تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

کشف ۴ گور تاریخی در کف خانه‌های روستایی

سرپرست برنامه لایه‌نگاری «تپه اهرنجان» از کشف چهار گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه‌های روستایی خبر داد.

کد خبر: ۱۳۰۴۹۳
۱۶:۳۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

کشف ۴ گور تاریخی در کف خانه‌های روستایی

دیدارنیوز ـ به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افراسیاب گراوند درباره این کشف تازه توضیح داد: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه و شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، گمانه‌زنی شد.

این باستان‌شناس تپه اهرنجان را از شاخص‌ترین محوطه‌های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران معرفی کرد و افزود: از کاوش باستان‌شناختی این محوطه، چهار گور در عمق‌های متفاوت مربوط به دوره «مس و سنگ» شناسایی شده است.

گراوند که ریاست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلماس را نیز به عهده دارد، گفت: اجساد مکشوفه در داخل روستا و در زیر کف خانه‌ها به‌صورت چمباتمه یا جنینی روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولاً در جهت شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی دفن شده‌اند.

او افزود: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گور‌های بیضی و مستطیل‌شکل به خاک سپرده شده‌اند.

این باستان‌شناس ادامه داد: اجساد کشف‌شده معمولا بدون اشیاء هستند و تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین‌ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی (سنگی غنی از سیلیکات با بافت شیشه‌ای آتشفشانی سیاه‌رنگ) کشف شد.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: یکی از تدفین‌ها را با لایه‌ای از گِل اُخری پوشانده‌اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و همچنین روی استخوان‌ها دیده می‌شود.

گراوند درباره تپه اهرنجان گفت: این تپه از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس (آذربایجان غربی) و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برخی مستندات تاریخی، قدمت دوره مس و سنگ را از حدود ۶۵۰۰ سال تخمین زده‌اند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آثار تاریخی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی