تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
آقای رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست

مشکل دریاچه ارومیه نه با بازدید هوایی حل می‌شود نه با دستور!

رئیس سازمان محیط زیست دستور تامین حقابه دریاچه ارومیه را می‌دهد و ابراهیم رئیسی بازدید هوایی می‌کند؛ اما نکته مهم، مشکل این دریاچه نه با دستور حل می‌شود نه با بازدید هوایی!

کد خبر: ۱۳۰۰۶۰
۱۰:۴۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

مشکل دریاچه ارومیه نه با بازدید هوایی حل می‌شود نه با دستور!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از مشکل چندین ساله دریاچه ارومیه خبر نداشته باشد، همان دریاچه‌ای که حقابه آن با بی تدبیری دولت نهم و دهم کم کم از بین رفت و در دولت یازدهم و دوازدهم با صرف بودجه‌های کلان بازگشت حیات به آن مقطعی بود و عدم تامین حقابه مورد نیاز آن از سوی وزارت نیرو جانش را دوباره به خطر انداخت. حالا هم دولت سیزدهم مدعی است که می‌تواند جان این دریاچه را نجات دهد، اما مسئولان ظاهرا نمی‌دانند که با دستور و بازدید هوایی دردی از دریاچه ارومیه درمان نمی‌شود.

تجربه تلخ کشته شدن خبرنگارانی که تیرماه پارسال برای بازدید از صدمین طرح ناموفق احیای دریاچه ارومیه به این منطقه سفر کردند نشان از این دارد که با طرح‌های مقطعی و صرف هزینه‌های چند صد میلیاردی نه تنها وضعیت دریاچه رو به بهبودی نرفت بلکه بحران کاهش ذخیره آبی آن کمتر و کمتر هم شد و حالا رئیس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم ادعا دارد که مشکل دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم حل می‌شود. کاش سلاجقه در یک گزارش رسمی به مردم بگوید که در این آشفته بازاری که سرمایه‌گذاران بدون در نظر گرفتن دستور قوه قضاییه و شخص رئیس جمهور، بی رحمانه بر تن میانکاله زخم می‌زنند و یوز‌های تازه متولد شده یکی یکی می‌میرند، سازمان متبوع‌اش چه برنامه جدی برای احیای دریاچه ارومیه دارد که اینگونه پشت تریبون قرار می‌گیرد و از موضوعی سخن می‌گوید که بعد از تلاش ۱۵ ساله هنوز امیدی به حیات برای آن دور از تصور است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی مرگ فرزندان "ایران"


احمدی نژاد جان "دریاچه ارومیه" را گرفت

شاید ندانید که سرنوشت شومی که برای این دریاچه رقم خورد از چه زمانی شروع شد، از زمانیکه محمود احمدی نژاد با تصور اینکه با رونق دادن کشاورزی در این منطقه می‌تواند محبوبیت خود را در میان مردم بالا ببرد دستور داد که در زمین‌های اطراف دریاچه محصول کشت شود، غافل از اینکه محصولاتی در اطراف دریاچه ارومیه کشت شد به جای رونق، قاتل جان آن شد و در کنار آن حفر چاه‌های غیر مجاز و از همه تلخ‌تر ایجاد پل روی این دریاچه قلبش را نشانه گرفت و نابودی تدریجی آن را رقم زد.

از سال ۱۳۸۵ که طرح احیای دریاچه ارومیه نوشته و به اصطلاح اجرا شد تا امروز بار‌ها و بار‌ها همه دولت‌ها فقط وعده دادند و هیچ وقت هم به آن عمل نکردند و حالا رئیس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم می‌گوید عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است.

علی سلاجقه در توضیح بیشتر به سراغ موضوعی رفت که همه از آن آگاه هستند؛ "حقّابه" و با بیان اینکه حقّابه دریاچه ارومیه باید از راه‌های مختلف از جمله رهاسازی آب به سمت دریاچه، کنترل و کاهش ۴۰ درصدی مصارف آب از سوی جهاد کشاورزی تامین شود، به همان نتیجه‌ای رسید که بیش از ۱۵ سال است مجریان ستاد احیای دریاچه ارومیه به دنبال آن هستند، اما موفق نشدند یعنی در اصل زورشان به وزارت نیرو نرسید!

اما حالا رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: وزارت نیرو موضوع تامین حقابه دریاچه ارومیه را با رهاسازی‌ها به سمت دریاچه آغاز کرده است که بقیه دستگاه‌های ذیربط نیز باید در این خصوص اقدامات لازم و تکالیف خود را انجام دهند.
حالا خبر رسیده که علاوه بر اقدامات سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه طرح نرم‌افزاری جامعی هم ارائه داده است که تغییر الگوی کشت و کار‌های ترویجی که قرار است توسط جهاد کشاورزی انجام شود در این طرح نرم افزاری قرار گرفته و در نهایت هم قرار است معیشت جایگزینی برای مردم منطقه در نظر گرفته شود؛ معیشتی که به همین راحتی نمی‌توان برای آن جایگزینی پیدا کرد؛ به عبارت دیگر برای کشاورزی که بیش از دو دهه یا حتی بیشتر در آن منطقه کشاورزی کرده چه معیشت جایگزینی پیدا می‌شود؟

در نهایت سلاجقه به این موضوع هم اشاره دارد که عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است و همه اعتباراتی که به نجات دریاچه ارومیه کمک می‌کند، تخصیص می‌یابد، زیرا دولت نمی‌خواهد دریاچه به حال خود رها شود.

او برای بهره برداری از تونل انتقال آب وعده شهریور را داد و تاکید کرد که دریاچه ارومیه باید به تراز اکولوژیکی برسد؛ حالا باید منتظر ماند و دید قولی که معاون رئیس جمهور برای احیای این دریاچه داده چهار ماه دیگر محقق می‌شود یا سلاجقه هم مانند محمد مخبر به آخرین ماه فصل تابستان علاقه دارد و تبلور وعده هایش را در این ماه تصور می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی