تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
از القائات براندازان تا بی‌تدبیری مسئولان

مردم آبادان را تحریک نکنید!

مردم از نوع برخورد با عزاداری‌ها عصبانی هستند. تصاویر منتشرشده از مراسم‌های چند شب گذشته نشان می‌دهد که اعتراض مردم آبادان در مواردی به خشونت کشیده شده است. خبرگزاری فارس نوشت برخی از حاضران به دوربین صداوسیما حمله کردند.

کد خبر: ۱۳۰۷۰۱
۱۲:۲۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

مردم آبادان را تحریک نکنید!

دیدارنیوز: عزاداری مردم آبادان و همدردی مردم سایر شهر‌ها با آنان ادامه دارد. درعین‌حال مردم این شهر‌ها از برخی بی‌توجهی‌ها و رفتار‌های تحریک‌آمیز عصبانی هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفته به دلیل سست بودن و ناایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

مردم از نوع برخورد با عزاداری‌ها عصبانی هستند. تصاویر منتشرشده از مراسم‌های چند شب گذشته نشان می‌دهد که اعتراض مردم آبادان در مواردی به خشونت کشیده شده است. خبرگزاری فارس نوشت برخی از حاضران به دوربین صداوسیما حمله کردند.

درعین‌حال دولت با تأخیر پنج‌روزه عزای عمومی اعلام کرد. برخی می‌گویند که این نوعی نادیده گرفتن وضعیت مردم خوزستان بوده است. درعین‌حال گزارش‌های رسمی از اعتراضات مردم آبادان به‌شدت محدود است. در بین خبرگزاری‌های مختلف کشور تنها خبرگزاری فارس است که تابه‌حال دو بار این اعتراضات را به‌صورت محدود گزارش داده است. بااین‌حال بعد از گذشت تقریباً یک هفته حالا مسئولان کم‌کم در تلاش هستند تا مردم عزادار آبادان را آرام کنند.

روز شنبه آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری مردم را دعوت به آرامش کرد. غروب یکشنبه نیز امام‌جمعه آبادان تلاش کرد تا با برگزاری یک مراسم ترحیم از پیش اعلام‌شده با مردم عزادار این شهر ابراز همدردی کند؛ اما این مراسم خیلی خوب پیش نرفت و با اعتراض مردم تقریباً ناتمام ماند. این وضعیت در حالی است که همچنان تصاویر منتشرشده از نوعی بی‌تدبیری در برخورد انتظامی با اعتراض و عزاداری مردم آبادان حکایت می‌کند که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی مردم سایر شهر‌ها شده است.

خبرگزاری فارس در تشریح وضعیت شهرآبادان در هفتمین شب حادثه متروپل گزارشی منتشر کرد. این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: «در مراسمی که در هفتمین شب حادثه متروپل در آبادان برگزار شد، در ابتدای سخنرانی آیت‌الله حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی شدند.»

این مراسم به دعوت امام‌جمعه شهرآبادان برگزارشده بود. از روز قبل دفتر امام‌جمعه آبادان اعلام کرده بود که قرار است اجتماع مردم آبادان در سوگ جان‌باختگان حادثه متروپل ساعت ۲۱ شامگاه یکشنبه ۸خرداد در چهارراه امیری برگزار شود. امام‌جمعه آبادان در بیانیه‌ای از مردم دعوت کرده بود تا در مجلس ترحیم و یادبود جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور پیدا کنند.

این‌گونه که فارس گزارش داده پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، در گوشه و کنار چهارراه امیری مردم با صدای مداحی که از بلندگو‌ها پخش می‌شد عزاداری کردند و دسته‌های سینه‌زنی و دمام زدنی در گوشه گوشه چهارراه امیری دیده می‌شد.

گزارش فارس می‌افزاید: «قسمت بعدی مراسم سخنرانی آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بود که در ابتدای آن عده‌ای با کف زدن و شعار دادن مانع ایراد سخنرانی شدند. مردم در واکنش به شعار‌های داده‌شده با سر دادن شعار لبیک یا حسین خواستار ادامه سخنرانی آیت‌الله حیدری شدند. عده‌ای به کانکسی که دوربین صداوسیما بر بالای آن نصب بود حمله کردند و دوربین را پایین انداختند.»

طی روز‌های گذشته عملکرد صداوسیما در ماجرای فاجعه متروپل واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشته است. به‌خصوص در آبادان گزارش‌هایی که صداوسیمای واحد آبادان پخش کرده نه‌تن‌ها باعث آرامش مردم نشده بلکه عصبانیت بیشتر آنان را در پی داشته است. از جمله گزارشی که صداوسیما در آن سعی کرد به مردم آبادان ثابت کند که حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل نیز در این حادثه کشته شده است.

فارس گزارش داده که در مراسم یکشنبه‌شب، پلیس برای اینکه ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از تنش کند از مردم خواست چهارراه امیری را ترک کنند. فارس اشاره به تیراندازی و درگیری در این مراسم نکرده است، ولی برخی منابع غیررسمی گزارش داده‌اند که صدای تیر در چهارراه امیری شنیده‌شده است. همچنین شاهدان عینی می‌گویند که پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده کرده است. پیش‌ازاین منابع رسمی شلیک تیر هوایی را نیز تأیید کرده بودند.

اما از دیگر نکاتی که موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره مراسم یکشنبه‌شب در آبادان قرار گرفت، حضور عشایر با بیرق‌های مخصوص خود بود. فارس هم به این موضوع پرداخته و نوشته است: «دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی از خیابان‌های اطراف وارد چهارراه امیری شدند. عشایر نیز با بیرق‌های خود همراه با هوسه و یزله مراسم عزاداری برای جان‌باختگان متروپل را برگزار کردند. در گوشه‌ای از مراسم هم عده‌ای کف و سوت زدند و شعار دادند.» برخی منابع غیررسمی می‌گویند که سران طوایف نگران نحوه برخورد با مردم و عزاداران هستند.

به گفته کارشناسان درحالی‌که ازنظر افکار عمومی اعتراض و خشم مردم آبادان قابل‌درک و به‌جا دانسته می‌شود، اما آن‌گونه که باید از جانب مقامات دولت موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا تعداد جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با کشف دو جسد دیگر به ۳۱نفر رسیده است. در دقایق اولیه بامداد دوشنبه این دو جسد توسط امدادرسانان کشف شناسایی شدند. استاندار خوزستان پیشتر اعلام کرده بود که ۳۸نفر در جریان این ریزش ساختمانی مفقود شده‌اند.

سخنان رئیس قوه قضاییه
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دیروز (دوشنبه ۹خرداد) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، به حادثه غمبار فروریختن ساختمان در آبادان اشاره کرد گفت: «هیات‌های اعزامی از سوی قوای مختلف و برخی از نهاد‌های مردمی، باید ضمن تشریک‌مساعی و تبادل اطلاعات، حادثه آبادان را هر چه سریع‌تر به‌صورت همه‌جانبه، جامع، هماهنگ و آسیب‌شناسانه بررسی کنند تا از جهات مختلف، یک گزارش کامل و جامع ارائه شود و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.»

رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح سه مرحله‌ای که در بررسی حوادثی نظیر حادثه آبادان، باید مدنظر قرار گیرند و هیات‌های اعزامی در همین موارد مشغول بررسی دقیق هستند، گفت: «در این قبیل ساختمان‌ها، به‌صورت مشخص، قراردادی بین شهرداری و شخص حقیقی منعقد می‌شود؛ باید بررسی شود که این قرارداد از جهات مختلف درست بوده یا نه؟ آیا این ساختمان برای شروع به ساخت، جواز داشته یا خیر؟ آیا جواز صادرشده بر اساس استاندارد‌ها و ضوابط بوده؟ دستگاه‌های مربوطه و افراد خاصی که در این قبیل مسائل باید تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کردند، آیا کار خود را درست انجام داده‌اند؟ دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، کمیسیون ماده ۱۰۰، نظام‌مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های مسئول، آیا وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام داده‌اند؟»

رئیس عدلیه تصریح کرد: «طی روز‌های اخیر پاسخ بسیاری از سؤالات بالا و همچنین مسائل دیگر تا حدودی روشن‌شده است، اما جهت بررسی دقیق‌تر نیاز هست که مسائل به‌صورت تخصصی و همه‌جانبه بررسی جامع شود.»

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به وظایف و مسئولیت‌هایی که شهرداری‌ها در قبال ساختمان‌ها و بنا‌ها و مستحدثات دارند، تصریح کرد: «اگر شروع ساخت‌وساز ساختمانی، بدون اخذ پروانه باشد؛ یا اینکه برخلاف مفاد پروانه، ساخت ساختمانی شروع شود؛ شهرداری با مأموران خود می‌تواند رأساً از احداث ساختمان مزبور جلوگیری کند. همچنین اگر ساختمانی به‌صورت خلاف ساخته‌شده باشد، شهرداری می‌تواند موضوع را به کمیسیون ماده۱۰۰ اعلام کند و کمیسیون مزبور چنانچه حکم به قلع‌وقمع داد و این رأی قطعی شد، باز در اینجا خود شهرداری و کمیسیون ماده۱۰۰ می‌توانند صاحب‌ملک را ملزم به انجام اصلاحات لازم یا تخریب بنا کنند؛ درصورتی‌که استنکاف مالک از اجرای حکم نیز، شهرداری می‌تواند برای تخریب، اقدام کند.»

تخلف در ساخت متروپل
درعین‌حال دیروز وزیر کشور با بیان اینکه در ساختمان متروپل تخلف بزرگی انجام شده است، گفت: «ساخت این ساختمان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و چند سال در حال ساخت بوده است. اشکالاتی در دوره قبلی درباره این ساختمان گزارش شده، اما به این گزارش‌ها توجه نشده است.»

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی درباره وضعیت ساختمان متروپل، گفت: «خود این ساختمان، ساختمانی بود که با تخلف ساخته شده است؛ ساختمانی که حدود ۴۸هزار متر مربع زیربنا دارد که ابتدا قرار بوده در شش طبقه ساخته شود و بعد در دو مرحله طبقاتی اضافه شده و به ۱۰ طبقه رسیده است.»

وی با بیان اینکه ساخت این ساختمان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و چند سال در حال ساخت بوده است، گفت: «اشکالاتی در دوره قبلی گزارش شده است. گزارش‌هایی هم داده شده، اما به این گزارش‌ها توجه نشده است.»

وحیدی که در نشست هیات دولت سخن می‌گفت، با بیان اینکه تخلف بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: «آتش‌نشانی معتقد بود که شرایط این ساختمان پیچیده‌تر از پلاسکو است. ما در پلاسکو بعدازاینکه ساختمان تخریب شد و فروریخت، آثار بسیار بدی داشتیم و عزیزانمان شهید شدند، اما در این ساختمان پیچیدگی‌های مختلفی وجود داشت؛ یکی از پیچیدگی‌ها از حیث وجود سازه‌های ناامن در اطراف ساختمان بود. درعین‌حال محیط بسیار محدود بود و به همین دلیل ناچار شدیم چند خانه را که متعلق به مردم بود، خراب کنیم تا محور جدیدی باز کنیم تا بتوانند دسترسی بهتری به محل پیدا کنند؛ زیرا حوزه بسیار محدود بود. از طرفی هم مردم در محل بودند و باید حدود ۱۵۰متر تخلیه می‌شد که تخلیه کردن مردم با توجه به اینکه زندگی و امکاناتشان در آنجا بود، کار مشکلی بود.»

مردم آبادان را تحریک نکنید
اما آنچه در روز‌های گذشته هم در فضای میدانی و هم در فضای مجازی مشاهده شده است، موضوع تحریک مردم داغدار آبادان است. از یک‌سو اگرچه حضور نیرو‌های انتظامی در این موارد، امری طبیعی حساب می‌شود، اما شیوه حضور و نحوه آرایش آن‌ها در برخی تصاویر دیده‌شده، تحریک‌آمیز ارزیابی می‌شود. موضوعی که سبب شده تا برخی رسانه‌های خارج از کشور آن را در راستای منویات خود سرکوبگرانه توصیف و القا کنند. از سوی دیگر درحالی‌که مردم آبادان تلخ‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کنند و خشم و سوگ ناشی از این فاجعه آن‌ها را در برگرفته، برخی از چهره و گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، با به راه انداختن موج‌های خبری در حال القای تصورات و نیات خود به مردم هستند و از این منظر هر حرکت اعتراضی مردم آبادان را به خود منتسب می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد مانند دو لبه یک قیچی می‌تواند اوضاع شهر ملتهب آبادان را بیش‌ازپیش بحرانی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی