تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
توضیحات مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد درباره نشست مدیران رسانه‌ها با رئیسی

الیاس حضرتی به «رئیس‌جمهور» چه گفت؟

الیاس حضرتی، مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد درباره نشست مدیران برخی رسانه‌ها با رئیس جمهور توضیح داد و در این دیدار خطاب به وی گفت: نظام تصمیم گرفت که شما رییس‌جمهور شوید، چون احساس می‌کردند که از صداقت و سلامت برخوردارید. اینکه دولت شما یا هر دولت دیگری بخواهد دنبال تیم و کادر خودش باشد درست نیست. هیچ‌وقت دولت‌های عاقل و مطرح خودشان را محدود و محصور به اطرافیان و همفکران خودشان نمی‌کنند.

کد خبر: ۱۲۷۰۱۷
۰۸:۳۵ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱

الیاس حضرتی به «رئیس‌جمهور» چه گفت؟

دیدارنیوز: الیاس حضرتی، مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد در گفتگو با اعتمادآنلاین درباره جزییات نشست شب گذشته مدیران رسانه‌ها با رییس‌جمهور گفت: با حضور تعدادی از روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و همین‌طور تعدادی از مدیران رسانه‌های اصولگرا یک برنامه افطاری و دیدار با آقای رییس‌جمهور تنظیم شده بود.

او درباره چهره‌های رسانه‌ای حاضر در این نشست عنوان کرد: در این نشست از اصلاح‌طلب‌ها بنده بودم به نمایندگی از گروه رسانه‌ای اعتماد، آقای رحمانیان از روزنامه شرق، آقای بختیاری از روزنامه دنیای اقتصاد، آقای مظفری از روزنامه آفتاب یزد، آقای وکیلی از ابتکار و آقای دعایی از روزنامه اطلاعات حضور داشتند. از مجلات آقای قوچانی آگاهی نو بود و همین‌طور از خبرگزاری‌ها آقای حیدری از ایلنا و آقای متقیان از ایسنا. این مجموعه دوستان اصلاح‌طلب بودند از آن طرف هم آقای اخوان از روزنامه جوان، از روزنامه کیهان آقای شریعتمداری، خبرگزاری مهر، خبرگزاری بسیج دانشجو، از فارس بودند. حدودا نزدیک ۲۰ و ۲۲ نفر بودند.

حضرتی با اشاره به این موضوع که خود اولین سخنران این نشست بوده است، گفت: خطاب به آقای رییسی گفتم جناب آقای رییس‌جمهور بلاشک مهم‌ترین مشکل و معضل کشور بحث سرمایه اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی، بی‌اعتمادی بیش از حد به مدیران و مسوولان حکومت و ناامیدی نسبت به آینده است. برای همین منظور، ترمیم این مشکل در جمهوری اسلامی مهم است. نظام تصمیم گرفت که شما رییس‌جمهور شوید، چون احساس می‌کردند که از صداقت و سلامت برخوردارید و حرف و حدیثی به لحاظ مادی، به لحاظ اخلاقی پشت سر شما نیست. شما هم به نظر من با درکی که از موضوع داشتید، آمدید و کار‌هایی را شروع کردید.

مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد افزود: سرمایه اجتماعی و جلب اعتماد عمومی با ایجاد امید آنی انجام نمی‌شود، با کار‌های درازمدت هم نمی‌شود. باید اقدامات عملی کوتاه‌مدتی در جهت باز کردن گره‌ها و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، انجام داد. باید به مرور جلو رفت و اعتماد عمومی را دوباره برگرداند.

حضرتی در ادامه درباره مسائلی که در نشست رییس‌جمهور با خبرنگاران مطرح کرده است، گفت: شما این کار را شروع کرده‌اید. بحث واکسن را که آغاز کردید یک قدم مثبت در این راه انجام شد و ما هم کاری نداریم که چه کسی تهیه کرده بود، چه کسی پول داده بود و چه کسی خریده بود؛ اما به اسم دولت شما ثبت شد و یک گام مثبت بود. همین سفر‌های استانی که انجام می‌دهید اگرچه می‌تواند بهتر و مفیدتر باشد، اما همین سادگی و بدون تشریفات بودنش قدم خوبی است. همین که می‌گویید پروژه جدید افتتاح نمی‌کنم و هم و غم من اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، یک قدم مثبت است. چون هزاران هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام داریم که بدون تکلیف مانده‌اند و هیچ اثر و ثمری هم ندارند. کاری که درباره گمرک انجام شد، کاهش تعرفه‌های حقوق گمرکی خودش آثار تغییر نرخ ارز در گمرک را تا حدودی توانست کاهش دهد که مثبت است. یا فشاری که روی یکسان‌سازی درگاه مجوز‌ها و صدور مجوز‌ها گذاشته‌اید که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند (البته بگویم که وزارت اقتصاد به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، نمی‌شود که وزیر اقتصاد یک طرف باشد و کل اعضای کابینه و نهاد‌های حکومتی همه طرف دیگر باشند.) این موضوع یکی از اصلی‌ترین اقدامات در راه شفاف‌سازی است و یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های مبارزه با فساد هم هست. دولت الکترونیک و اینکه همه در یک سامانه مشخص و چارچوب‌دار کار خود را انجام دهند، این کار وزیر اقتصاد به تنهایی نیست. باید همه باهم، کل حکومت باهم همت کنند. او در ادامه بیان کرد: این‌ها گام‌های مثبتی بود و میزان امیدواری و اعتماد به اینکه شما در حال برداشتن گام‌های مثبت هستید، داشت در فضای ذهنی مردم ایجاد می‌شد. ولی یک آن کاری مثل مساله مشهد آمد مثل سیل بنیان‌کنی تمام این زحمات شما را به هدر داد. در واقع به شما می‌گویم این داستان مشهد یک دهن‌کجی به برنامه‌های اعتمادسازی شما بود. در دولت‌های قبل هماهنگی نبود، درگیری و تخریب بود. قوه مجریه یک طرف، قوه قضاییه یک طرف، صداوسیما یک طرف، گروه‌های فشار یک طرف، آتش به اختیار‌ها یک طرف، گاهی دولت‌های قبلی می‌خواستند کار‌هایی انجام دهند یک دفعه یک گروه فشاری می‌آمد یک کاری انجام می‌داد برای اینکه کار آن‌ها را خراب کنند. این برای کشور بدبختی بود. او درباره گفته‌های خود در نشست رییس‌جمهور با مدیران رسانه‌ای تاکید کرد: یکی از امید‌های ما به دولت شما این بود که دولت شما هماهنگ با مجموعه مجلس و قوه قضاییه است. در این اوضاع کل سیستم هماهنگ است و همه‌شان هم با رهبری و مدیریت عالی نظام هماهنگ هستند. معنا ندارد یک گروه فشار بیاید برای خودش کاری انجام دهد و کل پروژه شما را هباءً منْثُوراً بکند این است که من توصیه‌هایی به حضرتعالی دارم برای اینکه شما بتوانید از این داستان همان پروژه اعتمادسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی را پیش ببرید.

حضرتی ادامه داد: از جمله همین دستوری که شما دادید به آقای وزیر کشور! افکار عمومی اینگونه است که با خود می‌گویند این دستور داده شده. چند روز، چند هفته و چند ماه موضوع این طرف و آن طرف می‌شود و دست‌آخر هم ماستمالی می‌شود. من بر این تاکید می‌کنم چرا که اذهان جامعه حساس است. حتما اگر شخصی، شخصیتی، فردی و گروهی در این داستان آمدند و چهره نظام جمهوری اسلامی را تخریب کردند برنامه‌های اعتمادسازی را معرفی کنید و برای یک بار هم که شده به قوه قضاییه واگذار کنید تا رسیدگی شود. نکته دوم اینکه شما برای این اعتمادسازی، ترمیم سرمایه اجتماعی را باید در نظر داشته باشید. باید با مردم صحبت کنید. اگر صحبت نکنید و رسانه برای رساندن پیام‌تان نداشته باشید این حاشیه‌ها خواهد بود که غلبه پیدا می‌کند و موضوعات مهم و اصلی این وسط گم می‌شود. تاکید من بر این است که شما باید مرتب و مداوم با مردم صحبت کنید. بیشتر از الان صحبت کنید. کل تیم شما هماهنگ باشند و صحبت کنند. توجه داشته باشید که با زبان خود اقشار مختلف صحبت کنید، با همه اقشار صحبت کنید و این‌طور نباشد که صحبت‌های شما برای یک قشر یا گروه مدنظر باشد. شما باید کارهای‌تان را توضیح بدهید تا مردم در جریان اقدامات‌تان قرار بگیرند. اما شما توضیح نمی‌دهید، سکوت می‌کنید و در این حالت حاشیه‌ها می‌آیند و بر اصل داستان غالب می‌شوند. نمونه آن همین سفر شما به روسیه بود. یا بحث روز که جنگ اوکراین و روسیه است. حتما شما دلایلی منطقی دارید برای کارهای‌تان، در سازمان ملل. مثلا در شورای حقوق بشر ایران رای منفی داد. این را باید به مردم توضیح بدهید. چرا توضیح نمی‌دهید؟ فکر می‌کنید بین خودتان صحبت کنید کافی است؟ شما می‌خواهید با این مردم زندگی کنید. چرا این‌ها را توضیح نمی‌دهید؟ الان موضوع روسیه یک مساله بزرگ در ذهن مردم ماست، یا برجام، چرا در مورد این‌ها با مردم صحبت نمی‌کنید و اطلاعات نمی‌دهید. ما که رسانه هستیم اصلا از چیزی خبر نداریم. چرا در مساله به این مهمی که جزو مهم‌ترین موضوعات کشور است و باید توضیح داده شود برجام در چه مرحله‌ای است و موانع چه چیز‌هایی هستند و چه مشکلاتی داریم توضیحی داده نمی‌شود؟ اگر توضیح ندهید طبیعی است که ملت شب از ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی و من‌وتو و جا‌های دیگر خوراک بگیرند. اگر می‌خواهید جلب اعتماد کنید، اگر می‌خواهید اعتماد عمومی را بازسازی کنید، اگر می‌خواهید سرمایه اجتماعی را ترمیم کنید باید با مردم صحبت کنید. همه‌تان باید صحبت کنید و در این میان همه اقشار را باید جدی بگیرید و به بازی بگیرید.

مدیر مجموعه رسانه‌ای اعتماد ادامه داد: اینکه دولت شما یا هر دولت دیگری بخواهد دنبال تیم و کادر خودش باشد درست نیست. هیچ‌وقت دولت‌های عاقل و مطرح خودشان را محدود و محصور به اطرافیان و همفکران خودشان نمی‌کنند. این کشور پر از انسان‌های شرافتمند، پاک، دلسوز، صاحب‌نظر و متخصص است. باید مکانیزمی تعریف کنید برای اینکه چطور می‌شود نظرات، پیشنهادها، تفسیر‌ها و تحریرات این‌ها را بشنوید و استفاده کنید. یکی از این موارد بحث رسانه‌هاست. رسانه‌ها فقط موضوع‌شان کاغذ و ممیزی نیست، هرچند این‌ها هم هستند و مهمند. موضوع رسانه‌ها این است که در حکومت چقدر گوش شنوا و جدیت وجود دارد که رسانه را جدی بگیرند. شما اگر واقعا می‌خواهید با اقشار مختلف صحبت کنید و فرضا خودتان نمی‌توانید، می‌توانید آن را به رسانه‌ها بسپارید. بگویید روزنامه اعتماد یا روزنامه فلان! شما فلان موضوع را به عهده بگیرید؛ مثلا بحران آب را شما دنبال بکنید، بحران خاک را روزنامه دیگری دنبال کند. مساله‌ای که اینجا مطرح است این است که موضوعات فراوانی هستند که دولت نمی‌تواند رسما آن‌ها را بگوید، اما روزنامه‌ها و رسانه‌ها به راحتی می‌توانند سراغ آن‌ها بروند. حضرتی در ادامه پیشنهاداتش با تاکید بر استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود گفت: شما می‌توانید از طریق احزاب، نخبگان جامعه، روشنفکران و صاحب‌نظران، حلقه‌های فکری و حلقه‌های بررسی و پژوهشی ایجاد کنید. آن‌ها می‌توانند به شما خوراک بدهند. چرا شما از احزاب می‌ترسید و اسم احزاب را نمی‌برید؟ احزاب ما مجموعه‌ای از افراد دلسوز، خوشفکر، اهل تحریر و اهل نظر هستند و می‌توانند به شما کمک کنند.

او تاکید کرد: آخرین نکته اینکه شما در جلب اعتماد در حوزه اقتصاد حتما باید اقداماتی داشته باشید. این اقدامات باید شامل اعلام یک عفو عمومی از جانب شما، رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باشد. اینکه هر کسی بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند، هر ایرانی چه از داخل و چه خارج از کشور به عنوان یک سرمایه‌گذار بیاید سرمایه‌گذاری کند، به او از لحاظ امنیتی، قضایی و اداری تضمین بدهید تا آنجا که اگر براساس اعلام دولت این اتفاق افتاد و فرضا کسی خسارتی دید بر عهده دولت باشد. همین یک کار موجی برای حضور سرمایه‌ها ایجاد می‌کند. الان مهم‌ترین موضوع ما در حوزه اقتصاد بحث سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری نیاز به اطمینان دارد. این‌ها تا اطمینان پیدا نکنند، نمی‌آیند سرمایه‌گذاری کنند. توان حوزه دولتی و حکومتی این اندازه نیست که بتواند خسارت‌ها را جبران کند. تا سرمایه‌گذاری صورت نگیرد تولیدی هم وجود نخواهد داشت، اقتصادی هم وجود نخواهد داشت.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی