تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران

مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی خبر داد.

کد خبر: ۱۳۱۰۸۰
۱۵:۲۹ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران

دیدارنیوز ـ رضا اقتدار با اعلام این خبر گفت: «پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» وسیع‌ترین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است که با وسعتی بیش از ۵/۱ میلیون هکتار در قلمرو سرزمینی استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی افزود: مطالعات طرح مدیریت «پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» در سال۱۳۹۷ توسط دانشگاه یزد انجام شده است و برنامه‌های مدیریتی آن طبق نقشه پهنه‌بندی عملیاتی می‌شود و این منطقه به ۸ زون یا پهنه مدیریتی تفکیک‌شده است.

اقتدار ادامه داد: پیگیری‌های مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی برای تصویب طرح مزبور به‌عنوان سند بالادستی اجرای برنامه مدیریت در این منطقه نتیجه‌بخش بوده است و در آستانه روز جهانی تنوع زیستی در ۱۰ اردیبهشت‌ماه منجر به دریافت مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی شد.

مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق افزود: با اخذ این مصوبه گام مهمی در مسیر اجرای برنامه مدیریت مشارکتی نایبندان برداشته‌شده که با همراهی دستگاه‌های دولتی و ذینفعان صنفی، مدنی و مردمی تحقق خواهد یافت.

«پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران است که در شهرستان طبس، استان خراسان جنوبی واقع‌شده است. این منطقه ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار هکتاری که در عمق کویر مرکزی قرار دارد در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان «پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت» قرار گرفت.

ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است. وجود دو قله مرتفع ۳٬۰۰۹ متری نایبندان و ۲٬۴۵۰ متری علی‌آباد موجب شده تا منابع آبی لازم برای رشد گیاهان و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نایبندان منطقه‌ای با کمترین تعارضات انسانی و حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است و این شرایط طبیعی نسبتاً بکری را برای جانوران پناهگاه فراهم آورده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی