تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

خشکسالی وسیع در غرب آمریکا؛ تبدیلِ سدی عظیم به "استخر مرده"

دریاچه "مید" در مرز آریزونا و نِوادا که به دلیل ساخت سد "هوور" بر رود "کلورادو" تشکیل شده، بزرگترین مخزن آب در آمریکاست که به ۲۵ میلیون نفر در سه ایالت آمریکا و مکزیک آب می‌رساند، اما این روز‌ها خشکسالی شدید در غرب آمریکا و کاهش آب این سد، مردم منطقه را نگران کرده است.

کد خبر: ۱۳۱۰۸۱
۱۵:۴۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

خشکسالی وسیع در غرب آمریکا

دیدارنیوز ـ سطح آب حالا آنقدر پایین رفته که اجساد قربانیانِ قتل‌های چند دهه پیش که زمانی در اعماق سد پنهان بود، بیرون زده و با ادامه افت سطح آب، محوطه این سد به "استخر مرده" تبدیل خواهد شد.

یک جسد با زخم گلوله که داخل یک بشکه جاساز شده بود در قسمت خشک شده این سد پیدا شد، چرا که احتمالا قاتل یا قاتلان آن تصور می‌کردند برای همیشه در این سد عظیم از نظر‌ها دور خواهد ماند.

هرچند کشف اجساد مردگان باعث گپ و گفت درباره گذشته پر از تباهی لاس وگاس شده، اما کارشناسان آب، درباره عواقب نگران‌کننده‌تر وضع جاری اخطار می‌دهند: اینکه اگر آب سد همچنان افت کند با خطر تبدیل شدن به یک "استخر مرده" روبروست و آب به سطحی برسد که سد هوور دیگر قادر به تولید برق یا تحویل آب نباشد.

درحالی که انتظار می‌رود خشکسالی شدید در ساحل غربی آمریکا در ماه‌های داغ تابستان بدتر شود، به اهالی کالیفرنیا گفته شده در مصرف آب در خانه صرفه‌جویی کنند یا با محدودیت‌های اجباری روبرو شوند.

توصیه شده مردم استفاده از آب در حیاط خانه را کاهش دهند و دوش‌های کوتاه‌تری بگیرند. در لس آنجلس از بسیاری از ساکنان خواسته شده میزان مصرف آب خود را ۳۵ درصد کم کنند. این محدودیت‌ها بعد از آن است که کالیفرنیا خشک‌ترین شروع سال آبی در تاریخ خود از زمان ثبت رکورد‌ها را تجربه کرده است.

ناسا که تغییر سطح آب را زیر نظر دارد، هشدار می‌دهد که غرب آمریکا اکنون وارد یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها در تاریخ خود می‌شود.

"جِی تی ریگِر"، آب‌شناس ناسا به بی‌بی‌سی گفت: با تغییر اقلیم به نظر می‌رسد که دومینو‌ها شروع به ریختن کرده باشد. هوا اینجا گرمتر شده، باران و برف هم کمتر شده. سد‌ها در حال خشک شدن هستند، پس در جایی مثل غرب آمریکا، آتش سوزی‌های طبیعی رخ می‌دهد.

ریگِر گفت که این پیامد‌ها درحال "شدیدتر" شدن هستند و مثل این است که شاهد بروز یک فاجعه با حرکت آهسته هستیم.

وضعیت برای کشاورزان همین حالا هم سخت است. حدود ۷۵ درصد آب دریاچه مید صرف کشاورزی می‌شود.

بیش از یک سوم سبزیجات و دو سوم میوه و دانه‌های مغزدار آمریکا در کالیفرنیا کشت می‌شود. اما ده‌ها هزار جریب زمین، غیرقابل کشت مانده، چون کشاورزان آب کافی برای کشت محصول ندارند.

"بیل دیتریش"، مزرعه‌دار در کالیفرنیا گفته که تاثیر این کم آبی احتمالا سال آینده روی قفسه فروشگاه‌های مواد غذایی ظاهر خواهد شد. او همانطور که مزرعه خشک و کشت نشده خود را نشان می‌دهد می‌گوید که آثار کم‌آبی فصل جاری، چند ماه دیگر روی قفسه فروشگاه‌ها دیده خواهد شد. او معمولا در این زمین گوجه فرنگی می‌کارد، اما امسال آب کافی وجود ندارد.

برای خیلی از کسانی که در قلب منطقه کشاورزی کالیفرنیا زندگی می‌کنند، چاه‌ها از حالا شروع به خشک شدن کرده و بضاعت مالی حفر چاه‌های عمیق را ندارند. موسسات خیریه، بطری‌های آب و تانکر بزرگ آب غیرآشامیدنی که برای شستشو خوب است را توزیع می‌کنند.

خیلی از کشاورزان استدلال کردند که وقت شروع یک پروژه عظیم زیربنایی دیگر از نوع سد هوور است که در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد، تا بتوان آب باران بیشتری را ذخیره کرد. پروژه‌های سدسازی جنجال‌آفرین هستند و معمولا با مخالفت فعالان محیط زیست روبرو می‌شوند، اما با توجه به شدت خشکسالی حتی رهبران دمکرات کالیفرنیا که عمدتا با گروه‌های طرفدار محیط زیست هم‌سو هستند پیشنهاد بازبینی برخی از پروژه‌های معطل مانده سدسازی در ایالت را داده‌اند.

همزمان با این احساس سرخوردگی، نوآوری هم در جریان است. شرکت "سورس" مستقر در آریزونا در حال نصب "صفحات آبی" در کالیفرنیا و اطراف جهان است که می‌تواند با استفاده از نیروی خورشیدی از هوا، آب استخراج کند.

"کت جورج" از مدیران سورس برای نظارت بر نصب این صفحات روی هزار خانه و تولید آب پاکیزه به "سنترال ولی" کالیفرنیا آمده بود. در بسیاری نواحی هرچند چاه‌ها هنوز کار می‌کند، اما آب آن‌ها به مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی آلوده شده و قابل خوردن نیست.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، سیستم این شرکت با کمک نیروی آفتاب، پروانه‌هایی را به حرکت در می‌آورد که رطوبت را از هوا می‌کشد و فیلتر می‌کند. یک سیستم کوچک خانگی، آب کافی برای مصرف خوراکی اعضای یک خانواده تهیه می‌کند (البته تا وقتی که هوا آفتابی است، موضوعی که در کالیفرنیا اغلب صادق است).

با این حال این شرکت می‌گوید که فناوری‌اش آب خوردن را همه جا در دسترس قرار می‌دهد. اما نه آب کافی برای شستن یا آبیاری محصولات.

منبع: ایسنا
برچسب ها: خشکسالی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی