تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش دیدار از حال این روز‌های یوزپلنگ متولد شده

منم پیروز پسر فیروز، ساکن تهران!

خوشحالی دوستداران محیط زیست از زنده ماندن یکی از توله‌های "فیروز" و "ایران" او را که قرار بود با نام "پیروز" بشناسیم بیش از پیش در کانون توجه همگان قرار دارد هر چند که هنوز انتخاب این نام مورد تائید سازمان محیط زیست نیست.

کد خبر: ۱۳۲۳۰۴
۱۱:۳۲ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

تنها یادگار

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: انتشار ویدیویی از تنها توله یوز باقی مانده فیروز و ایران که حالا جانی گرفته و در حال بازی کردن است، مرگ دو توله دیگر را پوشش داد و حالا امید برای ادامه حیات این توله که در اسارت به دنیا آمده بیشتر و بیشتر می‌شود تا جاییکه معاون سازمان محیط زیست می‌گوید: شرایط او هنوز به طور کامل پایدار نیست و به نوعی در حساس‌ترین مقطع زندگی‌اش قرار دارد.

نخستین بار این علیرضا شهرداری‌پناه بود که نام پیروز را برای توله ایران و فیروز انتخاب کرد هم او که در حال حاضر مسئولیت نگهداری از این توله را به عهده دارد. چند روز پیش انتشار یک ویدیو از او، حسابی سر و صدا به پا کرد و گروه نگهداری از تنها یادگار باقی مانده از ماده یوزپلنگ ایرانی (ایران) با توجه به وضع تولد او، نام «پیروز» را برای این توله یوزپلنگ انتخاب کرد هر چند این اسم هنوز از سوی مسئولان سازمان محیط زیست تائید نشده است.

شهرداری‌پناه که حالا به تنهایی بار مسوولیت نگهداری از این توله را به عهده دارد در گفت و گویی کوتاه با دیدار گفت: «در حال حاضر شرایط جسمی "پیروز" خوب است اما به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد و اگر شرایط او تا چند ماه آینده همین طور پیش برود دیگر خطری جان او راه تهدید نمی کند.»

او به این موضوع هم اشاره داشت که در صورت اجازه از سوی سازمان محیط زیست، در یک گفت و گوی مفصل با رسانه‌ها، وضعیت توله ایران را بیشتر توضیح خواهد داد اما در حال حاضر تمام وقت خود را صرف بزرگ کردن پیروز کرده و در اولین فرصت جزییات پرستاری از این توله را تشریح خواهد کرد.

البته او پیش از این در گفت‌و‌گویی با اشاره به تجربه‌اش در بزرگ‌کردن فرزند ایران گفته بود: «در این مدت، بارها این توله تا پای مرگ رفته و برگشته است. شب‌هایی بوده که دامپزشکان سازمان، خود را برای احیای قلبی توله آماده می‌کردند و من در این مدت جانم به لبم می‌رسید. این توله وزن چندانی ندارد که بگویید دو روز غذا نخورد چیزی نمی‌شود. از قطره قطره شیر دادن تا امروز که به اندازۀ یک نخود گوشت به او می‌دهیم این حیوان را بزرگ کرده‌ایم و ساعت به ساعت کارهایش را انجام داده‌ایم و یک خواب کامل نداشته‌ایم.»

پیروز در تهران و تغییر در سایت توران

بعد از مرگ دو توله فیروز و ایران، مسئولان سازمان محیط زیست تصمیم گرفتند تا از تمام توان و پتانسیل خود برای حفظ توله سوم استفاده کنند از این رو او را با تمام امکانات لازم از سایت توران به تهران آوردند و تلاش ها برای حفظ او با کمک پزشکان و متخصصان مشاور شبانه روزی شد و حالا هم حسن اکبری معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: «در حال حاضر وزن توله‌یوز سوم حدودا یک کیلوگرم است؛ درصورتی که باید وزنی بیش از دو کیلوگرم داشته باشد بنابراین وزنی نصف وزن استاندارد را دارد. این کمبود وزن به دلیل پروتکل خاص تعریف شده برای توله یوز و کاهش عمدی مصرف شیرخشک‌ به منظور حفظ بقای آن بوده تا توله تنها بتواند از این مرحله عبور کند و به مرحله تغذیه با گوشت برسد.»

او ادامه داد: «توله یوز چند روزی است با استفاده از مصرف کنسروهای مخصوص، یک مرحله بینابینی را برای عبور از تغذیه شیرخشک به سمت تغذیه گوشت می‌گذراند. از زمان مصرف این کنسروها به وضعیت قابل‌قبولی به نسبت قبل رسیده است. اگر از این مرحله به خوبی عبور  و گوشتخواری را شروع کند، به حالت پایدارتری می‌رسد که خیالمان اندکی راحت‌تر خواهد شد.»

چشم ها به امید ایران 

بعد از مرگ دو توله دیگر، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عدم بارداری ایران مطرح شد که دلیل آن هم زایمان سخت او بود هر چند که در همان زمان دامپزشکان متخصص اعلام کردند که تصمیم به سزارین بهترین اقدام برای نجات جان ایران بود و در نهایت هم تاکید کردند که ایران باز هم می تواند باردار شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ حالا فعالان و دوست داران محیط زیست منتظر دو خبر هستند، بارداری مجدد ایران و بهتر شدن وضعیت جسمی "پیروز".

 

برچسب ها: یوزهای ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی