تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
ناصر نقویان به بهانه درگذشت سید محمود دعایی؛

تنها دشمنان دعایی "حسودان" بودند/ عشق دعایی به خاتمی، از سر قدرت نبود/ کاش مرام دعایی در روزنامه اطلاعات ادامه پیدا کند

حجت‌الاسلام نقویان به مناسبت درگذشت سید محمود دعایی و با ابراز نگرانی نسبت به آینده روزنامه اطلاعات به دیدارنیوز گفت: شاید تندروها از فوت سید محمود دعایی خوشحال باشند و به دنبال جایگزینی از طیف خود برای او در موسسه اطلاعات باشند، به همین دلیل انتظار می‌رود رهبری شخصی را منتصب کنند که مرام مرحوم دعایی را ادامه دهد.

کد خبر: ۱۳۱۰۹۱
۱۰:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

تنها دشمنان دعایی

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حجت‌السلام ناصر نقویان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی دیدارنیوز به بهانه درگذشت سید محمود دعایی و درباره وجه تمایز او با دیگر همفکران اصلاح‌طلبش گفت: ایشان پناهگاهی برای افرادی بود که از تندروی‌های یک جناح خاص خسته شده بودند و با چتر گسترده خود، همه را زیر سایه‌اش جا می‌داد. امروز این چتر فرو افتاده است.

وی افزود: دعایی در عین در قدرت بودن، بر قدرت استوار نبود و از آن سوءاستفاده نکرد. تصمیمات و رفتار ایشان نشان می‌دهد که همیشه سعی می‌کرد از قدرت‌طلبی کنار باشد و قدرت را در دانش می‌دانست. اگر بسیاری افراد در قدرت، او را الگو قرار دهند، بسیاری مشکلات ما کمتر خواهد شد. به دلیل اینکه سعی داشت با قدرتمندان، نه منازعه سیاسی که منازعه اخلاقی داشته باشد، به تعبیر حافظ "حسودان" تنها دشمنانش بودند.

دشمنان دعایی فقط "حسودان" بودند

این خطیب و کارشناس دینی یادآور شد: در پیامی که حجت‌الاسلام خاتمی برای فوت ایشان دادند، گفتند که او مردی بود که همگان و عاشقان ایران را در کانون عشق خود قرار می‌داد. نماز میت‌هایی که تمام گروه‌ها با افتخار از اون می‌خواستند برای درگذشتگانشان بخواند، شاهد بر این مطلب است. این شخصیت بزرگ‌منشانه او، امری بود که دعایی را به دور از منازعات سیاسی مرسوم نگه می‌داشت. هر چند که تندروها تاب تحمل نداشتند و در جلسات، تیرهای زهرآگینشان را نثار او می‌کردند اما این تیرها در قامت بلند او اثر نکرده و به سوی خودشان کمانه می‌کرد.

نقویان اظهار کرد: در جلسات و مجالس متعددی با ایشان هم‌مجلس بودم که بسیار متین می‌نشست و گوش می‌داد. تا جایی که حس می‌کردم که این مهر او مختص من است اما هر کسی که با او برخورد می‌کرد، همین حس را داشت.

ارکان قدرت از قرابت دعایی با خاتمی احساس خطر نمی‌کردند

وی اذعان کرد: دعایی برای ابراز علاقه و ارادت خود دنبال بهره‌وری‌های سیاسی نبود. سال‌هایی که همراه امام بود، با او به ایران آمد و سفیر ایران در عراق شد، تلاش خود را برای عدم شروع جنگ یا ختم زودهنگام آن، انجام داد. عشق و علاقه‌ او به خاتمی، از سر منازعات سیاسی و قدرت نبود. او، خاتمی را انسانی نجیب و شریف می‌دانست که علاوه بر همشهری‌گری، کلا به افراد خادم نزدیک‌تر بود. در نتیجه ارکان قدرت از قرابت او با خاتمی احساس خطر نمی‌کردند. زیرا هم رهبری به آن‌ها این اجازه را می‌دادند و هم افرادی که از تفکر آزاداندیشی برخوردار بودند.

برای جایگزینی دعایی در روزنامه اطلاعات عجله نشود

این خطیبِ دین‌شناس با ابراز نگرانی خود نسبت به آینده روزنامه اطلاعات با تاکید بر اینکه شاید گروه‌های تندرو از فوت سید محمود دعایی خوشحال باشند و بخواهند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، یادآور شد: امروز یکی از آقایان اصلاح‌طلب توییتی خطاب به رهبری گذاشته و خواهش کرده است که اگر بشود برای جایگزینی دعایی عجله نشود و مرام مرحوم دعایی در روزنامه اطلاعات ادامه پیدا کند.

ماجرای اخلال و هیاهوی تندروها در سخنرانی سیدحسن خمینی و نهیب رهبری

وی با اشاره به نهیب مقام معظم رهبری به تندروهایی که جلسه سخنرانی سید حسن خمینی را دچار اختلال کردند، گفت: این نشانگر اهمیت تفکر و مفهوم اصلاح‌طلبی است. افرادی که خود را ذوب در ولایت می‌بینند باید به تذکرات جدی رهبری توجه کنند. این تذکرات خطاب به دو گروه است. یکی تندروها و دیگری امنیتی‌ها که امنیت جامعه دست آن‌ها است. مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات. این تذکر، اخلاقی نبود بلکه اجرایی و جدی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقویان خاطرنشان کرد: شاهد بودیم در گذشته مثلا رهبری در مورد رویکرد مطبوعات گلایه داشتند و فرمودند مطبوعات رها هستند و در جهت تضعیف منافع ملی عمل می‌کنند، به دننال طرح این گلایه رهبری،  تعداد زیادی روزنامه بسته شد. یا بحث فیلترینگ اینترنت و طرح موسوم به صیانت، که نمایندگان ادعا می‌کنند پیرو نگرانی‌های رهبری آن را دنبال می‌کنند. سوال این است که چرا نیروی‌های امنیتی در رابطه با این نهیب رهبری به تندروهایی که برای چندمین بار جلسه‌های سخنرانی امثال سید حسن خمینی را به هم می‌ریزند، اقدامی نمی‌کنند؟ لذا این اخطار رهبری تنها به تندروها نبود بلکه اخطاری به امنیتی‌ها هم بود.

تنها دشمنان دعایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی