تیتر امروز

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «ایرانشهر» با یک حقوقدان و وکیل دادگستری

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود

دیدارنیوز در بیست و یکمین پرده از برنامه «ایرانشهر» به سراغ «سید علی مجتهدزاده»، حقوقدان و وکیل باسابقه دادگستری رفته و مسائل مختلف مرتبط با منافع ملی ایران از فعال شدن مکانیسم ماشه، تحرکات تندرو‌ها...
استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد

این صد و سی و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند

در ادامه سلسله مناظرات دیدارنیوز در خصوص مسائل روز کشور و منافع ملی، میزبان بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی بودیم که در ادامه می‌‌خوانید.

منتظر افزایش قیمت در بازار خودرو باشیم؟

بازار خودرو مدت زمان طولانی است که حال خوشی ندارد و این ناخوش احوالی بازار در سال جدید با افزایش‌های افسار گسیخته قیمت‌ها تا اواخر اردیبهشت بیش از پیش نمود پیدا کرد و با اعلام رسمی خبر آزادسازی واردات در اواخر اردیبهشت ماه بود که بازار برای مدتی کوتاه روندی کاهشی به خود گرفت و این روز‌ها هم بازار خودرو در ثبات کامل با افزایش‌ها و کاهش‌های مقطعی به سر می‌برد.

کد خبر: ۱۳۱۶۲۲
۱۶:۴۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

منتظر افزایش قیمت در بازار خودرو باشیم

دیدارنیوز ـ اواخر سال گذشته شنیده شدن شایعاتی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، بازار را در مقطعی که در سالیان گذشته همواره زمان اوج خرید و فروش بود به رکود مطلق برد و قیمت‌ها هم تا وصول خبر نهایی بدون تغییر بودند. در ابتدای سال جاری هم دقیقا زمانی که بنا بر اخبار رسیده مبنی بر مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات بیش از پیش غیر ممکن به نظر می‌رسید، قیمت خودرو‌های پر متقاضی با افزایش‌های چند ده میلیونی مواجه شدند. این افزایش‌ها به گونه‌ای بود که پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۳۱۸ میلیون تومان هم معامله می‌شد.

این افزایش‌ها تا اواخر اردیبهشت تا زمان اعلام رسمی آزادسازی واردات خودرو ادامه دارد بود. پس از آن هم قیمت‌ها در بازار با کاهش‌های اندکی روبرو شدند به گونه‌ای پژو ۲۰۶ که از ۲۷۸ میلیون تومان به ۳۱۸ میلیون تومان رسیده بود با کاهشی ۱۵ میلیونی در این مدت به ۳۰۳ میلیون تومانی رسید.

اما سوال همیشگی پیرامون بازار خودرو و قیمت‌های اعلامی در آن وجود دارد که چگونه حتی اعلام خبری بدون عملی شدن یا حتی شایعه‌ای پیرامون واردات می‌تواند تا این اندازه بر روی قیمت‌ها و حجم معاملات در بنگاه‌ها اثرگذار باشد که اقتصادآنلاین در صحبت با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو تلاش کرد تا به آن پاسخ دهد.

کاکایی با عنوان فاصله گرفتن بازار خودرو از نقطه تعادل گفت: با وجود عرضه و تقاضا نامتناسب به معنای وجود تقاضای سرمایه گذاری یا همان تقاضا برای کسب سود در بازار آزاد شما نمی‌توانید از بازار انتظار روندی منطقی یا به دور از هیجان داشته باشید. در چنین شرایطی شما با تغییر ظاهری قیمت مواجه می‌شوید. تغییر ظاهری به این معناست که به دلیل رکود کامل در بازار خودرو قیمت‌ها به وسیله معاملات تعیین نمی‌شود و این هم به آن دلیل است که دولت با جایگزین کردن خود با بازار آن را به کالایی سرمایه گذاری تبدیل کرده و کوچکترین خبری حتی از بورس و ارزش ریال می‌تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

او با نقض عدد اعلامی نیاز کشور به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو توسط مسئولین گفت: بنا به تخمین کارشناسان و خودروسازان نیاز واقعی کشور چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو است و دلیل این حجم از تقاضا، دخالت دولت در بازار است که آن را تبدیل به کالایی جهت سرمایه گذاری کرده است. این روند موجب می‌شود تمانی مردم به نوعی تبدیل به دلال شوند.

وی دلیل مشخص نبودن روند قیمت‌ها در بازار را عدم وجود بازار عنوان کرد و گفت: در شرایط رکود کامل فروش یک دستگاه خودرو در زیر یا بالای قیمت بازار روز گذشته می‌تواند قیمت‌ها در بازار آن روز را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس صنعت خودرو پیرامون روند آینده بازار گفت: به دلیل عدم توانایی خودروسازان در افزایش تولید به دلایلی، چون مشکلات برق و گاز صنایع و مشکلات جهانی نیمه رسانا‌ها و همچنین مشکلات ارزی احتمالی پیش روی آزادسازی واردات قیمت خودرو‌ها افزایشی خواهد بود.

امیرحسن کاکایی همچنین گفت: بنا به اخبار رسیده مسئولین به دنبال واردات خودرو به شکل CBU (واردات کامل خودرو) و CKD (مونتاژ) هستند که عملا به معنای نابودی تولید در داخل است. تولیدی که بنا به گفته او با سیاست‌های دستوری چند ده ساله دولت رو به نابودی گذاشته است.

حالا باید دید سیاست‌هایی همچون راه اندازی سامانه تخصیص خودرو و عدم توجه مسئولین به حل مشکلات تولید تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود و بازار چه واکنشی نسبت آن نشان می‌دهد.

گزارش از پرهام کریمی

برچسب ها: قیمت خودرو
ارسال نظرات
امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان
امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان
امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان
امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان