تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با دیدار اعلام کرد:

کاهش فوتی‌ها مقطعی است، کرونا تابستان دوباره خیز می‌گیرد

آمار مبتلایان کرونایی سه‌رقمی و فوتی‌ها تک‌رقمی شده است، اما آیا این شرایط پایدار می‌ماند؛ آیا روز‌های تلخ فوتی ۷۰۰ نفری برنمی‌گردد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان پابرجاست؛ این‌ها سوالاتی است که یک اپیدمیولوژیست در گفتگو با دیدار به آن پاسخ داد.

کد خبر: ۱۲۹۶۸۷
۱۱:۰۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

کاهش فوتی‌های کرونا مقطعی است، به این مقدار کم دلخوش نباشید

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: هر چند انتشار آمار رو به نزول روزانه از وضعیت مبتلایان و فوتی‌های کرونا این تصور را در ذهن همگان ایجاد کرده است که کرونا در حال برچیدن بساط و چتر خود از سر مردم است، اما دکتر محمد رضا محبوب‌فر ویروس‌شناس و اپیدمیولوژیست در گفتگو با دیدار تاکید می‌کند: «از ابتدای سال جدید همزمان با باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها و از سرگیری سفر‌ها همه چیز عادی تلقی شد، اما من معتقد نیستم کرونا تمام شده چرا که اکنون، افزایش ابتلا به این بیماری در کره شمالی و چین وجود دارد. شیوع ویروس کرونا در این دو کشور، سویه‌های از اُمیکرون و حتی دلتا است که روند خطرناکی را در پیش گرفته است.»

او با اشاره به شیوع ویروس در کره شمالی و حتی در شهر‌هایی از چین که کانون‌های اقتصادی این کشور هستند، ادامه می‌دهد: «این ویروس به کشور‌هایی نظیر آلمان نیز کشیده است و حتی وزیر بهداشت آن کشور در مورد بازگشت سویه دلتا هشدار داده است. اگر به آمار‌هایی که به صورت هفتگی از کرونا در آلمان منتشر می‌شود، دقت کنید، نشان‌دهنده ابتلای مردم به ویروس ۱۰۰ هزار نفر در یک هفته اخیر است؛ و در نهایت کرونا در اروپا بار دیگر به سرخط خبر‌ها بدل شده و در مورد بازگشت نوع خطرناک‌تر سویه دلتا هشدار داده می‌شود.»

این ویروس‌شناس با تاکید بر اینکه معتقد نیستم که ویروس کرونا در ایران فروکش کرده یا حتی به صورت بومی در آمده است، می‌افزاید: «دولت در پی عادی‌سازی کشور و وانمود به شکست کرونا است تا دست به جراحی اقتصادی بزند که نتیجه این جراحی اقتصادی هم شقه‌شقه و نابود شدن مردم است.»

این کارشناس حوزه سلامت می‌گوید: «پذیرفتنی نیست با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، استفاده از واکسن‌های ناکارآمد که در چین نیز استفاده شده و وضعیتش مشخص است در ایران جواب داده باشد (این در حالی است که طبق آمار ۳۰-۴۰ درصد واکسینه نشده‌اند) و نمی توان این اتفاق را به معنای پایان کرونا تلقی کرد.

او با تاکید بر اینکه شاهد علائم خفیف بر جای مانده از ویروس مانند دل‌درد، حالت تهوع و ... در میان دانشجویان هستیم، ادامه می‌دهد: «امروز ستاد ملی کرونا اعلام کرد که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۸ درصد رسیده است، اما به نظر من این آمار درست نیست، زیرا مشاهدات نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند، از طرف دیگر باید دید در کشور‌هایی مانند آمریکا، آلمان، انگلستان و چین، به نسبت جمعیت، چه تعداد مبتلا دارند. مبتلا‌های ایران طبق آمار، زیر ۳۰۰-۴۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها زیر ۱۰ نفر بوده که حرف درستی نبوده و آدرس غلط دادن به جامعه است که موجب فوتی‌های بیشتر می‌شود.»

به گفته محبوب‌فر، متاسفانه سامانه‌ای برای ثبت داده‌های بیماری در دسترس نیست از ابتدای پیک اول تاکنون (پیک ششم)، همچین سامانه‌ای وجود نداشته است؛ به بسیاری از افرادی که به مراکز منتخب بیماری کرونا مراجعه می‌کنند، گفته می‌شود که نیاز به تست وجود نداشته و در خانه استراحت کنید. مگر این که فرد اصرار کند که مراکز دولتی این کار را انجام نداده یا با اکراه انجام می‌شود.»


بیشتر بخوانید: دز چهارم واکسن کرونا لازم است؟


سازمان بهداشت جهانی: آمار‌ها اشتباه است

سازمان بهداشت جهانی اخیرا اطلاعیه‌ای صادر کرده است که آمار ارائه شده از مرگ و میر‌ها نادرست و آمار موجود، سه برابر میزان اعلامی کشور‌ها است. کشور‌هایی مانند آمریکا و کشور‌های خاورمیانه یا اروپایی با مردم خود شفاف عمل کرده و خطا‌های آماری غیرعمدی است؛ محبوب‌فر درباره آمار‌ها تاکید می‌کند که در ایران، حتی با وجودی که گفته شده علائم می‌تواند از بیماری‌های زمینه‌ای ظهور پیدا کرده و تا دو سال، عوارض همراه بیمار است، اما مسئولان به خود زحمت اطلاع‌رسانی شفاف و درخواست رعایت پروتکل‌ها را نداده و اعلام می‌کنند که واکسیناسیون ۸۰-۹۰ درصد انجام شده و وضعیت رو به بهبود است و خطری وجود ندارد، اما واقعیت چیز دیگری است.

این اپیدمیولوژیست می‌گوید: اکنون که با شما گفتگو می‌کنم، با توجه به گرفتاری و فقر غذایی ایجاد شده، به زودی این فقر غذایی بر سیستم ایمنی مردم ایران اثر گذاشته و از تابستان شاهد پیک جدید خواهیم بود.

او می‌افزاید: از سوی دیگر مردم گرفتار تامین خوراک خانوار هستند و از ابتدای ورود ویروس به کشور، ثابت شده که کرونا مختص محرومان و فقرا است، زیرا در حاشیه شهر‌ها بیشتر است. من پیش‌بینی می‌کنم که نه تنها کرونا خیز می‌گیرد بلکه بیماری‌های دیگر نیز مردم را گرفتار خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی