تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
تصمیم مقام‌های رسمی ایران، خروج از NPT نیست

انتصار: پاسخ تهران به قطعنامه قابل درک بود؛ بالا بردن تنش‌ها به نفع ایران نیست

نادر انتصار، استاد ممتاز علوم سیاسی با اشاره به اینکه بالا بردن تنش‌ها در برهه کنونی به نفع ایران نخواهد بود، گفت: ایران نمی‌توانست گزارش مدیرکل آژانس و قطعنامه شورای حکام را نادیده بگیرد. به نظر من جواب ایران مناسب و قابل درک بود.

کد خبر: ۱۳۱۹۰۸
۱۰:۱۳ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

انتصار: پاسخ تهران به قطعنامه شورای حکام قابل درک بود

دیدارنیوز: استاد ممتاز علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: ایران نمی‌توانست گزارش مدیرکل آژانس و قطعنامه شورای حکام را نادیده بگیرد. به نظر من جواب ایران مناسب و قابل درک بود. با این جواب ایران تعهدات پادمانی خود را زیر پا نگذاشته است و تمام فعالیت‌ها و صنایع هسته‌ای ایران هنوز زیر نظر آژانس هستند و ایران تعهدات پادمانی خود را اجرا می‌کند.

نادر انتصار، در پاسخ به این سوال که پس از ارائه گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متعاقب آن قطعنامه شورای حکام علیه ایران، تهران در واکنشی اقدام به قطع فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس کرد؛ در پی این تحولات مجددا برخی زمزمه خروج از NPT را مطرح می‌کنند، بالا بردن سطح تنش در برهه کنونی چه مخاطراتی را پیش روی کشور قرار خواهد داد، گفت: البته در ایران همواره نظرات مختلفی در مورد عضویت ایران در "ان پی تی" وجود داشته و خواهد داشت، ولی آنچه مهم است تصمیمات و نظرات نظام است؛ نه نظام و نه هیچ یک از صاحب منصبان رسمی در ایران خروج از این پیمان را در مقطع کنونی مطرح نکرده‌اند و این تصمیم نظام نیست.

وی ادامه داد: شاید در آینده لازم شود که بحث در این مورد در سطح عمومی و کشوری مطرح شود و تصمیمات لازم گرفته شود، ولی بالا بردن تنش در برهه کنونی به نفع ایران نخواهد بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که بطور مشخص واکنش تهران به گزارش مدیرکل آژانس و قطعنامه شورای حکام را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا چنین واکنشی می‌تواند منجر به تغییر رویه آژانس شود و افق پیش روی همکاری ایران با این نهاد چیست، گفت: ایران نمی‌توانست گزارش مدیرکل آژانس و قطعنامه شورای حکام را نادیده بگیرد. به نظر من جواب ایران مناسب و قابل درک بود. با این جواب ایران تعهدات پادمانی خود را زیر پا نگذاشته است و تمام فعالیت‌ها و صنایع هسته‌ای ایران هنوز زیر نظر آژانس هستند و ایران تعهدات پادمانی خود را اجرا می‌کند.

وی افزود: افق پیش روی همکاری ایران با آژانس بستگی به رفتار این نهاد فنی بین‌المللی دارد که متاسفانه سیاسی شده است.

انتصار همچنین در پاسخ به این سوال که موضوع پرونده پادمانی و برجام هرچند بصورت غیر رسمی، اما دارای رابطه مستقیمی با یکدیگر هستند، تا چه میزان بسته شدن این پرونده را وابسته به حصول توافق در وین می‌دانید و با گذشت بیش از سه ماه از توقف مذاکرات در ۲۰ اسفندماه آیا بازگشت به وین میسر است، گفت: متاسفانه متن برجام طوری نوشته شده که آژانس را به شمشیر داموکلس به دست غربی‌ها تبدیل کرده است. بندی در کمیته مشترک برجام است که می‌گوید اگر آژانس نگرانی‌هایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، اعضای برجام با رای اکثریت می‌توانند تعلیق یا لغو تحریم‌های برجامی را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: این بدان معنی است که اگر برجام دوباره زنده شود و آمریکا دوباره به برجام برگردد، غربی‌ها که در برجام اکثریت را دارند می‌توانند تحریم‌ها را در عمل و قانونی در چهار چوب برجام حفظ کنند. تا زمانی که غرب بتواند از آژانس به عنوان اهرام سیاسی استفاده کند، پرونده ایران در آژانس بسته نخواهد شد. اگر یک مسئله حل شود، آژانس مدتی بعد مسئله دیگری را مطرح خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی