تیتر امروز

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
حواشی رسانه‌ای شدن دستمزد سرمربی پرسپولیس

دستمزد «یحیی» در حد لالیگا

ابتدا که درویش اعلام کرد یحیی کمی کمتر از ۴۰ میلیارد برای دو سال گرفته دستمزد او می‌شد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار. بعد که باشگاه بیانیه داد این رقم برای ۳ سال است دستمزد یحیی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود. در لالیگا دو مربی دریافتی کمتر از ۵۰۰ هزار دلار در سال دارند و سرمربی کادیز کمی بیشتر از ۷۰۰ هزار دلار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۳۲۱۰۲
۱۰:۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

دستمزد «یحیی» در حد لالیگا

دیدارنیوز: درویش، مدیرعامل پرسپولیس در مورد مبلغ قرارداد یحیی گل محمدی گفت: «یک خرده شاید برای دو فصل کمتر از چهل میلیارد باشد.» همین یک جمله ساده کافی بود تا تیتر‌هایی با عنوان مربی میلیون دلاری پرسپولیس در رسانه‌ها منتشر شود.

ساعتی بعد باشگاه اصلاحیه‌ای روی اظهارات مدیرعامل باشگاه منتشر کرد و در آن ذکر شد: «اظهارنظر مدیرعامل پرسپولیس در پاسخ به مجری برنامه اشاره به مبلغ قرارداد سرمربی تیم در بازه زمانی سه ساله بود که دو سال از قرارداد آقای گل‌محمدی مانده است، اما در رسانه‌ها عنوان شده این مبلغ مربوط به دو سال است که بدینوسیله این موضوع اصلاح می‌شود.»

البته که این اصلاحیه کمکی به جمع شدن حاشیه نکرد. در ایران معمولا رقم قرارداد اهالی فوتبال به دلیل تفاوت فضایی با کف دستمزد‌ها مناقشه برانگیز می‌شود و احتمالا به همین دلیل هم هست که بازیکنان و کادرفنی معمولا علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن میزان قراردادشان ندارند. هر بار هم که یک قرارداد فوتبالی لو می‌رود تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و هواداران برای کری‌خوانی می‌شود؛ چه این رقم مربوط به قرارداد وریا غفوری باشد چه یحیی گل‌محمدی یا حتی حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال.

چه کمتر از چهل میلیارد برای سه سال باشد چه دو سال یحیی گل‌محمدی دستمزد بالایی به نسبت مربیان ایرانی می‌گیرد. میزان بالا بودن این دستمزد نباید با ارقامی که کارمندان و کارگران می‌گیرند مقایسه شود، بلکه باید با گردش مالی حوزه‌ای که طرف در آن فعال است سنجیده شود. کما اینکه تفاوت دستمزد یک فوتبالیست یا ستاره سینما در انگلستان هم قابل مقایسه با مردم عادی نیست. در عین حال می‌توان دریافتی گل‌محمدی را با مربیان دیگر مقایسه کرد. آن وقت می‌توان فهمید که دریافتی گل‌محمدی هم‌تراز با برخی از مربیان شاغل در ۵ لیگ معتبر اروپاست.

ابتدا که درویش اعلام کرد یحیی کمی کمتر از ۴۰ میلیارد برای دو سال گرفته دستمزد او می‌شد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار. بعد که باشگاه بیانیه داد این رقم برای ۳ سال است دستمزد یحیی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود. در لالیگا دو مربی دریافتی کمتر از ۵۰۰ هزار دلار در سال دارند و سرمربی کادیز کمی بیشتر از ۷۰۰ هزار دلار می‌گیرد. تعداد مربیان شاغل در لاشامپیونا در کشور فرانسه که هم‌تراز با یحیی حقوق می‌گیرند بیشتر است. طبق اطلاعات منتشر شده مربیان تیم‌های دیژون، متز، لورینت، لنس، برست و نیمز بین ۳۵۰ هزار دلار تا ۷۰۰ هزار دلار در سال قرارداد بسته‌اند. در بوندسلیگا تعداد این مربیان ۴ مربی است که کمتر از ۷۰۰ هزار دلار در سال قرارداد بسته‌اند. در ایتالیا نیز مربیانی نظیر دی‌آورسا، تیاگو موتا، لوکا گوتی، پاسولو زانتی و آندره‌آزولی رقمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار یورو درآمد داشته‌اند. در انگلیس، اما کمترین دستمزد‌ها از ۱.۵ میلیون پوند شروع می‌شود. در لیگ‌هایی همانند بلژیک، هلند، پرتغال و سایر لیگ‌های درجه دو اروپا خیلی از مربیان در حدود رقم دریافتی سرمربی پرسپولیس حقوق می‌گیرند.‌

می‌توان از گزاره بالا نتیجه گرفت که دستمزد یحیی عجیب و غیر قابل قبول است، اما باید در نظر گرفت که خیلی از همین مربیان که حاضر هستند با ارقامی کمتر از یک میلیون دلار/ یورو در سال در ۵ لیگ معتبر اروپایی یا لیگ‌های درجه دوی قاره سبز مربیگری کنند وقتی به ایران یا کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس می‌آیند ارقام بسیار بیشتری طلب می‌کنند. به این معنا که آن‌ها حاضرند در لیگ‌های معتبر حقوق را فدای برندسازی کنند، اما در لیگ‌هایی که چندان توی چشم نیستند چنین طرز تفکری بی‌معناست. کما اینکه در مقایسه کشور ایران با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس نیز چنین تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. فرهاد مجیدی زمانی که از استقلال به تیم رده پایین امارات رفت دستمزد بسیار بیشتری طلب کرد و تبدیل به یکی از گران‌ترین مربیان آسیا شد.

این بحث که بالاخره دستمزد گل‌محمدی منطقی است یا غیرمنطقی احتمالا هیچ‌وقت به پایان نخواهد رسید، چراکه آغشته به مسائل رنگی، سیاسی و اجتماعی است. ضمن اینکه تا وقتی گردش مالی لیگ، میزان حق پخش، پاداش‌های قهرمانی و درآمد‌های اسپانسرینگ و دستمزد سایر مربیان و بازیکنان لیگ مشخص نشود، نمی‌توان مقایسه درستی انجام داد. تنها خاصیتی که رسانه‌ای کردن قرارداد‌ها در این برهه دارد زیر سوال بردن آدم‌ها و نشاندن آن‌ها در جایگاه یک مجرم است. مجرمی که بی‌توجه به شرایط اقتصادی مردم میلیارد میلیارد پول پارو می‌کند و تازه بعضی وقت‌ها نتیجه هم نمی‌گیرد.

آن‌طور که از باشگاه پرسپولیش به گوش رسیده یحیی نیز مثل سایر مربیان و بازیکنانی که در این سال‌ها قراردادشان رسانه‌ای شده از اظهارات مدیرعامل باشگاه شاکی است و انتشار بیانیه اصلاحی بعد از وایرال شدن سخنان درویش هم به همین دلیل بوده است.

علی ولی‌اللهی - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی