تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
در مراسم بزرگداشت فردوسی عنوان شد

شاهنامه مهم‌ترین سند پارسی زبانان است

هم‌زمان با روز ملی فردوسی ، دایره‌المعارف ایرانشناسی میزبان تعداد زیادی از دانشوران شعر و ادب پارسی و فردوسی‌شناسان بود.

کد خبر: ۱۲۹۷۲۳
۱۰:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

شاهنامه مهمترین سند پارسی زبانان است

 

دیدارنیوز ـ سپیده پیری: روز گذشته و مقارن با روز ملی فردوسی، دایره‌المعارف ایرانشناسی میزبان تعداد زیادی از دانشوران شعر و ادب پارسی و فردوسی‌شناسان بود. در این مراسم پروفسور حسن امین گفت: شاهنامه فردوسی بزرگ‌ترین میراث مکتوب فارسی زبانان، محسوب می‌شود و از نظر ادبی اثری ماندگار، سترگ و بی‌نظیر است.

این فردوسی‌شناس خاطر نشان کرد که پاسداشت فردوسی و ترویج شاهنامه، وظیفه همه ما می‌باشد و امیدوارم نسل‌های بعدی قدردان کوشش‌های این شاعر بزرگ باشند.

وی افزود: برخی از مورخان تصور می‌کنند که سرایش شاهنامه به سفارش و با حمایت سلطان محمود غزنوی سروده شده است، در حالی که فردوسی چندین سال جلوتر از مسندنشینی محمود غزنوی شاهنامه را شروع کرده بود و روایتی که می‌گوید شاهنامه با دستور شاه غزنوی سروده شده است، سخنی خطا وناسنجیده‌ای است.

پروفسور امین اضافه کرد که شاهنامه میراث فرهنگی همه اقوام و ملل حوزه تمدنی مشترک ایران بزرگ و یکی از مهم ترین آثار حماسی جهان است. شاهنامه علاوه بر نظم اساطیر و داستان‌های پهلوانی، خردنامه‌ای مشحون از حکمت و معرفت است و نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای نوع بشر سروده شده است؛ میازار موری که دانه کش است، پیام انحصاری به مردم یک کشور نیست، بلکه مخاطب آن جهانی و به همه انسان‌هاست‌.

سخنران دوم دکتر عبدالرضا سعیدیان شاعر و استاد چشم پزشکی دانشگاه تهران بود که بخشی از اشعار شاهنامه را تفسیر و بازنمایی کرد. سخنران سوم دکتر ناصر تکمیل همایون استاد  پژوهشگاه علوم انسانی و ایران‌شناس معروف بود که به جایگاه فردوسی در فرهنگ معاصر اختصاص داشت.

در این نشست شاهنامه‌خوانی، موسیقی، شعرخوانی نیز اجرا شد و در پایان از کتاب ارمغان شعر و ترانه اثر محمود رفیعی متخلص به یادها رونمایی به عمل آمد.

روز ملی فردوسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی