تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هر ایرانی در کجای آمار معیشت قرار دارد؟

یادداشت اختصاصی دیدارنیوزِ سید احمد نبوی، فعال سیاسی در مورد آسیب‌های معیشتی مردم در دولت سیزدهم پرسش‌هایی را مطرح کرده است. این یادداشت را بخوانید.

کد خبر: ۱۲۸۲۴۲
۱۴:۳۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

هر ایرانی در کجای آمار معیشت قرار دارد؟

 

دیدارنیوز ـ سید احمد نبوی*: بر اساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه جاری، سامانه‌ای به نام "پایگاه اطلاعات رفاه! ایرانیان" آخرین بررسی‌های خود را در قالب چندین جدول آماری در اختیار مسئولین کشور قرار داده است تا آنان سیاست‌های حمایتی خود را بر آن اساس تنظیم نمایند.

آمار می‌گوید ۲۶/۵۵۵/۶۸۲ خانوار در کشور داریم که از این تعداد ۲۴/۹۰۱/۶۹۶ خانوار یارانه بگیر هستند (عددی نزدیک به ۷۶ میلیون نفر از مردم ایران) سامانه مذکور این تعداد یارانه بگیر را در سه سطح فقیر ۳۸ درصد، متوسط ۵۵ درصد و برخوردار ۷ درصد تقسیم بندی نموده است. چندین شاخص مختلف از دلایل این تقسیم بندی بوده است که قصد داریم یکی از این شاخص‌ها را که داشتن خودرو و قیمت آن است را در این متن بررسی نماییم. یارانه بگیران فقیر (۳۸ درصد) بطور متوسط ۲۴ درصد از آن‌ها خودرو دارند و متوسط قیمت خودرو آنان ۷۱ میلیون تومان است؟!

یارانه بگیران متوسط (۵۵ درصد) بطور متوسط ۶۵ درصد از آن‌ها خودرو دارند و متوسط قیمت خودرو آنان ۱۳۵ میلیون تومان است؟!.

یارانه بگیران برخوردار (۷ درصد) بطور متوسط ۹۸/۵ درصد خودرو دارند و متوسط قیمت خودرو آنان ۴۴۰ میلیون تومان است.

بخش بزرگی از خوانندگان این مطلب، با مطالعه این آمار بسرعت دو عدد ۳۸ درصد فقیر و ۵۵ درصد متوسط را با هم جمع می‌کند و عدد ۹۳ درصد را فقرای واقعی از جمع یارانه بگیران کشور در نظر می‌گیرند و بخش دیگری از خوانندگان سر فصل‌های این آمار را به جای فقیر، متوسط و برخوردار اینگونه تغییر میدهند، خیلی فقیر (زیر خط فقر) ۳۸ درصد، فقیر ۵۵ درصد و متوسط ۷ درصد و این ۹۳ درصد یارانه بگیر را تقسیم بندی می‌کنند.

البته باید بدانیم که از آن ۷ درصدی که یارانه نمی‌گیرند بخشی هم بدلیل آنکه در سال اول پرداخت یارانه و به جهت کمک به دولت داوطلبانه خارج شدند (که الان همه پشیمان هستند) به عددی حدود ۹۵ درصد مردم ایران می‌رسیم.
در اینجا یک سوال جدی برای مردم باقی می‌ماند و آن این است که مسئولین و خانواده هایشان در این ۹۵ درصد هستند یا در آن ۵ درصد؟

مردم بلا استثنا و ناخواسته مسئولین را در آن ۵ درصد می‌بینند چرا که اگر آنان را در میان خودشان می‌دیدند (۹۵ درصد) باید تغییری به نفع مردم رخ می‌داد نه آنکه هر روز معیشت مردم سخت‌تر شود.

مسئولین باید بیایند و صادقانه در صد‌ها تریبونی که در اختیار دارند از وضعیت واقعی خود و خانواده هایشان بگویند، خانه آنها، خودرو خود، همسر و فرزندانشان، سفرهایشان، خریدهایشان و نوع تغذیه و پوشش و..

آیا آن‌ها هم یک هفته مانده به آخر ماه هر شب محاسبه قسط و وام و اجاره خانه و شهریه دانشگاه فرزند و خرید مایحتاج عمومی و خرید جهیزیه و مراسم و مریضی و تصادف احتمالی و هزار درد و مرض دیگر را انجام می‌دهند؟

آیا آن‌ها هم پنجم هر ماه تا آخر هر ماه آرزو می‌کنند که خدای ناکرده شرمنده درخواست‌های مشروع زن و فرزندان خود نشوند و هر روز می‌میرند و زنده می‌شوند تا آخر ماه بشود.

آیا آن‌ها می‌دانند چطور می‌شود با چند ماه حقوق حق التدریسی و یا کارگری دریافت نشده چگونه می‌شود فقط نان خالی خرید؟

آیا آن‌ها می‌دانند که کارگران فصلی در میادین از صبح تا شب در گرما و سرما منتظر کاری احتمالی روی جدول می‌نشینند و اگر کاری پیدا نشد از شرمندگی خانه همانجا می‌خوابند.

آقای وزیر، سامانه خوب است و آمار هم خوب است، ولی واقعا فکر نمی‌کنید که باید تصمیمی عاقلانه و شدنی و بصورت فوری، آنی و لحظه‌ای را مد نظر قرار دهید، اگر نمی‌توانید خود را مدیون ۸۵ درصد مردم نکنید این بی تدبیری‌ها و وقت گذرانی‌ها حق الناس است.

مسئولین محترم و گرامی قاطعانه بعنوان احدی از آحاد ۹۵ درصد مردم که هشت خود را گرو نُه می‌بینیم و خود را در طبقه فقیر جامعه حس می‌کنم به شما عرض می‌نمایم که در هر تن فروشی جدید از فقر، هر خودکشی ناشی از فقر، هر فروش عضو بدن و ناقص شدن از فقر، هر تصادف ساختگی پدر خانواده برای دریافت دیه، هر مرگ ناشی از استرس و اضطراب و نگرانی والدین خانواده از شرمندگی فرزندان و ده‌ها نمونه دیگر از این نوع اتفاقات شریک هستید.

اگر بدانید بر شما بهتر است یا استعفا از شغل و مسئولیت یا مبارزه طاقت فرسا تا سر حد مرگ برای خلاصی ملت از سختی و تنگدستی.

اگر می‌توانید اینگونه ادامه دهید پس بسم الله و مردم پشت شما هستند و اگر نمی‌توانید خود را شریک تمام جنایت‌های ناخواسته جامعه که نمی‌بینید، ولی بخاطر آن در روز جزا محاکمه می‌شوید نکنید و هر چه زودتر استعفا دهید.

خود را سرگرم آمار و سامانه و مصاحبه و صد‌ها پدر سوخته بازی دیگر نکنید، "یا این یا آن"

*قائم مقام حزب همت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی