تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
همه اصلاح‌طلبان نسبت به رفع مشکلات درونی حساسیت مثبتی دارند

سلامتی: جریان اصلاحات کارشکنی بخش‌هایی از جناح مقابل را تعدیل کند

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه همه اصلاح‌طلبان نسبت به رفع مشکلات درونی حساسیت مثبتی دارند گفت: جریان اصلاحات با گفت‌وگوی سازنده، کارشکنی بخش‌هایی از جناح مقابل را تعدیل کند.

کد خبر: ۱۳۰۶۸۷
۱۰:۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

سلامتی: جریان اصلاحات کارشکنی بخش‌هایی از جناح مقابل را تعدیل کند

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظرم اصلاح‌طلبان از لحاظ سیاسی به تدریج و به طور جدی به دنبال رفع اشکالات و ضعف‌های تشکیلاتی و ارتباط با بدنه جامعه خواهند رفت.

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از وضعیت امروز اصلاح‌طلبان چیست چرا رویکردی منفعلی دارند؟ چقدر نیاز است امروز به مردم نزدیک شده و از طرفی با حاکمیت گفت‌وگوی خود را آغاز کنند، گفت: نمی‌توان گفت همه اصلاح‌طلبان رویکردی منفعلی دارند. اما قبول است که بخشی از اصلاح‌طلبان پس از دو شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حالت انفعالی پیاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد یکی از علل حالت انفعالی ناشی از پیروزی‌های بدون تلاش وافر در زمینه تقویت تشکیلات و ارتباط درست با بدنه جامعه در سه انتخابات پیش از دو انتخابات فوق الذکر (یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ و انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶) باشد. این کار، سطح توقع جمعی از اصلاح‌طلبان را بالا برد. تصور آن‌ها این بود که مردم به توان و مدیریت آن‌ها رای داده‌اند. غافل از آنکه این پیروزی‌ها عمدتا ناشی از سوءمدیریت، بی‌تدبیری و شیوه نادرست جناح مقابل در قبال مطالبات اکثریت جامعه بود.

سلامتی تاکید کرد: البته این حالت انفعالی و سرخوردگی منحصر به زمان حاضر نیست. قبلا چنین وضعیتی هم پیش آمده بود. به ویژه بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آن شرایط مشابهی رخ داد. اما آن شکست هم موقتی بود. خط امامی‌ها (که بعد‌ها به عنوان اصلاح‌طلب معروف شدند) در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و در انتخابات ریاست جمهوری هفتم پیروز شدند. بی‌تردید برای آنکه پیروزی‌های اصلاح‌طلبان در امر انتخابات از حالت شانسی خارج شود باید ارتباط منظم و منسجمی بین تشکل‌های این جریان و بخش‌های مختلف جامعه برقرار باشد. ضمن آنکه از آنجا که اصلاح‌طلبان هدفشان کمک به مردم است، برای رسیدن به این هدف باید برای ارتقا توان خود، با حاکمیت گفت‌وگوی مرتب و برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشند.

سلامتی در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح‌طلبان توانستند نظر مردم و در گفتگو با حاکمیت به موفقیت برسند و تاثیرگذار باشند چقدر احتمال دارد این موفقیت در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، گفت: جریان اصلاحات را طیف وسیعی از تشکل‌های سیاسی و صنفی - سیاسی تشکیل می‌دهند. به جرأت می‌توان گفت غیر از بازاری‌ها، تقریبا بقیه اقشار جامعه را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، کارگران، کشاورزان، معلمان، مهندسان، پزشکان، مدرسین، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و ... در این جریان سخنگو دارند. آن‌ها مطالبات به روز شده خود را می‌توانند از طریق جریان اصلاحات پیگیری کنند. بی‌تردید میزان درک متقابل اکثریت جامعه و جریان اصلاحات سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کند. ارتباط منظم بین تشکل‌های اصلاح‌طلب و اقشاری از جامعه که آن‌ها سخنگوی ایشان به حساب می‌آیند تضمین‌کننده حضور این اقشار در عرصه رقابت‌های انتخاباتی و در ادامه موفقیت اصلاح‌طلبان است.

سلامتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان امروز، برای حضور در قدرت و ترسیم نقشه‌ای برای آینده ایران برنامه‌ای دارند؟ از نظر شما این برنامه باید به چه شکلی باشد و الزامات آن چیست، گفت: به نظرم اصلاح‌طلبان از لحاظ سیاسی به تدریج و به طور جدی به دنبال رفع اشکالات و ضعف‌های تشکیلاتی و ارتباط با بدنه جامعه خواهند رفت. اما در میان‌مدت و درازمدت از جنبه اقتصادی، چون برنامه پنج ساله و نیز برنامه مربوط به چشم انداز ۱۴۰۴ مدون و قانون هستند، مصمم به اجرای آن برنامه‌ها هستند. باید توجه داشت که اصلاح‌طلبان بیش از جناح مقابل پایبند به اجرای قانون برنامه هستند. اما برای کوتاه‌مدت، تلاش اصلاح‌طلبان بر کنترل تورم، حمایت از تولید و ایجاد فرصت‌های اشتغال متمرکز خواهد بود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چالش اصلی اصلاح‌طلبان چیست و این چالش‌ها به چه شکلی قابل حل است، گفت: هر جناحی از جمله اصلاح‌طلبان با مهم‌ترین مشکل و چالشی که رو به رو می‌شود، مشکل نیل به وحدت کلمه است. حل این مشکل مستلزم ایجاد ساز و کار دقیق‌تر برای ایجاد وحدت در تصمیم‌گیری است. با توجه به تجربیات گذشته اصلاح‌طلبان، فکر می‌کنم، جبهه اصلاحات می‌تواند در این زمینه راه‌حل مناسبی برای آینده طراحی کند. اما چالش‌هایی هم در بیرون جریان اصلاحات قرار دارد و برای این جریان مشکل‌آفرین است. کارشکنی‌های بخش‌هایی از جناح مقابل یکی از آن‌هاست به نظر تاکید و پیگیری مصرانه بر گفت‌وگوی سازنده می‌تواند این چالش را تعدیل کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات به عنوان نهاد جامع اصلاح‌طلبان آیا امروز توانسته نقش رهبری جمعی را به خوبی ایفا کند یا خیر، گفت: جبهه اصلاحات طیف وسیعی از تشکل‌های اصلاح طلب را پوشش می‌دهد. کار سنگین و همه‌جانبه‌ای نیاز است تا همه اعضا رضایت خاطری نسبت به تصمیمات آن پیدا کنند. اما مهم این است که اکنون همه اعضا نسبت به اقدام در جهت رفع این مشکلات درونی حساسیت مثبتی دارند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی