تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

هشدار اتحادیه اروپا به روسیه: در صورت حمله به سوئد و فنلاند، دفاع می‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دولت پوتین هشدار داد در صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد، از این دو کشور شمال اروپا که در آستانه پیوستن به ناتو هستند، دفاع خواهند کرد.

کد خبر: ۱۲۹۹۲۸
۱۴:۴۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

هشدار اتحادیه اروپا به روسیه: در صورت حمله به سوئد و فنلاند، دفاع می‌کنیم

دیدارنیوز: به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اتحادیه آماده دفاع از فنلاند و سوئد در صورت حمله روسیه است، حتی در فاصله‌ای که منتظر پیوستن به ناتو است.

جوزپ بورل روز گذشته از تصمیم نهایی دو کشور شمال اروپا برای درخواست عضویت در ناتو دراستقبال کرد.

هنگامی که خبرنگاری از بورل پرسیده شد که آیا ماده ۴۲.۷ معاهدات اتحادیه اروپا در صورت حمله به فنلاند و سوئد فعال می‌شود یا خیر، بورل به صراحت گفت: «اگر دولتی در قلمرو خود مورد حمله قرار گیرد، اگر حمله‌ای نظامی به یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا صورت گیرد، این کشور می‌تواند از دیگران بخواهد که به آن کمک کنند و بقیه موظفند با تمام امکانات این کار را انجام دهند. نه کمتر و نه بیشتر».

ماده ۴۲.۷ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا به اصطلاح بند همبستگی و همپیمانی کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست که می‌گوید اگر یک کشور عضو قربانی تجاوز مسلحانه به قلمرو خود شود، سایر اعضای اتحادیه «الزما باید با تمام ابزار» به کشور قربانی کمک کنند.

بریتانیا نیز هفته گذشته با امضای پیمانی با سوئد و فنلاند به این دو کشور تضمین داد که در صورت حمله به این دو کشور بریتانیا از آن‌ها حمایت کند.

اما خطر حمله روسیه به این دو کشور چقدر واقعی است؟

از نظر فابریس پوتیه، تحلیلگر سیاسی در راسموسن گلوبال، پوتین در حال حاضر خیلی نگران این موضوع نیست.

پوتیر به یورونیوز گفت: «مسکو به روشنی رویکردی ملایم نسبت به این موضوع اتخاذ کرده است. البته که آن‌ها آشکارا گفته اند که از این موضوع ناراضی هستند. آن‌ها در ابتدا تهدید کرده بودند که اقدامات نظامی انجام خواهند داد، اما نتیجه این شد که آن‌ها تصمیم سیاسی را پذیرفته اند. چیزی که من فکر می‌کنم پوتین نخواهد پذیرفت و یک خط قرمز برای روسیه خواهد بود این است که ناتو نیرو و سیستم‌های دفاعی در این دو کشور مستقر کند.»

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که ۵۰۰ میلیون یورو دیگر به ارتش اوکراین کمک مالی می‌کند. به این ترتیب ارزش کل کمک‌های نظامی این اتحادیه به اوکراین به ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

اوکراین می‌تواند با این مبلغ سلاح و تجهیزات مورد نظر خود را برای مبارزه خود علیه تهاجم روسیه تهیه کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی