تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

مجموعه داران به مثابه پاسداران میراث فرهنگی

پنجمین گردهمایی مجموعه داران سراسر کشور در رشته‌های مختلف مجموعه‌داری، با شرکت بیش از سیصد نفر مجموعه. دار، روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در موزه ملی ایران برگزار گردید.

کد خبر: ۱۳۰۰۶۸
۱۷:۲۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

مجموعه داران به مثابه پاسداران میراث فرهنگی

دیدارنیوز
: به گزارش خبرنگار فرهنگی دیدار، در این مراسم به دعوت مهندس منوچهر لطفی(رئیس انجمن مجموعه داران)، پروفسور سیدحسن امین (فیلسوف، حقوقدان و ایرانشناس)، دکتر مرتضی ادیب‌زاده (مدیر کل موزه‌های کشور)، دکتر محمدرضا کارگر (مدیر کل سابق موزه.‌های کشور)، دکتر احمد محیط‌طباطبایی (رئیس‌ایکوم)، مهندس ایرج حسابی (فرزند پروفسور حسابی و مدیر موزه حسابی)، حجت الاسلام والمسلمین اشکوری) از خدمتگزاران عرصه میراث فرهنگی ایران و اسلام در قم) و مهندس منوچهر لطفی (رئیس انجمن مجموعه داران ایران) سخنرانی نمودند.

در بخش سخنرانی ها، پروفسور امین (رییس انجمن ادبی ایران و استاد اسبق دانشگاه گلاسگو کلدونین انگلستان)، درنطق آغازین خود گفت: ایران یکی از کانون‌های تمدن بشری است. بیشترین بخش آثار فرهنگی ما هنوز در زیر خاک است، چنان که تمدن بسیار کهن جیرفت که مقدم بر تمدن‌های سومر و آشور و عیلام بوده است، تازه بیست سال پیش از زیر خاک بیرون زد. اما آنچه هم بر روی خاک است، آن‌ها هم به طور کامل بررسی، بازخوانی و منتشر نشده‌است و این وظیفه را تا حدی مجموعه داران داوطلبانه و از سر عشق به میراث فرهنگی به عهده گرفته اند. پس ارشاد، راهنمایی و حمایت مجموعه داران به مثابه پاسداران میراث فرهنگی کشور وظیفه‌ای همگانی است.

حجت الاسلام اشکوری هم که از قم آمده بود، از سر درد، دل نوشته‌ای صمیمانه و احساسی خواند که از بی توجهی مسوولان به میراث فرهنگی ایران زمین انتقاد می‌کرد. دکتر مرتضی ادیب زاده (مدیر کل موزه‌های کشور در وزارت میراث فرهنگی) گفت: مجموعه داران، ما را بیگانه ندانند، ما در محدوده قانون به قدر مقدورات آماده خدمتیم. دکتر احمد محیط طباطبایی در سخنرانی خود گفت: مجموعه داران، خدمتگزار و نگهبان فرهنگ و از جمله دانایان اند، به طوری که در دنیا خیلی موزه‌های معتبر بر اساس همین کللکسیون‌های شخصی آن‌ها تاسیس شده است. مهندس ایرج حسابی هم گفت: بیگانگان قدر تمدن ایران ما را از خود ما بیشتر می‌دانند.

در بخش مراسم، یکی از برنامه‌های این همایش، معرفی مجموعه‌داران برتر سال ۱۴۰۱ بود. در این مراسم، استاد کامران نجف زاده (مجموعه دار عکس‌های تاریخی) و استاد رضا عابدینی (مجموعه دار اسناد و تابلو‌های نقاشی) به عنوان مجموعه‌داران برتر معرفی شدند و لوح طلایی مجموعه دار برتر را دریافت نمودند.

همچنین در این مراسم به ده نفر از مجموعه‌دارانی که دارای مجوز مجموعه‌داری از وزارت میراث فرهنگی بودند، تقدیرنامه اعطا گردید. به علاوه، به خانواده‌های تنی چند از مجموعه‌داران متوفی در سال‌های اخیر، از جمله مرحوم استاد غلامرضا سحاب، مرحوم استاد ناصر هوشمند وزیری، مرحوم مهندس عبدالحمید شه‌منش و مرحوم استاد سیروس برزو از طرف ایکوم ایران به مدیریت دکتر محیط طباطبایی لوح یادبود اعطا گردید.

در این مراسم از دو نفر دیگر هم تقدیر به عمل آمد. نخست، از دکتر محمد رضا کارگر بابت ۸ سال مسئولیت به عنوان مدیر کل موزه‌ها و ساماندهی مجموعه‌داری و موزه‌های خصوصی از طرف انجمن مجموعه داران تقدیر به عمل آمد. دون در طول سخنرانی ها، از طرف تعدادی از مجموعه‌داران و هیئت مدیره انجمن مجموعه داران بابت ۱۳ سال تلاش داوطلبانه مهندس منوچهر لطفی، از وی نیز تقدیر به عمل آمد. در خاتمه کتاب‌های اهدایی پروفسور سیدحسن امین و استاد مازیار حیدری به تعدادی از مجموعه داران اهدا شد.

شاید مهمترین نکته در این مراسم تشویق و ترغیب مجموعه‌داران جهت ثبت مجموعه‌های خود در وزارت میراث فرهنگی بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی