تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
تحلیل و بررسی سفر رئیسی به عمان:

قهرمان‌پور: میدان نفتی هنگام و برجام در دستور سفر رئیسی به عمان هستند

رحمن قهرمان‌پور در گفت‌وگو با دیدارنیوز دلایل و ضرورت سفر سید ابراهیم رئیسی به مسقط را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

کد خبر: ۱۳۰۲۱۵
۱۱:۵۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

قهرمان‌پور: میدان نفتی هنگام و برجام در دستور سفر رئیسی به عمان هستند

 

دیدارنیوز _ اسفندیار عبداللهی: رحمن قهرمان‌پور کارشناس روابط خارجی در پاسخ این پرسش خبرنگار سیاسی دیدارنیوز مبنی بر اینکه سفر رئیس جمهور به عمان تا چه میزان می‌تواند با مذاکرات هسته‌ای ارتباط داشته باشد، گفت: ایران خصوصا در زمان جنگ، روابط نزدیکی با عمان داشته است. جمعیت قابل توجهی از ایرانیان ساکن هستند و به همین دلیل، موضوعات بین ایران و عمان همیشه مهم بوده و میانجی‌گری سال ۱۳۹۰ عمان در موضوع برجام نیز به دلیل همین روابط نزدیک بوده است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: هم روابط دوجانبه ایران و عمان مسئله مهمی بوده که در این سفر اهمیت خاص خود را نشان داده است و هم مسئله میانجی‌گری. روابط دوجانبه بر چند موضوع استوار است. پس فوت سلطان قابوس مقامات بسیاری از کشور‌ها برای تسلیت و تبریک پادشاهی سلطان هیثم بن طارق به مسقط رفتند. از مقامات بلند پایه ایران کسی نرفته بود و سفر رئیسی می‌تواند از این منظر هم مهم باشد.

وی مسئله بعدی را میدان مشترک نفتی هنگام بین ایران و عمان دانست و گفت: در سفری که وزیر نفت به عمان داشت، ظاهرا توافق شده از این میدان بهره‌برداری کنند. چون ما در میدان آرش با عربستان و با عراق در مورد چند میدان نفتی اختلاف داریم، به همین دلیل اشتراک مساعی ایران و عمان در مورد میدان نفتی هنگام خیلی مهم است.

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی پیمان میان ایران، عمان، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و قزاقستان است که قطر کنار کشید و هند و پاکستان به آن پیوستند که در دیدار وزیر نفت ایران از عمان برای بهره‌برداری از میدان نفتی، اهمیت خود را در بحث استراتژیک نشان داد. ایران نیز تلاش می‌کند تا به مسیری ترانزیتی از آسیا به اروپا تبدیل شود. در همین راستا خطوط متفاوتی تعریف شده است. خط شمال به جنوب میان ایران و روسیه که متاسفانه پس از دو دهه هنوز عملیاتی نشده است. مسیر بعدی که پیشنهاد شده، میان ایران، ارمنستان و گرجستان است که این مسیر نیز به دلیل مشکلات منطقه قفقاز هنوز عملیاتی نشده است. مسیر بعدی که ایران دنبال می‌کند، چابهار است که مسیر عشق‌آباد بسیار مهم است که ایران بتواند آن را فعال کند.

قهرمان پور با بیان اینکه مسائل زیادی از زمان دولت قبلی وجود داشت و به همین دلیل هم بود که ظریف در اواخر دولت دوازدهم به عمان سفر کرد، افزود: این مسئله همیشه مورد بحث بوده است، اما هنوز به مرحله مطلوب نرسیده و یکی از مسائل مورد بحث این است که ایران تلاش می‌کند این خط به زودی آماده به کار شود.

وی اظهار کرد: در کنار آن، مسئله ویزای عمان و ایران است که ایرانی‌ها می‌توانند دو هفته بدون ویزا در عمان بمانند. در کنار این مسائل، آن چه عمان را در سال‌های اخیر در ایران مهم جلوه داده، بحث میانجی‌گری و کاری است که عمان در سال ۹۰ انجام داده است که منجر به توافق برجام شد.

قهرمان‌پور

 

قهرمان‌پور ادامه داد: همیشه به دلیل اعتماد متقابل بین دو کشور، عمان توانسته بود نقش مهمی ایفا کند و در تبادل زندانیان دوتابعیتی، نقش مهمی داشته است؛ بنابراین نقش میانجی‌گری عمان در روابط ایران و آمریکا قابل تمجید است.

این کارشناس روابط بین‌الملل اذعان کرد: آن چه اخیرا شاهد آن بودیم، حضور امیر قطر در تهران و پس از آن سفر به اروپا بوده که منجر به عقد قراردادی شده است. بنابراین، این مسئله به وجود آمده است که سفر رئیسی به عمان می‌تواند در راستای مسئله برجام باشد که به نظرم درست است. اما اصلی‌ترین موضوع سفر او، برجام نبوده و مربوط به روابط دوجانبه و خط ترانزیت ایران با دیگر کشور‌های منطقه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی