تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از واکنش به صحبت‌های جنجالی یک نماینده مجلس

عذرخواهی به سبک بانکی‌پور

صحبت‌های جنجالی نماینده اصفهان مبنی بر ازدواج دختران بالای ۳۰ سال ایرانی با مردان شیعه کشور‌های دیگر دلیل تحلیل گزارش پیشرو مبنی پررنگ بودن حاشیه نسبت به متن موضوعات اجتماعی است.

کد خبر: ۱۳۲۱۳۳
۱۰:۵۶ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

از انکار و تقطیع تا عذرخواهی و پاک نکردن صورت مساله!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: هنوز بخش عمده‌ای از جامعه درگیری میان سرباز راهور با علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس و انتشار فیلم مرتبط با آن اتفاق را فراموش نکرده است و جنجالی که بعد از کش و قوس‌های زیاد و شکایت‌های پی در پی به عذرخواهی رسید، اما حافظه تاریخی برخورد نماینده را به عنوان یک شخصیت سیاسی و از همه مهم‌تر نماینده یک بخش عمده از یک کشور و جامعه را از یاد نخواهد برد و حالا صحبت جنجالی نماینده اصفهان درباره ازدواج دختران بالای ۳۰ سال ایرانی با مردان شیعه کشور‌های دیگر، مجدد اذهان عمومی را درگیر اتفاقی کرد که بیان از از زبان نماینده آن‌ها دور از انتظار بود.

عکس‌العمل جامعه در فضای مجازی نسبت به این موضوع از همان ساعات اولیه انتشار این خبر آنچنان پرقدرت بود که "بانکی‌پور" مجبور به واکنش شد البته واکنشی نه از جنس عقب‌نشینی بلکه از جنس فرار رو به جلو آن هم با ادبیات خاص و بیان این جمله که صحبت‌های من "تقطیع" شده است!

به نظر می‌رسد عدم آگاهی او برای مواجهه با چنین جملاتی کار او را سخت‌تر کرد وقتی که او به جای اصلاح جمله‌اش، با بیان این جمله که "این صحبت‌ها را بنده در یک محیط علمی بازگو کردم و در آن جا بیان کردم که این بحث نظری است و نه رسانه‌ای، اما این موارد را رسانه‌ای کردند" البته اظهار نظر او به همین جا ختم نشد و او روی این موضوع اصرار داشت که "صحبت‌های بنده را تقطیع کردند".


بیشتر بخوانید: رضا رویگری، از رگبار مسلسل‌ها تا رگبار تراول‌ها!


نمایندگانی که اعتراض کردند

اما استفاده از این ادبیات نه تنها هیچ کمکی به بانکی پور نکرد بلکه شرایط وقتی برای او سخت‌تر شد که سایر نماینده‌ها هم نسبت به سخنان او واکنش نشان دهند؛ اولین فرد معترض به صحبت‌های او فاطمه قاسم‌پور نماینده تهران که گفت: علاوه بر نمایندگی از فراکسیون زنان و خانواده باید بگویم ما همه معتقدیم باید مسیر ازدواج جوانان تسهیل شود، اما نه با هر راهکاری و نه با هر بیانی، لذا اظهارنظر‌های هیجانی و غیرکارشناسی که افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند. البته اعتراض او تنها به این صحبت‌ها ختم نشد او تاکید کرد که این کار در شأن مجلس نیست لذا از این تریبون به تمام زنان و دختران و مردان غیور سرزمین خود اعلام می‌کنم که حفظ شأن و منزلت آن‌ها را بر خود واجب می‌دانیم و در این مسیر گام برمی‌داریم.
اعتراض‌ها به اظهار نظر بانکی‌پور سبب شد که سیدغنی نظری نماینده خلخال در مجلس هم با بیان اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به‌بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملاً غلط است؛ تاکید کرد که انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

اما اعتراض معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس بر خلاف سایر نماینده‌ها که در قالب تذکر مطرح شد متفاوت بود او که پیش از این هم به موضوعات مشابه این چنینی واکنش نشان داده بود جدی‌تر از بقیه با بانکی پور برخورد کرد و با بیان سوالاتی مانند چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟ کسی که یک جو غیرت دینی دارد مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کردید؟ و ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم نشان داد که راهی جز عذرخواهی پیش روی بانکی پور نیست.

این تذکر‌ها و اعتراض‌ها در مجلس از یک سو و واکنش کاربران فضای مجازی از سوی دیگر در نهایت بانکی پور را مجبور به بیان این جمله کرد:" از این تریبون از خانم‌هایی که این صحبت‌های بنده باعث رنجش‌شان شده است عذرخواهی می‌کنم، اما باز تکرار می‌کنم نباید صورت مسئله را پاک کنیم"!

جمله بندی پایانی بانکی پور شاید در ظاهر عذرخواهی مد نظر نمایندگان را پوشش داد، اما بیان جمله نباید صورت مساله را پاک کنیم می‌تواند مقدمه دیگری برای ورود ناآگاهانه سایر نمایندگان به موضوعاتی باشد که ابعاد اجتماعی آن تا مدت‌ها در جامعه بماند؛ در نهایت از عنابستانی تا بانکی پور و .. راه زیادی نیست!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی