تیتر امروز

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهانش به فرودگاه مهرآباد برای انتقال به قم +ویدیو
سقوط دردناک و غم‌انگیز بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهانش به فرودگاه مهرآباد برای انتقال به قم +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم
دیدارنیوز واکنش‌های جهانی به درگذشت رئیس جمهور را بررسی کرد؛ این قسمت دولت‌های جهان

واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم

سانحه منجر به درگذشت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه با واکنش گسترده مقامات رسمی کشور‌های دنیا همراه شد.
در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری مطرح شد

روایت امیرعبداللهیان از سفر به عربستان و تمجید رئیس جمهور آمریکا از تیم جراح ایرانی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری روایت جالبی از سفر خود به عربستان در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی و تمجید رئیس جمهور آمریکا از تیم جراح ایرانی مطرح کرد.

کد خبر: ۱۲۹۲۱۲
۱۵:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

روایت امیرعبداللهیان از سفر به عربستان و تمجید رئیس جمهور آمریکا از تیم جراح ایرانی

دیدارنیوز: وزیر امور خارجه کشورمان از انتصاب دستیار علمی خبر داد و اظهار داشت: طی روز‌های آینده با مشورت و کمک شما روسای دانشگاه‌ها و چهره‌های دانشگاهی دستیار علمی وزیر امور خارجه انتخاب و منصوب خواهد شد. دستیاری که از جنس شما و از اهالی علم باشد نه از بین دیپلمات‌ها.

حسین امیرعبداللهیان در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری طی سخنانی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست، گفت: جا دارد به جامعه دانشگاهی تبریک بگویم که در این دوره حامیان خیلی قوی دارند از شخص آقای رییس‌جمهور که تاکید زیادی دارند و همواره در دولت به همه اعضای دولت توصیه دارند که دانشگاه و امور مرتبط به آن در اولویت باشد تا خانم دکتر علم‌الهدی که علیرغم اینکه تلاش کردیم از ایشان در عرصه دیپلماسی رسمی استفاده کنیم، ایشان اصرار داشتند که در حوزه دانشگاه و علم فعالیت داشته باشند. دیگر حامی جدی دانشگاه آقای دکتر زلفی‌گل هستند که گاهی برای دانشگاه تا مرحله تهدید و دعوا هم می‌روند و هر بار که بحثی در دولت باشد ایشان با نوبت یا بدون نوبت سهم دانشگاه را مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: وظیفه ما در دستگاه دیپلماسی این است که مطالبات شما را پیگیری کنیم، من قول می‌دهم از این جلسه که رفتم به اتفاق همکارانم برای عملی کردن پیشنهادات شما تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز داشت: اولین موضوع جذب نخبگان ایرانی در خارج از کشور است، ما در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که بعد از ۸ سال و نیم تشیکل شد، مقرر شد تا پایان ۱۴۰۱ قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را به تصویب مجلس برسانیم. یکی از نکات مهم این قانون بحث ایرانیان دوتابعیتی است که سرمایه‌های ما هستند و تلاش داریم بعد از چهار دهه مشکلات این حوزه را در این قانون برطرف کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از فرزندان کشور اکنون به صورت آزاد دارند در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، ما خیلی کمکی به این‌ها نمی‌توانیم بکنیم درگذشته یک زمانی ارز به این‌ها داده می‌شد که انگیزه و ارتباط ایجاد می‌کرد، اما الان نیست. موضوع دیگر این است که ما برای جذب دانشجویان حداقل از منطقه تلاش کردیم و من خودم برای راه‌اندازی در پردیس‌هایی در کیش خیلی تلاش کردم، اما برای کسی که مثلاً از دبی می‌خواهد به ایران بیاید کیش جذابیت ندارد، اما پایتخت برای این‌ها جذابیت ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر اعتبار مدرک در کشور مبدا بین دانشگاه در پایتخت و کیش تفاوت دارد. همچنین دانشگاه‌های ما در کشور‌های منطقه به ویژه حوزه مقاومت جذابیت دارد.

وی در تشریح جایگاه علمی دانشگاه ایرانی به دیدار خود با وزیر خارجه پیشین عربستان اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما واقعاً جایگاه بالایی دارد، ابتدای دولت آقای روحانی، برای هماهنگی سفری که مدتی بعد آقای ظریف و آقای روحانی قرار بود داشته باشند به عربستان رفتم و با سعود الفیصل ملاقات داشتم، از جمله مطالبی که به من گفت این بود که در زمان بوش پسر قرار بود ملک عبدالله به خاطر بیماری سختی که داشت به آمریکا برود، بوش به آن‌ها گفته بود در یک ایالتی همه چیز آماده سفر و درمان پادشاه عربستان است، وزیر خارجه عربستان می‌گفت بعد از بررسی متوجه شدیم رییس بیمارستان، رییس دپارتمان جراحی، رییس و ۲ و نفر از اعضای تیم جراحی همگی ایرانی بودند. وقتی پرسیدم گفتند همه این‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایران هستند، ما به دلیل ملاحظاتی که داشتیم با آمریکایی‌ها صحبت کردیم و رییس جمهور آمریکا به پادشاه عربستان گفت بهتر از این تیم جراحی نداریم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بیان کرد: اما چه باید بکنیم؟ ما باید یک سازوکار مشخص شده بین وزارت خارجه و دانشگاه‌ها در غالب کارگروهی تشکیل شود و وزارت خارجه در خدمت اهداف آن کارگروه باشد و خروجی این جلسه تشکیل این کارگروه باشد. نکته دیگر اعزام رایزنان علمی داشته باشیم است. متعهد می‌شویم که در وزارت خارجه یک سازوکار ایجاد کنیم که مانند دیپلمات‌ها که به سفر خارجی می‌روند، از شخصیت‌هایی علمی که سفر خارجه می‌روند سفارت حمایت کند و احساس کند که سفارت حامی اوست.

وی همچنین از انتصاب دستیار علمی خبر داد و اظهار داشت: طی روز‌های آینده با مشورت و کمک شما روسای دانشگاه‌ها و چهره‌های دانشگاهی دستیار علمی وزیر امور خارجه انتخاب و منصوب خواهد شد. دستیاری که از جنس شما و از اهالی علم باشد نه از بین دیپلمات‌ها.

وی ادامه داد: انتصاب دستیار علمی به این منظور انجام می‌شود که حضور این چهره از میان اهالی علم کمک کننده و تسهیل‌گر در کار‌ها باشد. البته همواره کار‌هایی که چهره‌های علمی برای سفر‌های خارجی نیاز دارند به سرعت انجام می‌شود، اما حضور چنین فردی می‌تواند کمک کند تا کار‌ها با سرعت و اولویت دنبال شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی