تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل با بیان اینکه گزارش ٨ صفحه‌ای بررسی آثار تحریم‌ها علیه مردم ایران در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است.

کد خبر: ۱۲۹۹۳۸
۱۵:۱۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

گزارشگر ویژه سازمان ملل: گزارش ٨ صفحه‌ای بررسی آثار تحریم‌ها علیه مردم ایران در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت

دیدارنیوز: گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است. کشور‌های متعددی از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند. برای اینکه به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها اثراتی بر بخش‌های کلیدی ایران داشته‌اند اقدامات و تحقیقات زیادی انجام شده است.

نشست خبری گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر بعد از ظهر امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

آلنا دوهان در ابتدای این نشست گفت: من سفری به ایران داشتم برای جمع‌آوری اطلاعات که در آن‌ها استقلال و جامعه‌پذیری مطرح بوده است. گزارش نهایی در شورای حقوق بشر اعلام خواهد شد. از دولت و شورای حقوق بشر ایران برای تسهیل‌گری این سفر تشکر می‌کنم. من با اعضای دولتی، نمایندگان نهاد‌های مدنی و گروه‌های آکادمیک دیدار داشتم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل ادامه داد: ایران مشمول دامنه طولانی تحریم‌ها بوده است. آمریکا تحریم‌های مالی را علیه ایران تحمیل کرده و سعی کرده ایران را از نظام مالی جهان منزوی کند. هدف این تحریم‌ها بانک مرکزی ایران بود و نفت و بخش‌های کلیدی ایران مشمول تحریم‌ها شدند. بعد از برجام و قطعنامه ٢٢٣١ تمام تحریم‌های ثانویه از جمله تحریم‌های فناوری برداشته شد. سازمان ملل تلاش کرد از طریق برجام در ایران فعالیت کند. در زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام تحریم‌ها مجددا اعمال شد.

او افزود: دارایی بلوکه شده ایران نزدیک به ١٢٠ میلیارد دلار است. کشور‌های متعددی از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند. برای اینکه به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها اثراتی بر بخش‌های کلیدی ایران داشته‌اند اقدامات و تحقیقات زیادی انجام شده است. من نمی‌خواهم به آمار یک بخش خاص اشاره کنم چراکه دامنه این تحریم‌ها خیلی زیاد است. گزارش ٨ صفحه‌ای من در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

دوهان گفت: تحریم‌های یکجانبه و تهدید به اعمال تحریم‌ها بحث حقوق انسانی در ایران را به خطر انداخته است و باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها شده و به معیشت مردم آسیب زده و اقشار آسیب‌پذیر شامل زنان و مهاجران بیشترین آسیب را دیده‌اند. از سوی دیگر تمام این تحریم‌ها باعث شده تا مشکلاتی در خصوص تبادلات بانکی و پولی به وجود بیاید و ایران حتی برای دریافت وام‌های خود با مشکل مواجه شود و این برای اتباع سایر کشور‌ها هم مشکل ایجاد کرده است. جلوگیری از پرداخت حق عضویت موجب شده تا ایران از مشارکت از فرآیند‌های بین‌المللی محروم شود.

وی افزود: دغدغه من این است اقدامات قهری یکجانبه به عنوان تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض می‌کند. تحریم‌هایی که علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلما‌ت‌های ایرانی برخلاف کنوانسیون وین بوده و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم برخلاف قوانین بین‌المللی است.

آلنا دوهان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه توصیه شما به ایالات متحده در خصوص مشاهداتتان در ایران چیست، گفت: دادن یک راهنمایی خیلی سخت است و ما مجموعه‌ای از توصیه‌نامه‌ها را تهیه کرده‌ایم، اما نخستین توصیه من این است که تحریم‌های یکجانبه را متوقف کنند. من تقاضا می‌کنم که دولت‌های مختلف و بانک‌ها در شکل‌گیری یکسری اصول با ایران همکاری کنند.

گزارشگر سازمان ملل در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر موضوع حقوق بشر در ایران گفت: من ٨ صفحه مثال نوشته‌ام و قسمت جمع‌بندی بسیار مهم است. لازم است بگویم موضوع حقوق بشر به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است و موضوع تامین دارو از با اهمیت‌ترین موضوعات است. می‌گویند دارو از تحریم‌ها معاف است، اما تبادلات مالی برای تامین دارو با مشکل مواجه است و حتی کادر سازمان ملل هم قادر به تبادل مالی برای اقلام بشردوستانه نیست.

آلنا دوهان در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر موضوع میزبانی ایران از پناهندگان گفت: من پیش‌تر هم اعلام کردم که در تلاشم تا نشان دهم تحریم‌های ایران علاوه بر مردم ایران، مهاجرانی را که به ایران می‌آیند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موارد در گزارش من مطرح شده‌ است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی