تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

شناسایی بیش از ۵۵۰۰ ویروس جدید در اقیانوس

کارشناسان آمریکایی در بررسی‌های خود بیش از ۵۵۰۰ ویروس جدید از جمله یک حلقه گمشده در تکامل ویروسی را در اقیانوس شناسایی کردند.

کد خبر: ۱۲۶۸۴۹
۱۲:۵۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱

شناسایی بیش از ۵۵۰۰ ویروس جدید در اقیانوس

دیدارنیوز ـ تجزیه و تحلیل انجام گرفته روی مواد ژنتیکی در اقیانوس به شناسایی هزاران ویروس RNA ناشناخته قبلی منجر شده و تعداد گروه‌های بیولوژیکی ویروس‌هایی که تصور می‌شود وجود دارند را دو برابر کرده است.

ویروس‌های RNA بیشتر به دلیل بیماری‌هایی که در افراد ایجاد می‌کنند، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا کووید-۱۹ شناخته می‌شوند. آن‌ها همچنین گیاهان و حیواناتی را که برای بشر حائز اهمیت هستند، آلوده می‌کنند.

این ویروس‌ها اطلاعات ژنتیکی خود را به جای DNA در RNA حمل می‌کنند. ویروس‌های RNA با سرعت بسیار سریع‌تری نسبت به ویروس‌های DNA تکامل پیدا می‌کنند. در حالیکه کارشناسان صد‌ها هزار ویروس DNA را در اکوسیستم‌های طبیعی خود فهرست‌بندی کرده‌اند، ویروس‌های RNA به نسبت مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

برخلاف انسان و سایر موجودات متشکل از سلولها، ویروس‌ها فاقد DNA هستند که به عنوان بارکد ژنتیکی عمل می‌کند. بدون این بارکد، تلاش برای تشخیص گونه‌های مختلف ویروس در طبیعت می‌تواند چالش برانگیز باشد.

برای مواجهه با این محدودیت، متخصصان آمریکایی تصمیم گرفتند ژنی را شناسایی کنند که پروتئین خاصی را کدگذاری می‌کند و به این ترتیب به ویروس اجازه می‌دهد که ماده ژنتیکی خود را تکثیر نماید. این تنها پروتئینی است که همه ویروس‌های RNA باید آن را داشته باشند، زیرا نقش اساسی در تعیین نحوه تکثیر آن‌ها ایفا می‌کند. با این حال، هر ویروس RNA تفاوت‌های کوچکی در ژن پروتئینی دارد که به عنوان بارکد عمل کرده و می‌تواند به تشخیص یک نوع ویروس از دیگری کمک کند؛ بنابراین متخصصان پایگاه داده جهانی از توالی‌های RNA از پلانکتون را که جمع‌آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند. پلانکتون هر موجود آبزی است که برای شنا کردن برخلاف جریان آب، بسیار کوچک است. آن‌ها بخشی حیاتی از شبکه‌های غذایی اقیانوس‌ها هستند و میزبان ویروس‌های RNA به حساب می‌آیند.

به گزارش نشریه تخصصی "دِ کانورسیشن"، کارشناسان در مجموع ۵۵۰۴ ویروس RNA دریایی جدید را شناسایی کردند و با این یافته، تعداد گروه‌های بیولوژیکی ویروس RNA شناخته شده را از پنج به ۱۰ افزایش پیدا کرد. همچنین نقشه برداری از این توالی‌های جدید از نظر جغرافیایی نشان داد که دو تا از شاخه‌های جدید به طور خاص در مناطق وسیع اقیانوسی فراوان هستند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی