تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
ساعاتی مانده به پایان انتخابات در فرانسه؛

واهمه اروپا از پیروزی لوپن و لمپنیسم در فرانسه!

جهان و اروپا بیش از همیشه نگران انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه هستند، این در حالی است که نظرسنجی‌ها و کارشناسان مکرون را پیروز این انتخابات می‌دانند، اما همچنان خطر پیروزی ماری لوپن و راست افراطی دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۱۲۷۹۷۳
۱۲:۴۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

واهمه اروپا از پیروزی لوپن و لمپنیسم در فرانسه!

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ساعاتی مانده به پایان رای گیری در فرانسه مردم اروپا نگران نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه هستند. ماری لوپن با نام کامل «مارین آن پرین لوپن» سیاستمدار فرانسوی و رهبر جبهه ملی فرانسه از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ است. حرفه او وکالت است و دختر جوان‌تر ژان ماری لوپن محسوب می‌شود. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ عضو پارلمان اروپا بود و اکنون نماینده مجمع ملی فرانسه است. ماری لوپن به عنوان نامزد جبهه ملی و حزب راست افراطی فرانسه بیش از هر زمانی به کاخ الیزه نزدیک شده، آرزویی که گرچه کارشناسان و نظرسنجی‌ها آن را دست نیافتنی می‌دانند، ولی خطر آن بیخ گوش اروپا و فرانسه احساس می‌شود.

«مارین آن پرین» میراث‌دار پدری به مراتب تندروتر و راست‌تر از خودش است. پدر او ژان ماری لوپن یک سیاستمدار راست‌گرا و ملی‌گرای فرانسوی و بنیانگذار و رهبر جبهه ملی فرانسه تا سال ۲۰۱۱ است. پنج بار در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرد که از جمله در سال ۲۰۰۲، وقتی دوم شد از لیونل ژوسپن نامزد اصلی جناح چپ پیشی گرفت. کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۰۷ در سن ۷۸ سالگی او را پیرترین نامزد ریاست جمهوری در فرانسه ساخت.

ماری لوپن بر مهاجرت به فرانسه، اتحادیه اروپا، فرهنگ سنتی، قانون و نظم و نرخ بیکاری بالای فرانسه تمرکز دارد و از افزایش انگیزه برای خانه‌داران، محدودیت بر مهاجرت، مجازات مرگ، و مخالفت با پروسه یکپارچگی اروپا حمایت می‌کند. او همچنین شدیداً مخالف ازدواج‌های هم جنس، اتانازی و سقط جنین است و در عین حال خواهان لغو قانون موسوم به قانون گسو (در باب محکومیت هر گونه اظهارات ضدیهودی) شده‌است. او می‌گوید این قانون با اصل آزادی بیان مغایرت دارد.

لوپن در دور اول این انتخابات دوشادوش مکرون جنگید و به مرحله فینال رسید. این رقیب سرسخت مکرون، این بار تاکتیک خود را تغییر داده و در مورد دو موضوع خروج از اتحادیه اروپا و مسلمان ستیزی تجدید نظر کرده است که بسیاری از کارشناسان این تغییر لحن او را یک جور استفاده ابزاری از افکار عمومی می‌دانند. اتفاقا به نظر می‌رسد همین استراتژی او را نسبت به پدرش و دو دوره قبلی که نامزد ریاست جمهوری بود، متفاوت کرده است. لوپن در این دور از انتخابات به خوبی از ظرفیت مدیا و رسانه بهره جسته و تا اینجای کار نتایج باور نکردنی به دست آورده است. زیرا تا این زمان هیچ نامزدی از حزب راست افراطی فرانسه نتوانسته بود با اختلاف چند درصد در سایه رقیب خود قرار گیرد.

چرا باید نگران پیروزی لوپن بود؟

نگرانی اول اروپا از این باب است که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این بار باید نگران خروج یک عضو قدرتمند دیگر باشند. نگرانی دوم جهان و اروپا در صورت پیروزی جناح راست افراطی، از تقویت جناح روس در جهان است.

کارشناسان احتمال پیروزی لوپن را دور از ذهن نمی‌دانند چرا که این اواخر در هر گوشه جهان که مشارکت کاهش یابد احتمال شکست جناح دموکرات و میانه بیشتر می‌شود. حداقل ما در انتخابات ریاست جمهوری ایران سال ۱۴۰۰ شاهد این شکل از پیروزی بودیم. پیروزی محافظه‌کاران و راست افراطی در جهان ارتباط نزدیکی با کاهش مشارکت دارد. در فرانسه نیز این نگرانی زیاد شده است. البته احتمال کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هست، چون انتقادات جدی نسبت به امانوئل مکرون وجود دارد و همین که منتقدین مکرون شرکت نکنند، به نفع لوپن تمام می‌شود. حتی گفته می‌شود بخشی از رای دهندگان رای سفید خواهند داد. از طرفی ملایم شدن مواضع ضد مهاجرت، ضد مسلمانان و ضد یهودی‌ها از سوی لوپن گرچه برای بخش نخبه فرانسه عملی تاکتیکی محسوب می‌شود، اما او توانسته بخش قابل توجهی از ملی گرایان و لایه‌های معمولی‌تر مردم را از این طریق به سمت خود بکشاند.

راست‌ها و پوپولیست‌های جهان همیشه به رهبران کشور‌های توتالیتر جهان سوم نزدیک‌تر بوده‌اند که لوپن و حزبش هم نشان داده‌اند هم به روسیه نزدیک هستند و هم به رهبران تمامیت خواه جهان. به عنوان مثال لوپن گفته در صورت پیروزی روابط فرانسه با بشار اسد را از سر خواهد گرفت. نمونه رهبرانی که در جهان مانند لوپن می‌اندیشیدند دونالد ترامپ بود. او گاهی نسبت به رهبر کره شمالی و پوتین رفتاری شبه‌عاشقانه داشت و در مواردی آن‌ها را می‌ستود.

فرانسوی‌ها روز یکشنبه در حالی برای انتخاب رئیس جمهور کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند که بر اساس نظرسنجی‌ها مارین لوپن، نامزد راست‌افراطی از حزب اجتماع ملی، با اختلافی اندک پشت سر امانوئل مکرون، رئیس جمهور کنونی فرانسه قرار دارد و در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد، پیروزی احتمالی لوپن در این انتخابات پیامد‌های بسیاری برای امنیت اروپا خواهد داشت.

ارتباط با پوتین

در مناظره داغ تلویزیونی روز چهارشنبه میان مکرون و لوپن، رئیس جمهوری فرانسه ارتباطات رقیب راست‌گرای خود و حزبش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را برجسته کرد. خانم لوپن و حزب اجتماع ملی در سال ۲۰۱۴ چند بار از روسیه وام گرفته‌اند. مکرون این مساله را در مناظره مطرح کرد و لوپن دلیل آن را به خودداری بانک‌های فرانسه از دادن وام به وی و حزبش نسبت داد.

تغییرات ناتو

مارین لوپن اوایل ماه جاری میلادی در ارتباط با ناتو و روسیه گفت: «به محض پایان یافتن جنگ روسیه و اوکراین و حل و فصل آن با یک معاهده، خواستار روابط حسنه راهبردی میان ناتو و روسیه خواهم شد».

در حالیکه خانم لوپن تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده، لبه تیغ انتقادات رهبر ۵۳ ساله راست‌گرای حزب اجتماع ملی از ولادیمیر پوتین چندان تیز نبوده است. او منتقد ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین از سوی اعضای ناتو است و قصد دارد پیوند‌های فرانسه با این پیمان راهبردی نظامی را تضعیف کند.

رهبران اروپایی عمدتا از اظهارنظر درباره انتخابات فرانسه خودداری کرده‌اند. با این حال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز پنجشنبه گفت انتخاب مجدد مکرون «یک اتفاق خوب برای جهان» خواهد بود.

جمیع داده‌ها نشان می‌دهد امانوئل مکرون ۵ سال دیگر کلید کاخ الیزه را در دست خواهد داشت با این وجود جهان همیشه آبستن اتفاقات عجیب و غریب بوده و همانگونه که دونالد ترامپ پیروز انتخابات سال ۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا شد و ۴ سال جهان را به هم ریخت، این بار هم اروپا و حتی جهان باید منتظر هر اتفاقی باشد و چه اتفاقی غافلگیرانه‌تر از ریاست یک راست افراطی بر کاخ الیزه در قلب اروپا؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی