تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

جنایت به خاطر یک مشت علف/ درگیری‌های مرگبار بر سر چرای دام

با گرم شدن هوا درگیری‌های مرگبار بر سر محل چرای دام افزایش یافته و فقط در دو حادثه طی روز‌های اخیر ۵ نفر جانشان را به خاطر چرای دام از دست دادند.

کد خبر: ۱۲۹۴۴۹
۱۶:۲۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

درگیری‌های مرگبار بر سر چرای دام

دیدارنیوز ـ هم‌زمان با افزایش دمای هوا و تغییر فصل، در بهار و به‌ویژه اردیبهشت و خرداد ماه دامداران برای استفاده از مراتع طبیعی دام‌های سبک خود را به مرتع‌های طبیعی یا حتی زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول آورده تا دام‌ها از علوفه موجود در زمین‌ها استفاده کنند. دامدار و چوپان با این اقدام هم هزینه را کاهش داده و هم دام زودتر به وزن طبیعی برای فروش می‌رسد.

اما این تمام ماجرا نیست و همیشه از اردیبهشت تا اواخر مرداد ماه روزی نیست که در یکی از استان‌های کشور درگیری بر سر چرای دام در مرتع‌ها و زمین‌های شخصی رخ ندهد و در این حوادث تعدادی کشته و زخمی نشوند.
درگیری خونین بر سر چرای دام با ۴ کشته

امسال نیز همانند سال‌های گذشته از چند روز قبل درگیری‌های مرگبار بر سر چرای دام در کشور آغاز شده است. در خونین‌ترین حادثه که چند روز قبل در یکی از روستا‌های اطراف کرمانشاه رخ داد، وقتی اعضای یک خانواده دام‌های خود را برای چرا به مرتع برده بودند گوسفندان وارد زمین‌های کشاورزی یکی از اهالی شده و همین موضوع باعث ایجاد درگیری بین خانواده مرد دامدار و مرد زمین‌دار شد.

دقایقی بعد مرد جوان خشمگین از این‌که چرا گوسفندان باید در زمین او وارد شده و به زمین کشاورزی و باغ خسارت وارد کنند، با اسلحه سه نفر از اعضای خانواده مرد دامدار را مورد اصابت گلوله قرار داد و به قتل رساند.

ساعتی بعد مرد باغدار که از محل جنایت متواری شده بود با شلیک اسلحه به زندگی‌اش پایان داد تا یکی از خونین بار‌ترین حوادث چرای دام در کشور امسال رخ دهد.

مرگ با چاقو نتیجه دعوا بر سر چرای دام

روز دوشنبه هفته جاری نیز در یکی از روستا‌های آبدانان هنگامی که مرد جوانی گوسفندانش را برای چرا به حوالی صحرای روستا برده بود، گوسفندان وارد زمین‌های مرد سی و هفت ساله‌ای شدند که همین موضوع باعث شد تا بین آن‌ها درگیری ایجاد شود.

دراین‌میان، اما مرد زمین‌دار با چاقو ضربه‌ای را به ران مرد دامدار وارد کرده و باعث شد تا او جانش را از دست بدهد و قاتل که از صحنه فرار کرده بود ساعتی بعد در همان روستای محل جنایت شناسایی و دستگیر شد.

قاتل در اعترافاتش مدعی شد: «به دلیل این‌که به زمین‌هایم خسارت وارد شده بود عصبانی شدم و با مرد چوپان درگیر شده و او را به قتل رساندم.»

درگیری اهالی دو روستا بر سر محل چرای دام

هفت خرداد ماه سال ۹۷ ماموران پلیس در جریان درگیری بین چند تن از اهالی دو روستای قبه و خالدار در پیرانشهر قرار گرفتند.

با حضور مأموران در روستای خالدار مشخص شد که مرد چوپان گوسفند‌ان خود را از روستای قبه به مراتع روستای خالدار برده و همین موضوع باعث ایجاد درگیری خونین بین آن‌ها شده است.

در جریان این درگیری مسلحانه یک نفر کشته و دو نفر از اهالی روستا نیز مجروح شدند.

قتل دو نفر به خاطر علوفه/ قاتل خودکشی کرد

در حادثه‌ای دیگر که در روستای اسبومار تالش در روز ششم تیر ماه سال گذشته رخ داد، مردی به‌خاطر اینکه دام‌هایش علوفه‌های مرد دیگری را خورده بود با آن‌ها درگیر شد و این حادثه به یک نزاع خونین بدل گشت.

مرد عصبانی دو نفر از اهالی روستا را با شلیک گلوله کشت و دو نفر دیگر را مجروح کرد و بعد از این حادثه خونین به‌همراه خانواده‌اش از روستا فرار کند، اما ساعاتی بعد جنازه او درحالی‌که به زندگی‌اش پایان داده بود در روستایی دیگر کشف شد.

هشدار‌های پلیس به دامدار‌ها و زمین داران

سردار علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ در مورد چرایی وقوع چنین جنایت‌های هولناکی گفت: موضوع مهم این است که افراد هیچ کنترلی بر خشم خود ندارند به‌همین دلیل است که هرازچندگاهی بر سر یک حادثه کوچک شاهد تبدیل شدن آن به جنایتی هولناک هستیم مانند اتفاقی که چند روز گذشته در روستای اطراف کرمانشاه رخ داد.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه در ماه‌های ابتدایی سال به‌ویژه اردیبهشت و خرداد به‌علت افزایش چرای دام در مراتع شاهد درگیری‌هایی بین دامدار و صاحبان زمین هستیم گفت: متاسفانه صاحبان دام در بسیاری از مواقع هنگامی که متوجه می‌شوند صاحب زمین در آن اطراف حضور ندارد اقدام به چراندن دام‌هایشان در آن زمین‌ها می‌کنند و هنگامی که صاحب زمین متوجه موضوع شده یا در محل حضور پیدا می‌کند به علت عصبانیت بیش از حد با دامدار درگیر شده و حوادث خونین را رقم می‌زنند.

به گفته جاویدان بهتر این است که دامداران همیشه مراقب چرای دام‌های خود باشند و از ورود به زمین‌های دارای حصار یا زمین‌ها و باغ‌های شخصی خودداری کنند. همچنین صاحبان زمین هم به‌جای عصبانیت و اقدام خودسرانه می‌توانند در آن زمان با پلیس تماس گرفته و از فرد دامدار شکایت کرده تا موضوع از طریق مراجع قضایی بررسی شده و خسارت‌های وارده دریافت شود. وقتی صاحب زمین خودسرانه برای تادیب مرد دامدار و بیرون کردن گوسفندان وارد عمل می‌شود نتیجه‌ای جز درگیری‌های خونین و بعضاً قتل ندارد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در پایان افزود: بهتر است اختلافات موجود در این حوزه تنها و تنها با استفاده از قانون حل‌شده و پلیس این آمادگی را دارد که در این‌گونه موارد در تماس با افراد موضوع را در کمترین زمان بررسی کند.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: حوادث
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی