تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

جلوگیری از استقلال تایوان؛ چین آماده نبرد «تا آخرین لحظه» است

وزیر دفاع چین در جریان نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور اطمینان داد که چین برای جلوگیری از استقلال تایوان «تا رسیدن به هدف» مبارزه خواهد کرد. تنش‌ها در این منطقه از اقیانوس آرام، بویژه پس از آن افزایش یافت که هواپیما‌های جنگنده چین در اقدامی بی‌سابقه وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شدند.

کد خبر: ۱۳۱۵۲۴
۱۷:۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

جلوگیری از استقلال تایوان؛ چین آماده نبرد «تا آخرین لحظه» است

دیدارنیوز: یک روز پس از اظهارات وزیر دفاع آمریکا که فعالیت نظامی پکن را «تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده» خوانده و آن را محکوم کرده بود، همتای چینی او در جریان نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور اطمینان داد که چین برای جلوگیری از استقلال تایوان «تا رسیدن به هدف» مبارزه خواهد کرد.

سخنان روز یکشنبۀ وی فنگه، وزیر دفاع چین در حالی بیان شد که تنش‌های دیپلماتیک میان پکن و واشنگتن بر سر تایوان به شدت افزایش یافته است و در حالی که چین این جزیرۀ ۲۴ میلیون نفری را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند، آمریکا بر حق استقلال سیاسی و اقتصادی آن تاکید دارد.

تنش‌ها در این منطقه از اقیانوس آرام، بویژه پس از آن افزایش یافت که هواپیما‌های جنگنده چین در اقدامی بی‌سابقه وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شدند.

در سخنرانیِ روز پایانی نشست امنیتی «شانگری لا» که امسال با حضور ۵۷۵ نماینده از ۴۰ کشور شامل دیپلمات‌ها، مقامات دفاعی و سازندگان تسلیحات برگزار شده بود، وی فنگه با لحنی تهاجمی گفت: «ما به هر قیمتی و تا رسیدن به هدف خواهیم جنگید. این تنها انتخاب چین است. کسانی که با هدف تجزیه چین به دنبال استقلال تایوان هستند، قطعا به هدفشان نخواهند رسید. هیچ‌کس نباید عزم و توانایی نیرو‌های مسلح چین برای حفاظت از تمامیت ارضی خود را دست‌کم بگیرد.»

او از واشنگتن خواست که «دست از تحقیر چین بردارد» و «به مداخله در امور داخلی چین و آسیب رساندن به منافع آن پایان دهد».

وی فنگه همچنین افزود که چین به آزادی دریانوردی احترام می‌گذارد و با اشارۀ غیرمستقیم به ایالات متحده گفت: «اما یک قدرت بزرگ مدت‌هاست که به بهانۀ آزادی دریانوردی، یک هژمونی کشتیرانی اعمال کرده است.»

او سپس کمی لحن خود را تغییر داد و خواستار برقراری یک رابطه «باثبات» میان چین و آمریکا شد و افزود که این کار «برای صلح جهانی نیز حیاتی است».

گفتگو‌های رو در رو
جدال لفظی دو وزیر دفاع، پس از دیدار رو در روی آن‌ها روز جمعه و در حاشیه نشست «شانگری لا» آغاز شد. به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، وی فنگه در جریان این دیدار به لوید آستین گفته است که «اگر کسی جرأت کند تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین لحظه‌ای برای شروع جنگ آنهم به هر قیمتی که باشد، تردید نمی‌کند».

پس از این دیدار بود که رئیس پنتاگون در جریان سخنرانی روز شنبۀ خود در «شانگری لا» اعلام کرد: «ما شاهد افزایش زورگویی‌های پکن و افزایش مداوم فعالیت‌های تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده نظامی این کشور در نزدیکی تایوان هستیم.»

لوید آستین همچنین با اشاره به اهمیت حفظ «خطوط ارتباطی کاملاً باز با مقامات دفاعی چین» تاکید کرد که این کار برای جلوگیری از انجام محاسبات اشتباه ضروری است.

جنگ لفظی دو مقام ارشد نظامی چین و آمریکا در حالی روی داده که علاوه بر تایوان، موضوع کره شمالی و بهره برداری از آب‌های چین جنوبی نیز از دیگر موضوعات محل اختلاف جدی دو قدرت بزرگ منطقه است.

چین ادعای مالکیت بر تقریباً همۀ این دریای غنی از منابع را دارد؛ جایی که علاوه بر منابع غنی طبیعی، سالانه محموله‌های تجاری به ارزش میلیارد‌ها دلار نیز از آن عبور می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی