هشدار و ارائه پیشنهادات لازم و تعیین زمان که چنانچه عمل نشود به موجب قانون جرم محسوب می‌شود، نسبت به این کار اقدام کردیم. سال گذشته حدود ۵٠٠٠ مورد داشتیم که برخی با شناسایی افراد منجر به تشکیل پرونده شد. همچنین در این حوزه چندین هزار هشدار داشتیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص ترک فعل دستگاه‌های اجرایی گفت: شکی نیست که بسیاری از سوءجریانات ناشی از ترک فعل است. اگر سوءجریان ناشی از ترک فعل بیشتر از فعل نباشد، کمتر نیست. در رابطه با ترک فعل‌ها اگر قانون‌گذار ضمانت اجرایی پیش‌بینی کرده باشد، جرم است و اگر ضمانت اجرا نداشته باشد، تنها تخلف است.

وی گفت: برآورد میزان خسارت بعضاً مشکل است و همین موجب می‌شود مسئولی که سال‌ها سمت دارد و ترک فعل می‌کند و برخوردی هم با آن صورت نمی‌گیرد. در سال‌های اخیر موضوع ترک فعل به خوبی در دستور کار قرار گرفت. اخیرا قوانینی به تصویب رسیدند که قانون‌گذار برای ترک فعل ضمانت اجرا در نظر گرفت. ما در سازمان بازرسی برای برخی موارد ترک فعل‌ها پرونده تشکیل داده‌ایم. برای مثال موضوع بورس و سازمان قضا و دارو که ما برایش ما پرونده تشکیل داده‌ایم و چنانچه ببینیم مدیری در دوران مسئولیت ترک فعلی صورت داده با وی برخورد خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی در رابطه با تذکر سازمان بازرسی به وزارت صمت مبنی بر نابسامانی سامانه فروش خودرو گفت: وزارت صمت اعلام کرد یک سامانه یکپارچه طراحی کرده و فراخوان زد و در نهایت بعد از قرعه‌کشی اسامی افراد اعلام شده است. چند هزار نفر افرادی هستند که نامشان اعلام شد و بعد از مراجعه گفتند شما ذخیره هستید. ما پیش از قرعه‌کشی اعلام کردیم این سامانه کفایت لازم را ندارد. هم‌اکنون این پرونده در دستور کار همکاران ما است و امیدواریم از این به بعد با چنین مواردی برخورد نکنیم و همیشه زیرساخت‌ها پیش از اقدام مهیا شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که سامانه سوت‌زنی در دور پیشین دستگاه قضا ایجاد شد آیا در این حوزه اقدامی صورت گرفته است، گفت: بهترین ناظران ما در کشور مردم هستند که در جای جای کشور حضور دارند و به عملکرد مسئولان نظارت می‌کنند؛ لذا همکاری مردم در این زمینه کمک موثری به دستگاه قضا می‌کند و این مسأله در تمام دنیا وجود دارد. ما در سازمان بازرسی مرکزی برای ساماندهی شکایات و گزارشگران فساد داریم. از طریق دو سامانه شکایات و سامانه گزارش ما در همکاری با مردم هستیم و از ابتدای تأسیس سازمان ١٠٠ هزار مورد شکایت و گزارش فساد به سازمان بازرسی منعکس شده است. برخی افراد در این سامانه ثبت نام و احراز هویت می‌شوند و با ما همکاری دارند.

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راستای دستور ریاست محترم قوه قضاییه ما کارگروهی برای این مسأله ایجاد کردیم و تکالیف دستگاه‌ها در این کارگروه مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. ما ابتدا از همه دستگاه‌ها خواستیم اقدامات خود را اعلام کنند که البته ما این گزارش‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم. متاسفانه اکثر وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخ نامه ما را نداده‌اند که البته بسیاری از این دستگاه‌ها فرهنگی هستند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تفهیم اتهام مدیران سایپا و ایران خودرو گفت: در رابطه با خودروساز‌ها مستحضر هستید از زمانی که ما ورود کردیم وضعیت به چه شکل شد امروز ما تنها ۴۵ هزار خودروی ناقص داریم که البته آن‌ها دلیل را کمبود تراشه الکترونیک اعلام کردند. با پیگیری دولت و سازمان بازرسی خوشبختانه این ١٧٠ هزار به ۴۵ هزار کاهش پیدا کرد و این یک قدم مثبت است.

خداییان در پاسخ به این سوال که برخی دستگاه‌ها شفافیت لازم را ندارند و ترک فعل‌هایی در این حوزه صورت گرفته است؛ چرا اسامی مدیران کارشکن اعلام نمی‌شود، گفت: صحبت من در ارتباط با الکترونیکی کردن کار‌ها است. ما در این رابطه جلسه‌ای را با کمیسیون اصل نود داشتیم و آنجا مشخص شد برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند. گمرک و جهاد کشاورزی و وزارت راه را پیش‌تر در این رابطه به مرجع قضایی معرفی کرده‌ایم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده ویلموتس گفت: این پرونده قبلا در سازمان بازرسی تشکیل و به مرجع قضایی معرفی شده است و می‌توانید آخرین تحولات را از سخنگوی قوه قضائیه جویا شوید.

خداییان در خصوص لزوم انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن در کشور گفت: وظیفه دستگاه‌هایی که بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها نظارت دارند، این است که تذکر بدهند و نسبت به رفع مشکلات پیگیر باشند. ما در سازمان بازرسی مکاتباتی داشتیم و آمار ساختمان‌ها را گرفته‌ایم و دسته‌بندی کرده و به دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها اعلام کردیم و به آن‌ها فرصت داده‌ایم. مرجع استعلام ما هم آتش‌نشانی است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و اینکه در این رابطه چند نفر بازداشت شدند، گفت: هنوز کسی بازداشت نشده و در ورود ما اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. شاهد بودید پس از بالا رفتن شاخص بورس با سقوط آزاد مواجه شدیم که ناشی از تخلفات این نهاد بود، اما با بررسی آسیب‌ها وضعیت بورس رو به بهبودی رفت. ما ضمن اینکه چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه به معاون اول رییس‌جمهور وقت داشتیم، یک پرونده کیفری برای مدیران سازمان بورس تشکیل دادیم. برای بسیاری از شرکت‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل شد و حدود ٢٢٠ مدیر با مجازات انتظامی جریمه و سلب صلاحیت مواجه شدند. البته اقدامات ما بصورت مستمر ادامه دارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت سازمان بازرسی به برگزاری جام جهانی و موضوع قرارداد مدیران و اعزام کاروان ایران گفت: همکاران ما بر عدم اتلاف منابع مالی نظارت دارند. همچنین در خصوص واگذاری بلیط‌هایی که در اختیار فدراسیون ایران قرار گرفته نظارت داریم. همچنین عنوان شده که البسه و چمدان اعضای تیم ایرانی فلان باشد. نسبت به اعزام افراد به جام جهانی هم نظارت داریم. چنانچه در ضمن این نظارت تخلفی رصد شود، برخورد خواهیم کرد.

خداییان در پاسخ به سوالی در رابطه با پرونده تشکیل شده در سازمان بازرسی در خصوص حادثه متروپل گفت: بلافاصله پس از حادثه بازرس کل استان خوزستان را مامور بررسی کردیم و بر عملکرد آواربرداری نظارت داشت. همکاران ما بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند و این پرونده و اطلاعات در اختیار هیات اعزامی دادستانی کل کشور قرار گرفت.

خداییان در رابطه با تخلفات شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شعار سال گفت: بعد از اینکه سال جاری نامگذاری شد دستورالعملی در راستای اجرای شعار سال صادر کردیم و تکالیف سازمان و بازرسی استان‌ها مشخص شد. پس از آن کارگروهی ملی تشکیل شد که بصورت منظم پیگیری اجرای شعار سال را در دستور کار دارد و تاکنون ١٣ جلسه با ۵۴ مصوبه تشکیل شده است. ۵۵ جلسه نیز در سطح استان‌ها تشکل شده است. ۶٣ بازدید میدانی به عمل آوردیم که در پایان هر بازدید جلسه داریم تا مشکلات مطرح و توسط سازمان پیگیری شود. بصورت مستمر بر اجرای شعار سال و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نظارت داریم. در خصوص موضوع بیمه نیز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی داریم. گمرک نیز در ترخیص کالا کمک خوبی دارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی