تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

بيانيه اعتراضی جبهه اصلاحات: ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای بحق است

جبهه اصلاحات ایران در واکنش به اتفاقات تلخ و زشت در بازی ایران و لبنان که منجر به حمله به زنان تماشاگر در ورزشگاه مشهد با اسپری فلفل شد، در بیانیه‌ای اعتراضی اعلام کرد که ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای بحق است.

کد خبر: ۱۲۶۵۹۶
۰۹:۳۶ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۱

بيانيه اعتراضی جبهه اصلاحات: ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطالبه‌ای بحق است

دیدارنیوز: جبهه اصلاحات ایران خواستار معرفی مسوولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران- لبنان در مشهد، عذرخواهی آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.

در بیانیه‌ای که از سوی جبهه اصلاحات ایران منتشر شده به ورزش ملی، از جمله فوتبال، به عنوان عامل «قوام‌بخش ملیت و همبستگی ملی در عین پذیرش تکثر ایرانیان» اشاره شده و آمده است: «زنان نیمی از شهروندان ایرانند و حضورشان در ورزشگاه‌ها از حقوق شهروندی و لازمه عدالت جنسیتی و افزاینده همبستگی ملی ایرانیان است. تجربه مثبت حضور تماشاچیان زن در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال ایران- کامبوج در مهر ۱۳۹۸ نیز شاهدی بر بی‌اساس بودن بهانه‌های منع حضور زنان در ورزشگاه بود.»

در ادامه این بیانیه به حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان یک مطالبه بحق تاکید شده و آمده است: «آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه‌ها و رفع انواع تبعیض جنسیتی در ورزش (که با رعایت موازین عرفی و مدیریت کارآمد و اصولی میسر است) مطالبه حقی است که مانع‌سازی در برابر تحقق سریع‌تر آن صرفا بر نارضایتی عمومی می‌افزاید، نقطه‌ای سیاه در کارنامه مسوولان می‌شود و به ورزش ملی لطمه می‌زند.»

از دیدگاه جبهه اطلاعات ایران نوع مواجهه با حضور زنان در ورزشگاه از دو جهت تاسف‌بار بوده است. نخست اینکه «بر خلاف اقتضائات عدالت جنسیتی در فروش بلیت، سهم عادلانه به زنان تعلق نگرفت. ثانیا برای پراکندن زنانی که برای ورود به ورزشگاه بلیت گرفته بودند، از گاز فلفل و خشونت آشکار استفاده شد.»

جبهه اصلاحات اعلام کرده: «همچنین تاسف‌بار است که این تبعیض آشکار و خشونت عریان با تفسیری مردسالارانه از مقدسات توجیه شد و عاملان آن ظاهرا نه دغدغه احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و جریمه احتمالی و لطمه به فوتبال ملی را داشتند و نه توجهی به خواست اکثریت و مطالبه ده‌ها میلیون هوادار فوتبال ملی در ایران.»

در ادامه این بیانیه به رویه‌های اداری و سیاسی در استان خراسان اشاره شده و آمده است: «از منظری کلان‌تر نیز اینکه استان خراسان در پاره‌ای از زمینه‌های مرتبط با آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی تابع قوانین و رویه‌های فراگیر ملی نیست و با فشار امام جمعه و انحصارگرایی مردسالار و متصلب و غیرپاسخگو، گویی نوعی خودمختاری دارد نیز نگران‌کننده و خلاف قانون اساسی است.»

در پایان این بیانیه نیز آمده است: «متاسفانه پس از این اتفاق ناگوار، نه‌تن‌ها هیچ‌یک از مسوولان مسوولیتی در این زمینه نپذیرفتند، بلکه مسوولانی در هر سه قوه کوشیدند بدون پذیرش نقش خود در این واقعه یا برخورد شفاف با خاطیان، فاصله انتقادی از آن بگیرند. اظهارات وزیر کشور و معاون زنان رییس‌جمهور و مسوولان استانی در این زمینه نیز سرشار از تناقض و گریز از پذیرش مسوولیت بوده است.

پذیرش مسوولیت و معرفی شفافِ عاملان و مسوولان اصلی اولین گامی‌است که برای پیشگیری از تکرار این نوع ستم باید برداشت. جبهه اصلاحات ایران، همچنان‌که در برنامه‌ها و اهداف مورد حمایت خود تصریح و منتشر کرده است، حامی رفع انواع تبعیض‌های جنسیتی در ورزش، از جمله در امکان تماشای فوتبال ملی و باشگاهی در ورزشگاه‌ها است. جبهه اصلاحات ایران همچنین خواستار معرفی مسوولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران- لبنان در مشهد، عذرخواهی آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی