تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

ماجرای جنجالی ورزشگاه مشهد؛ فدراسیون نگران واکنش فیفا

از دیروز و پس از انتشار تصاویر پشت درماندن زنان و حتی برخورد‌هایی که با چند تماشاگر زن شده موجی از انتقاد به راه افتاده است. بسیاری از مسوولان برگزاری این مسابقه و نحوه برخورد با زنان انتقاد می‌کنند. برخی سیاسیون هم شدیدا به اتفاقات دیروز واکنش نشان دادند.

کد خبر: ۱۲۵۸۹۶
۱۴:۱۲ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

ماجرای جنجالی ورزشگاه مشهد؛ فدراسیون نگران واکنش فیفا

دیدارنیوز: بازی تیم ملی ایران برابر لبنان مطابق با انتظار بدون حضور تماشاگران زن برگزار شد.

تیم ملی ایران موفق شد روز گذشته در ورزشگاه امام رضا مشهد با ۲ گل از سد لبنان عبور کند و با توجه به شکست کره‌جنوبی برابر امارات، سرانجام به عنوان صدرنشین گروه نخست مرحله انتخابی از منطقه آسیا به جام جهانی قطر برود.

ایران که پیش از این در روز هفتم بهمن با برتری برابر عراق، صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود ۳ بازی تقریبا تشریفاتی برابر امارات، کره جنوبی و لبنان برگزار کرد که فقط برابر کره‌جنوبی در خانه رقیب شکست خورد؛ شکستی که اولین باخت کارنامه دراگان اسکوچیچ به عنوان سکاندار تیم ملی ایران را رقم زد.

برتری روز گذشته ایران برابر لبنان در شرایطی رقم خورد که این بازی به میزبانی شهر مشهد برگزار شد و سرانجام با حواشی به نسبت عجیب و غریبی روبرو شد. بخش اصلی این حواشی مربوط به برگزار شدن این دیدار ملی بدون حضور تماشاگران زن بود. موضوعی که بعد از تعهد کتبی مسئولان ورزش ایران به فیفا مبنی بر راه دادن زنان به ورزشگاه برای بازی‌های ملی، برای اولین بار انجام نشد. فدراسیون فوتبال ایران پیش از این برای اولین باردر این دوره موفق شد در مرحله نخست انتخابی و در جدال برابر کامبوج، جواز ورود زنان به ورزشگاه را بگیرد. بعد از آن، به دلیل شیوع ویروس کرونا، ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها ممنوع شد و به این ترتیب، ورود مجدد زنان به ورزشگاه هم با وقفه‌ای طولانی مدت مواجه شد.

تغییر دولت و جدایی مسئولان سابق وزارت ورزش از بدنه کابینه هم مزید بر علت شد تا با ورود مجدد زنان به ورزشگاه با وجود تعهد کتبی به فیفا به دیده تردید نگریسته شود؛ با این حال، مسئولان رده بالای ورزش موفق شدند جواز ورود زنان به ورزشگاه را برای بازی با عراق که حکم صعود ایران به جام جهانی داشت را بگیرند. پس از آن، انتظار می‌رفت که در دو بازی باقی‌مانده از این مرحله، یعنی دیدار برابر امارات و سپس دیدار برابر لبنان هم زنان به ورزشگاه آمده و بازی را از نزدیک تماشا کنند. این اتفاق در عین ناباوری رخ نداد. دیدار نخست برابر امارات به بهانه شیوع ویروس کرونا بدون تماشاگر شد و روز گذشته هم فقط تماشاگران مرد توانستند به ورزشگاه امام رضا وارد شوند و بازی را از نزدیک ببینند.

مخالفت مسئولان مشهدی با ورود زنان به ورزشگاه
از مدت‌ها پیش که عنوان شد قرار است مشهد میزبان دیدار آخر ایران در مرحله انتخابی باشد، سوال‌ها درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه در این شهر که فضای سیاسی متفاوتی دارد، مطرح شد. با وجود تعهدی که مسئولان ورزش ایران به فیفا مبنی بر ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های ملی داده بودند، شایعه شد که مسئولان شهر مشهد علاقه‌ای به ورود تماشاگران زن به ورزشگاه ندارند و قصد دارند مانع از محقق شدن چنین امری شوند. در آن سو، اما مسئولان فدارسیون فوتبال نگران واکنش فیفا بوده و از این می‌ترسیدند که با جریمه یا محرومیت احتمالی مواجه شوند. اینطور شد که در آستانه برگزاری این دیدار و سه روز مانده به شکل‌گیری این بازی، عنوان شد که دیدار ایران با لبنان که به میزبانی مشهد برگزار می‌شود بدون تماشاگر خواهد بود. دلیل، همان حربه همیشگی شیوع ویروس کرونا بود تا به این بهانه بشود از محرومیت‌های احتمالی فیفا جان سالم به در برد. یک روز بعد، اما عنوان شد که برای ۳۰ درصد گنجایش ورزشگاه مجوز ورود تماشاگران صادر شده و قرار است ۸ هزار نفر این بازی را از نزدیک تماشا کنند. چیزی از این خبر نگذشته بود که «علی‌اکبر هاشمی جواهری»، سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تکلیف همه برای ورود تماشاگران زن به ورزشگاه را روشن کرد و گفت: «شرایط برای حضور زنان مهیا نشده و احتمال ندارد زنان برای تماشای این مسابقه در ورزشگاه حضور داشته باشند.» این اظهارنظر با واکنش فدراسیون فوتبال ایران مواجه شد. «حسن کامرانی‌فر»، دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به احتمال حذف زنان یا ورود آن‌ها به ورزشگاه گفت: «نظر فدراسیون فوتبال حضور زنان در ورزشگاه است. با توجه به تاکیداتی که از سوی فیفا شده ما می‌خواهیم زنان هم وارد ورزشگاه شوند.»

اختلال در سامانه بلیت فروشی و معمای حضور زنان
اگرچه در فاصله ۲۴ ساعت مانده به شروع بازی عنوان شد که نه ۳۰ درصد بلکه ۵۰ درصد گنجایش ورزشگاه به تماشاگران اختصاص می‌یابد، ولی هنوز مشخض نشده بود که آیا زنان هم می‌توانند برای این بازی بلیت تهیه کنند یا خیر. با توجه به صحبت‌های مسئولان مشهدی، زنان چنین حقی نداشتند، ولی با توجه به صحبت‌های دبیرکل فدارسیون فوتبال و حسین بادامکی، رئیس هیئت فوتبال مشهد، این امکان وجود داشت و آن‌ها ابراز امیدواری کرده بودند زنان بتوانند با تهیه بلیت بازی با لبنان را از نزدیک تماشا کنند. با این ابهام، بالاخره سامانه خرید بلیت باز شد، ولی زنان در ابتدا امکان تهیه بلیت را نداشتند. سرانجام در ساعت‌های پایانی این امکان میسر شد و امیدواری زیادی شکل گرفت که آخرین بازی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی با حضور آن‌ها برگزار شود.

اتفاق اصلی، اما در فاصله ۲ ساعت مانده به شروع دیدار رقم خورد که تماشاگران زنی که بلیت به دست خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند، در اقدامی عجیب، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. در واقع از ورود آن‌ها به ورزشگاه ممانعت و اعلام شد که آن‌ها اجازه ورود به ورزشگاه را نخواهند داشت. این موضوع با واکنش منفی آن‌ها روبرو شده و با سردادن شعار «ما اعتراض داریم» از اینکه با وجود تهیه بلیت نتوانستند این بازی که در مشهد برگزار شده را از نزدیک تماشا کنند، ناراحتی‌شان را بروز دادند. تصاویری از برخورد تند با چند تماشاگر هم منتشر شد.

واکنش کاپیتان تیم ملی به نبودن زنان در ورزشگاه
ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت. در زمین مسابقه، اما جدی‌ترین واکنش را علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی و زننده گل دوم ایران در جدال با لبنان داشت. او با اشاره به غیبت هواداران زن در ورزشگاه گفت: «حضور بانوان همواره برای ما یک دغدغه بوده و امیدواریم در بازی‌های تدارکاتی آتی در ایران این اتفاق رخ دهد.» جهانبخش در مورد ممانعت از حضور تماشاگران زن برای این بازی هم گفت: «قبل از بازی چیزی که شنیده بودم، این بود که قرار است یکسری از بانوان به ورزشگاه بیایند. در بازی قبلی از صمیم قلبم خوشحال بودم که مادر و خواهرم به استادیوم آمدند. این برای تک تک بچه‌ها صدق می‌کند که چقدر خوشحال بودند از اینکه می‌توانند رفتن به جام جهانی را با همسران و مادران خود به اشتراک بگذارند. این اتفاق فوق‌العاده خوبی است و اینکه یک قسمتی از ورزشگاه به بانوان اختصاص پیدا کند، به نظرم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، درست همانطور که در بازی با عراق هیچ اتفاقی رخ نداد.

خوشحال‌تر شدم که در مشهد چنین اتفاقی یعنی حضور بانوان در ورزشگاه رخ می‌دهد تا همه ببینند هیچ ایرادی ندارد و بانوان می‌توانند از فوتبال لذت ببرند. فوتبال برای همه است و همه باید از آن لذت ببرند. حتی اگر پنج درصد از ظرفیت ورزشگاه به بانوان اختصاص پیدا کند، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. امیدوارم از این به بعد شاهد این مسئله باشیم. من همیشه گفته‌ام که این مسئله می‌تواند به فرهنگ ما نیز کمک کند که یک خانم و یک آقا حتی جدا از هم بنشینند و بتوانند از بازی لذت ببرند. من چنین چیزی را امروز ندیدم. حتی تصاویری را دیدم که صد‌ها خانم از فنس‌ها بالا می‌روند و این ناراحت کننده بود. امیدوارم این اتفاق (حضور بانوان در ورزشگاه‌ها) در آینده رخ بدهد.»

چه کسی گفت زنان به ورزشگاه نروند؟
جنجال راه ندادن زنان به ورزشگاه امام رضا مشهد چنان بالا گرفت که بعد از بازی هاشمی جواهری، سرپرست اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی مجددا مجبور به واکنش شد. این بار، اما او پای مشهد را از این ماجرا بیرون کشید و همه چیز را به گردن تهران انداخت.

علی اکبر هاشمی جواهری در این مورد گفت: «همانطور که مستحضرید در این گونه مسابقات برای تعداد حضور تماشاگر و بقیه مسائل از تهران هماهنگ می‌شود. علیرغم اینکه اخبار مختلفی در رابطه با حضور تماشاگران و یا بدون حضور تماشاگران یا تعداد حاضران در ورزشگاه و مسائل مختلف منتشر شد، ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تامین استان همه گوش به فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود. بیرون از ورزشگاه مقداری تجمعات بود. در مجموع استان خراسان اگرچه نمره بالایی نمی‌گیرد، اما نمره قبولی می‌گیرد. قرار بود تا شنبه بدون حضور تماشاچی بازی برگزار شود؛ یعنی تمام این مقدمات از ساعت ۸ شب شنبه رقم خورد و ستاد کرونا به ما اجازه داد با حضور تماشاگر باشد.

اول به ما گفتند حدود ۵ هزار نفر، بعد ۸ هزار نفر و بعد ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه اعلام شد. به جای اینکه به حواشی بپردازیم باید فکرمان را به این معطوف کنیم که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی داشت. شاید این مسأله کمتر رقم خورده، سال‌های پیش و دوره‌های قبل با، اما و اگر روبرو بود.»

سرپرست اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی در مورد اینکه بلیت‌فروشی بانوان انجام شده و آیا مشکل از تهران بوده و یا خراسان رضوی، گفت: «همان طور که گفتم کلا هدایت اتفاقات این بازی با تهران بود. صرفا بحث حضور بانوان را نمی‌گویم، تمام اتفاقاتی که در این بازی رقم خورد را می‌گویم. ما استادیوم را در اختیارشان گذاشتیم، تاج فیروز، مجموعه آستان قدس و نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی داشتند. خیلی خوشحالیم که هیچ اتفاق خاصی رقم نخورد. حدود ۱۳۰ هزار نفر برای خرید بلیت پشت خط بودند.»

نگران از برخورد فیفا

از دیروز و پس از انتشار تصاویر پشت درماندن زنان و حتی برخورد‌هایی که با چند تماشاگر زن شده موجی از انتقاد به راه افتاده است. بسیاری از مسوولان برگزاری این مسابقه و نحوه برخورد با زنان انتقاد می‌کنند. برخی سیاسیون هم شدیدا به اتفاقات دیروز واکنش نشان دادند؛ چرا به زنان بلیت فروخته شد؟ به ورزشگاه راه داده نشدند و با آن‌ها برخورد تند شد؟ فدراسیون فوتبال مطمئنا باید جوابگوی این سوال‌ها باشد. برخی نمایندگان عنوان کردند در این باره از وزیر ورزش و کشور سوال خواهند پرسید. در سوی دیگر فدراسیون و وزارت ورزش دیگری را متهم می‌کنند.

علاوه بر این انتقاد‌های داخلی این نگرانی برای مسوولان فدراسیون ایجاد شده که فیفا هم به اتفاقات مشهد واکنش نشان دهد. مهرداد سراجی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال امروز حساسیت فیفا به اتفاقات مشهد را تایید کرد و عنوان کرد وزارت ورزش باید پاسخگوی این اتفاقات باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی