تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دولت در نحوه تعامل با مجلس تجدیدنظر کند

عنابستانی: مجلس نباید درگیر مساله «سگ‌گردانی» شود

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس می‌گوید مجلس نباید درگیر مساله «سگ‌گردانی» شود اما با این حال، این مساله مطالبه بخشی از عموم جامعه است،

کد خبر: ۱۲۷۲۶۷
۰۸:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

عنابستانی: مجلس نباید درگیر مساله «سگ‌گردانی» شود

دیدارنیوز: یک نماینده مجلس تاکید کرد: دولت حتما باید در مسیر تعاملی خودش با مجلس و نمایندگان یک تجدید نظر کند چرا که ما تعامل و همراهی مثبت را از دولت انتظار داشتیم، اما این تعامل را خیلی با نمایندگان خوب نمی‌بینیم.

علی اصغر عنابستانی، درباره این‌که امروز مردم گلایه‌مند هستند دغدغه‌شان معیشت است، اما از پشت تریبون مجلس، نمایندگان مسائلی همچون سگ‌گردانی که الویت ندارند را مطرح می‌کنند، گفت: نباید این‌گونه نگاه کنیم، زمانی که نماینده‌ای درباره موضوعی تذکر می‌دهد نباید بگوییم اولویت کل نمایندگان با مردم یکی نیست؛ زیرا مجلس ۲۹۰ نماینده دارد هر کدام‌شان شخصیت مستقل دارند که می‌تواند صحبت کند و تذکر دهد و اگر تذکر می‌دهد و مسئله‌ای را مطرح می‌کند معنایش این نیست دیگر مسائل اولویت ندارند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین با بیان این‌که نمایندگان با توجه به وظیفه‌ای که دارند، در هر مسئله‌ای که ضرورت ببینند تذکر می‌دهند و این تذاکرات هم به معنی نظرات کلی مجلس نیست، خاطرنشان کرد: مجلس دارای ۲۹۰ نماینده است و باید خروجی‌اش را بر اساس عقل جمعی مورد ارزیابی قرار دهیم که نتیجه این خرد جمعی در مجلس، قانون است.

وی با اشاره به این‌که تک تک نمایندگان مجلس نظرات شخصی خودشان را دارند، اما این به معنی نظر کل مجلس نیست، عنوان کرد: مجلس یک شخصیت حقوقی دارد که از ۲۹۰ نماینده خودش می‌گیرد و نتیجه‌اش در رأی جمعی متبلور می‌شود، در واقع در مجلس یکسری شخصیت‌های حقیقی که همان نمایندگان باشند، شخصیت حقوقی را می‌سازند. بازهم تاکید می‌کنم باید به این نکته توجه کرد که نمایندگان هرکدام‌شان با گفتمان و فکر‌های مختلف در مجلس حضور دارند و نظر می‌دهند، اما این نظر کل مجلس نیست. متاسفانه بعضی از رسانه‌ها نظر هر شخصی را به نظر کل مجلس تعمیم می‌دهند در صورتی که نظر مجلس را باید در خروجی قوانینش جستجو کرد که آیا منطبق با ضرورت‌های کشور است یا خیر.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امسال در مجلس کار‌های بسیار مهمی صورت گرفته است؛ مسئله بسیار مهم اشتغال دانش‌بنیان که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند و ما هم باید تولید را با شرط ایجاد اشتغال با مسیر دانش بنیان دنبال کنیم، که البته مجلس این را در سال گذشته در دستور قرار داد و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را تصویب و آن را به دولت ابلاغ کرد. یا این‌که مجلس قانون مجوز‌های کسب و کار را سال گذشته در روز‌های پایانی ارائه داد که در مجمع تشخیص است و انشاالله زودتر ابلاغ شود و یا مجلس قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرده است. مجلس در جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال و تسهیل شرایط اقتصادی کشور در حال کار است.

وی تاکید کرد: اگر اولویت اول امروز مردم را ساماندهی فضای اقتصادی کشور بدانیم، مجلس در روز‌های پایانی سال گذشته سعی کرد بودجه‌ای را بنویسد که به لحاظ هزینه بسیار بسیار کنترل شده باشد و به لحاظ درآمدی شرایط بهتری را ایجاد کند تا در نیمه سال ۱۴۰۱ از شرایط تورمی و گرانی در پیش داریم عبور کنیم و انشاالله یک اقتصاد پایدار برای ۱۴۰۱ داشته باشیم، این‌ها عملکرد عمومی مجلس است. ممکن است من به عنوان نماینده یک مطلبی را ضروری بدانم و تذکر دهم، تذکر دادن حق نماینده است این که به نماینده بگوییم تو تذکری دادی که اولویت مردم نیست هم درست نیست. نماینده در آن فضا تصمیم گرفته است تذکر دهد. ضمن این که گفتن مباحث اشکالی ندارد مطرح کردن مسائلی که ممکن است اولویت دوم و سوم باشد برای تلنگری به مسئولان مربوطه چه اشکالی دارد؟ مجلس تریبون صدای مردم است و همه چیز باید گفته شود.

عنابستانی ادامه داد: به طور مثال همین مسئله سگ‌گردانی که اشاره می‌شود، حال ممکن است اولویت عموم جامعه نباشد من هم با این مسئله موافقم که مجلس را نباید درگیرش کنیم، اما به هر حال مطالبه بخشی از عموم جامعه است، یک نماینده‌ای احساس کرده بخشی از موکلانش خواسته‌ای در این مورد دارند و باید تذکری بگوید به عقیده من اشکالی وارد نیست، اما این بدان معنی نیست که نمایندگان اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهند، تشخیص نمایندگان درخصوص اولویت‌بندی را ما باید از خروجی قوانین مجلس مشاهده کنیم و معتقدم در بهترین شکل مجلس در جهت خواسته مردم حرکت می‌کند. قانونی که همین چند روز گذشته تصویب شد مبنی بر قانون تشکیل پایگاه جامع اطلاعاتی یکی از ضروریت‌ها و اولویت‌های جدی کشور است تا بتوانیم دولت الکترونیک داشته باشیم و یا داده‌های اطلاعات کشور را بتوانیم در حوزه‌های اقتصادی در مباحث مهمی همچون بحث یارانه‌ها سروسامان دهیم. قانون دیگری که از ابتدای سال در دستور کار نمایندگان قرار گرفت بیمه کارگران ساختمانی است که ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شان معطل مانده بود که مجلس به دنبال آن است که این مطلب را به سرمنزل مقصود برساند و دقیقا این همان چیزی است در کف جامعه مردم از وکلای خودشان می‌خواهند.

وی درباره استیضاح وزرای صمت، ارتباطات و کار که از این روز‌ها از سوی نمایندگان مطرح می‌شود و این که آیا این استیضاح بر اساس درک مجلس از مطالبات مردم است یا خیر گفت: استیضاح حق مجلس و نمایندگان است. ۱۰ نماینده می‌توانند یک استیضاح را کلید بزنند و این قانون است ما باید گردنمان در برابر قانون از مو باریک‌تر باشد. منتها باید تعامل و ارتباط بین دولت و مجلس دو طرفه باشد که قطعا می‌تواند کارگشا باشد و بسیاری از مشکلات و سوتفاهم‌ها در مسیر کار حل کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین با اشاره به این که تعامل یک جاده دو طرفه است، عنوان کرد: نمی‌شود ما بگوییم مجلس باید مرتب با دولت تعامل کند، اما از آن طرف دولتمردان احساس کنند که نباید به مجلس پاسخگو باشند.

عنابستانی خاطرنشان کرد: بعضی از همکاران که بحث استیضاح را مطرح می‌کنند گاهی با آن‌ها که صحبت می‌کنیم از عدم پاسخگویی وزرا به خودشان و مجموعه‌شان گلایه‌مند هستند که دولت باید این رویه را اصلاح کند، چرا که نمی‌شود مجلس فقط با دولت تعامل داشته باشد، اما بدنه دولت تعاملی با مجلس نداشته باشد.

وی تاکید کرد: معتقدم زمان برای استیضاح و برکنار کردن وزرا و تغییر زود است باید یکسال عملکرد دولت را ارزیابی کنیم، اما دولت هم حتما باید در مسیر تعاملی خودش با مجلس و نمایندگان یک تجدید نظر کند چرا که ما تعامل و همراهی مثبت را از دولت انتظار داشتیم، اما این تعامل را خیلی با نمایندگان خوب نمی‌بینیم و این اتفاقات خوب نیست و دولت باید یک تجدید نظر کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی