تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
وکیل ورزشی اعلام کرد

تیم‌ها بیانیه می‌دهند، چون می‌خواهند ضعف‌های خودشان را بپوشانند

رسول باختر، وکیل ورزشی پس از بیانیه‌های اخیر چند باشگاه لیگ برتری درباره احکام کمیته انضباطی که تنش زیادی در فوتبال ایران ایجاد کرد، معتقد است که تیم‌ها بیانیه می‌دهند، چون می‌خواهند ضعف‌های خودشان را بپوشانند.

کد خبر: ۱۲۶۶۹۶
۱۱:۰۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

تیم‌ها بیانیه می‌دهند، چون می‌خواهند ضعف‌های خودشان را بپوشانند

دیدارنیوز: بعد از صدور احکام دیدار دربی اسفند سال گذشته فضای فوتبال ایران بار دیگر به شدت ملتهب شد و انواع و اقسام بیانیه‌ها از طرف تیم‌ها روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت.

رسول باختر، وکیل ورزشی در رابطه با اینکه شکل‌گیری چنین فضای مسمومی بیشتر تقصیر ارکان قضایی است یا تیم‌ها گفت: «بدون شک کمیته انضباطی یا سایر ارکان بدون تقصیر نیستند. اما حداکثر می‌شود ۵درصد تقصیر برای آن‌ها در نظر گرفت. ۹۵درصد دیگر را باید برگرداند به اینکه هر حکمی صادر می‌شود تیم متضرر زیر بار نمی‌رود و می‌گوید نه! می‌گوید حکم علیه ما صادر شده و توصیه بوده است و این حرف‌ها. یک‌سری جا‌ها ما می‌بینیم تیم‌ها قصور دارند، بازیکنان قصور دارند، اشتباه می‌کنند، اما این را می‌اندازند گردن بقیه.»

باختر افزود: «نظامی در واقع وجود ندارد که با این‌ها برخورد کند یا نظارت کند. بزرگ‌ترین قصور کمیته انضباطی و کمیته اخلاق این است که به بحث بیانیه‌نویسی وارد نمی‌شود. یک جا‌هایی ما می‌بینیم که باشگاه‌ها بیانیه می‌دهند و از لحاظ حقوقی هیچ منطق و علمی پشت آن بیانیه نیست و صددرصد حرف‌شان اشتباه است. اما بیانیه را صادر می‌کنند، بیانیه تندو تیز هم می‌دهند، فضای مجازی را هم سعی می‌کنند با خودشان همراه کنند تا اشتباه‌شان را بپوشانند. باشگاه‌ها می‌گویند باید با طرف مقابل هم با اشد مجازات برخورد شود وگرنه از نظر ما قصور شده. همان لحظه که حکم صادر می‌شود اگر علیه‌شان باشد می‌گویند اعمال نفوذ شده. در صورتی که آنجایی که طبق قانون حکم به نفع‌شان صادر شده را نمی‌بینند.»

این کارشناس حقوقی ورزشی درباره تناقض‌هایی که در مورد صدور احکام وجود دارد مثل تفاوت رای صادر شده برای گل‌محمدی و ساکت الهامی گفت: «بخشی از این تفاوت‌ها ممکن است برگردد به تغییر قوانین نسبت به ۱۰ سال گذشته. ما در این سال‌ها دو یا سه بار قوانین را تغییر دادیم. پس نمی‌توانیم بگوییم حکمی که برای اتفاق ۱۰ سال پیش صادر شده باید امروز هم صادر شود. در نگاهی کلان‌تر در قوانین کشور هم ممکن است عملی که ۱۰ سال پیش ۱۰ سال حبس داشت امروز چهار سال حبس داشته باشد. پس بخشی از این تفاوت برمی‌گردد به قانون.»

او ادامه داد: «بخش دیگری از این برمی‌گردد به اینکه مثلا می‌خواهند به پرونده‌ای ورود کنند و آن شخصی که متهم است می‌آید در جلسه کمیته انضباطی می‌گوید ببخشید دیگر تکرار نمی‌شود. یعنی می‌پذیرد که اشتباه کرده. یا نه، می‌گوید خوب کاری کردم و باز هم تکرار خواهم کرد. این‌ها تفاوت ایجاد می‌کند و ما هم نمی‌فهمیم که در جلسه کمیته انضباطی چه اتفاقی رخ داده. این پارامتر مهمی است. شما اگر خودت مسوول باشی و یک نفر بیاید ابراز پشیمانی کند یک جور برخورد می‌کنی، چون می‌فهمی طرف متنبه شده.

باختر در ادامه به تغییر روسای ارکان قضایی اشاره کرد و افزود: «در مورد وحدت رویه باید این نکته را هم درنظر داشت که رییس کمیته انضباطی که عوض می‌شود نگرش‌ها هم تغییر می‌کند. انسان با انسان دیدگاهش فرق می‌کند، لذا اینجا هم ممکن است تغییری در رویه‌ها به وجود بیاید. بالاخره ظرفیت‌ها انسانی هستند و دیدگاه‌های مثلا من با شما یا هر شخص دیگری متفاوت است. اینجا‌ها اگر تغییر رویه‌ای وجود داشته باشد طبیعی است.»

رسول باختر در پاسخ به این سوال که آیا با برخورد کمیته اخلاق می‌توان بازار بیانیه‌نویسی را جمع کرد، گفت: «اگر من در کمیته اخلاق بودم خیلی زودتر و خیلی شدیدتر با بیانیه‌ها مقابله می‌کردم. می‌گفتم کسانی که ادعایی دارند اسناد و مدارک‌شان را بیاورند. مثلا خیلی جا‌ها دیدیم که داوری در یک مسابقه به نفع تیمی بوده، اما آن تیم منتفع بیانیه خیلی شدیدی داده. چرا؟ چون مثلا یک جایی از بازی وسط زمین خطایی به نفعش اعلام نشده. این‌ها چیز‌هایی است که بسیار عجیب است و زیاد هم در فوتبال ایران می‌بینیم. منطق و استدلال خاصی هم پشتش نیست. منتها آن فضای کری هواداری را دارد و می‌خواهند فضای مجازی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهند و از همه مهم‌تر ضعف‌های خودشان را پشت بیانیه‌ها پنهان کنند.»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی