تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
فدراسيون، وزارت ورزش، وزارت كشور و همه كسانی كه حق زنان را پايمال كردند

معرفی مقصرين حمله به زنان جلوی ورزشگاه امام ‌رضا

آنچه مشخص است فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در کنار مقامات امنیتی شهر مشهد و وزارت کشور جزو اصلی‌ترین متهمان این پرونده به حساب می‌آیند و در سطحی بالاتر تمام کسانی که در این سال‌ها حق طبیعی زنان ایرانی را زیر پا گذاشتند جزو مقصرین هستند.

کد خبر: ۱۲۶۱۹۱
۰۸:۵۳ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱

معرفی مقصرين حمله به زنان جلوی ورزشگاه امام ‌رضا

دیدارنیوز: با وجود گذشت ۶ روز از اتفاقات بازی ایران و لبنان و حمله به زنانی که می‌خواستند وارد استادیوم شوند هنوز هیچ مقامی مسوولیت اتفاق رخ‌داده را گردن نگرفته است.

فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و مقامات تامینی مشهد را مقصر می‌داند. وزارت ورزش روز شنبه در نخستین واکنش رسمی مدعی شد همه‌چیز زیر سر فدراسیون است، وزیر کشور هم گفته دو تا کافی‌نت باعث به وجود آمدن چنین بحرانی شدند و نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی‌اش عمل کرده است.

روز گذشته نصرالله پژمان‌فر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و نماینده مردم مشهد در پیامی اعلام کرد: «ناکارآمدی در هیات فوتبال خراسان رضوی و فدراسیون فوتبال در موضوعات مختلف بر کسی پوشیده نیست. کافی است نگاهی به وضعیت جایگاه نماینده استان در لیگ بشود. در موضوع اتفاقات مشهد پرونده ویژه‌ای در کمیسیون اصل نود تشکیل شد. با همکاری دولت و دستگاه قضایی گزارشی برای مردم منتشر خواهیم کرد.»، اما تا گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آماده شود و از آنجایی که بعید است هیچ ارگانی در نهایت مسوولیت اتفاقات رخ‌داده را گردن بگیرد، می‌توان با مرور وقایع قدر و سهم هر نهاد را به دست آورد.

چه شد که بازی به مشهد انتقال داده شد؟ این سوالی است که بسیاری از مخاطبان فوتبال می‌پرسند. اینکه چرا باید آخرین بازی تیم ملی به شهری برود که مقامات تصمیم‌گیرنده‌اش بزرگ‌ترین مخالفان حضور زنان در استادیوم هستند. طبق اطلاعات کسب‌شده توسط خبرنگار روزنامه اعتماد پاسخ این سوال، فشار احسان اصولی عضو و سخنگوی هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال است. کسی که از هیات فوتبال استان خراسان رضوی راهی فدراسیون شد. کسی که به قول حمیداوی مالک شهر خودرو هنوز نمی‌داند آفساید چیست!

اصولی برای ساختن برند خودش و به رخ کشیدن امکانات استادیوم امام رضا و رساندن سود مادی و معنوی به هیات فوتبال خراسان رضوی بازی را به مشهد انتقال داد. ابتدا قرار بود بازی بدون تماشاگر برگزار شود. یعنی فدراسیون و وزارت ورزش انتظار داشتند ستاد ملی مقابله با کرونا به خاطر همان دلایلی که در این دو سال در استادیوم‌ها را روی هواداران بسته اعلام کند بازی باید بدون تماشاچی باشد. با این حال ستاد حاضر نشد به بهانه کرونا چنین دستوری صادر کند. کما اینکه در همان ایام مردم در حال جابه‌جایی رکورد‌های سفر‌های نوروزی بودند و همچنین تصویب شده بود از بعد تعطیلات دانشگاه‌ها و مدارس هم حضوری خواهند بود. بنابراین پروژه بلیت‌فروشی آغاز شد. فدراسیون اعلام کرد ده هزار تماشاچی بازی ایران و لبنان را از نزدیک خواهند دید. از آنجایی که فیفا فدراسیون را ملزم کرده بود زنان باید در بازی‌های ملی و باشگاهی حضور داشته باشند فدراسیون در هماهنگی با وزارت ورزش تصمیم می‌گیرند مثل دفعات قبل دو هزار زن گزینش‌شده را به صورت نمادین راهی استادیوم کنند.

فدراسیون در بیانیه بعد از بازی این مساله را تکذیب کرد، اما اظهارات حسین بادامکی عضو هیات فوتبال استان خراسان رضوی دو روز قبل از مسابقه ثبت شده که اعلام کرد زنان در بازی ایران و لبنان حضور خواهند داشت. روی همین حساب زنان زیادی از طریق سامانه بلیت‌فروشی فدراسیون فوتبال موفق به خریدن بلیت شدند. آن‌طور که خبرنگار روزنامه اعتماد شنیده در ساعات پایانی منتهی به بازی مقامات ورزشی نمی‌توانند مقامات امنیتی و مذهبی شهر مشهد را برای ورود حتی گزینش‌شده زنان به استادیوم قانع کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد یکی از این مخالفین بود. ایشان همیشه یکی از مخالفین اصلی ورود زنان به استادیوم‌ها بوده. کسی که چندان با قوانین رسمی کشور هم میانه‌ای ندارد و به‌طور مثال اجازه برگزاری کنسرت در مشهد را نمی‌دهد. با این حال انجام بلیت‌فروشی و اعلام خبر برگزاری بازی با حضور تماشاچیان زن در رسانه‌های رسمی از جمله صداوسیما باعث شد زنان زیادی قبل از شروع مسابقه پشت در استادیوم امام رضا تجمع کنند. زنانی اکثرا بلیت به دست که منتظر بودند از مسیر مشخصی راهی صندلی‌های استادیوم امام رضا شوند. در عین حال به نیرو‌های امنیتی حاضر در استادیوم تاکید شده بود اجازه ورود زنان داده نشود.

در نهایت ده هزار مرد که بلیت خریده بودند به همراه نزدیک به ۱۳ هزار مرد بدون بلیت وارد استادیوم شدند ولی زنان پشت در ورزشگاه ماندند و آن اتفاقات فاجعه‌بار رخ داد. صبح روز بعد فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای داد و اعلام کرد: فدراسیون از همان ابتدا مخالف حضور زنان در استادیوم بوده است، هیچ فرد دارای بلیتی پشت در استادیوم نمانده است و تعداد زنانی که توانسته بودند بلیت بخرند تنها ۹ نفر بوده‌اند که آن‌ها هم با اطلاعات مخدوش موفق به خرید بلیت شدند! فدراسیون در نهایت اعلام کرد مشکلات به وجود آمده ناشی از شیطنت‌های افرادی سودجو بوده که بلیت جعلی دست تماشاچیان دادند! اظهاراتی که در ساعات آینده مشخص شد هیچ نسبتی با حقیقت ندارند.

مهرداد سراجی دیگر عضو هیات‌رییسه که بعد از عزل عزیزی‌خادم قرار بود سرپرست فدراسیون شود، اما در عرض یک ساعت کنار گذاشته شد در توییتر وزارت ورزش را مقصر این اتفاق دانست و نوشت: «آن‌هایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند.»

بعد از این هم موج واکنش‌های مقامات سیاسی و خیلی از کسانی که جزو مخالفین حضور زنان در استادیوم‌ها بودند آغاز شد. واکنش‌هایی که بیشتر آن به خاطر ترس از تعلیق احتمالی صورت گرفت. در واقع اخبار نگران‌کننده‌ای که از فیفا در آن ساعات مخابره می‌شد مقامات را بر آن داشت که صراحتا از ورود زنان به استادیوم حمایت کنند تا اگر روزی فیفا تصمیم گرفت پرونده‌ای علیه فوتبال ایران باز کند، فدراسیون بتواند این اظهارات را ضمیمه پرونده کند و به فیفا نشان بدهد اتفاقاتی که در مشهد رخ داد حاصل بی‌تدبیری چند مسوول رده پایین بوده است وگرنه مقامات کشور همه موافق حضور زنان در استادیوم‌ها هستند.

البته وزیر کشور حتی حاضر نشد بپذیرد چند مقام رده پایین در رقم خوردن چنین افتضاحی نقش داشتند و در نخستین واکنش رسمی به اتفاقات رخ‌داده دو تا کافی‌نت در مشهد که بلیت جعلی به مردم فروخته بودند را عامل وقایع مشهد دانست. اظهارنظری عجیب که در وهله اول این سوال را به وجود می‌آورد که چطور دو تا کافی‌نت می‌توانند بحران ملی بسازند؟ با وجود تاکید وزیر کشور و احسان اصولی مبنی بر اینکه تماشاچیان زن با بلیت جعلی راهی استادیوم شدند تعداد زیادی از زنانی که پشت در ورزشگاه امام رضا مانده بودند در گفتگو با خبرنگاران تاکید کردند همگی به صورت قانونی و با ثبت اطلاعات صحیح از طریق سایت فدراسیون فوتبال اقدام به تهیه بلیت کرده بودند. ضمن اینکه برخورد‌های فیزیکی با تماشاچیان فقط بیرون از استادیوم و زمانی که آن‌ها می‌خواستند وارد ورزشگاه شوند نبوده و به عنوان مثال مقابل هتل محل استقرار تیم ملی نیز نیرو‌های تامین امنیت با هواداران حاضر در آنجا رفتار خشونت‌آمیزی داشتند. تقلیل تصمیمات کلان به رفتار شخصی چند نفر با اسم رمز «افراد خودسر» وقتی اوضاع خراب می‌شود که در ایران مسبوق به سابقه است. با این حال نمی‌توان در عصر فضای مجازی چنین تدبیری را برای مساله‌ای در حد اتفاقات بازی ایران و لبنان به کار برد.

آنچه مشخص است فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در کنار مقامات امنیتی شهر مشهد و وزارت کشور جزو اصلی‌ترین متهمان این پرونده به حساب می‌آیند. در سطحی بالاتر تمام کسانی که در این سال‌ها حق طبیعی زنان ایرانی را زیر پا گذاشتند جزو مقصرین هستند. حتی اگر بعد از حمله به زنان با اسپری فلفل خودشان را موافق ورود زنان به استادیوم نشان داده باشند!

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی