تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نگرانی‌ها از خیز مجدد کووید در شانگهای و اعمال قرنطینه

منتظر موج بزرگ باشید!

با اینکه شیوع ویروس کرونا در جهان رو به کاهش است و در بسیاری از نقاط این ویروس کنترل شده، خیز دوباره این ویروس در شانگهای باز هم نگرانی‌هایی را در چین و البته بقیه دنیا به وجود آورده است.

کد خبر: ۱۲۵۸۰۴
۱۲:۵۶ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱

خیز کرونا در شانگهای

 

دیدارنیوز ـ سرویس سبک زندگی: در حالی که پس از حدود ۲ سال سخت، شیوع ویروس کرونا در جهان رو به کاهش است و بسیاری از کشور‌ها این بیماری را تا حدی کنترل کرده‌اند، خیز دوباره این ویروس در شانگهای باز هم نگرانی‌هایی را در چین و البته بقیه دنیا به وجود آورده است. پرجمعیت‌ترین شهر چین امروز سه‌شنبه مرحله اول قرنطینه دو مرحله‌ای کووید-۱۹ را تشدید کرده و از برخی از ساکنان خواسته تا در خانه بمانند مگر اینکه مورد آزمایش قرار گیرند، زیرا تعداد موارد جدید روزانه از ۴۴۰۰ مورد فراتر رفته است.

مرکز مالی شانگهای که ۲۶ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، در دومین روز قرنطینه به سر می‌برد و مقامات با تقسیم شهر سعی دارند از اختلاط خطرناک شهروندان جلوگیری کنند. این تقسیم‌بندی در امتداد رودخانه  هوانگ‌پو صورت گرفته و به نوعی مرکز تاریخی شهر را از منطقه مالی و صنعتی شرقی پودونگ جدا کرده تا رفت و‌آمد به مکان‌های شلوغ و سرسام‌آور کاهش پیدا کند.

در حالی که تعداد موارد گزارش شده از ابتلا در شانگ‌های بر اساس استاندارد‌های جهانی کم است - رکورد ۴۳۸۱ مورد بیماری بدون علامت و ۹۶ مورد علامت دار برای دوشنبه - این شهر به محل آزمایشبرای اجرای استراتژی "صفر کووید" چین تبدیل شده است و تلاش می‌کند نوع عفونی اُمیکرون را تحت کنترل درآورد.

ساکنان شرق هوانگ‌پو از روز دوشنبه در مجتمع‌های مسکونی خود محبوس شدند، اما اکثراً اجازه داشتند در محدوده زندگی خود پرسه بزنند. با این حال، روز سه‌شنبه، سه تن از ساکنان به رویترز گفتند که کمیته‌های محله به آن‌ها گفته‌اند که دیگر اجازه خروج از خانه‌هایشان را ندارند.

یکی از آن‌ها که از افشای نامش خودداری کرد، با اشاره به نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی گفت: «بچه‌ها، دیروز هنوز در حال پیک نیک بودند و سرشان به یازی گرم بوده است.»

وو کیانیو، یکی از مقامات کمیسیون بهداشت شهرداری، در یک جلسه توجیهی گفت که طی درخواستی واضح، از ساکنان خواسته شده که از آپارتمان خود خارج نشوند، حتی حیوانات خانگی را برای پیاده روی نبرند یا برای بیرون ریختن زباله‌ها بیرون نیایند.

او گفت ۸.۲۶ میلیون آزمایش توسط بیش از ۱۷۰۰۰ پرسنل درمان در مناطق محدود شده شهر در روز دوشنبه انجام شد.

وو گفت: «تعداد زیادی از کادر پزشکی، کادر‌های مردمی، کارکنان اجتماعی و داوطلبان کار بسیار سخت را در خط مقدم پیشگیری و کنترل همه‌گیری انجام داده‌اند و باید از آن‌ها تشکر کرد.»

در رسانه‌های اجتماعی چین نیز نشانه‌های ناامیدی فزاینده‌ای مشاهده شده و ده‌ها نفر از ساکنان برای کمک به بستگان خود به پلتفرم Weibo  هجوم آوردند و برخی برای دسترسی به خدمات پزشکی با مشکل مواجه شدند.

اگرچه چین به برنامه خود برای سرکوب شیوع این بیماری پایبند است، اما کارشناسان خارج از کشور در مورد اثربخشی قرنطینه در مواجهه با یک نوع جدید بسیار عفونی تردید دارند.

منتظر موج بزرگ باشید!

آدریان استرمن، کارشناس آمار زیستی در دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید: «در نتایج اعلام شده از استرالیا و سایر نقاط جهان، واضح است که قرنطینه‌ها به سادگی علیه اُمیکرون مؤثر نیستند، بنابراین منتظر یک موج بزرگ باشید!»
فیلم‌های پهپادی منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی، خیابان‌های خالی را در زیر آسمان‌خراش‌های منطقه مالی لوجیازوی شانگ‌های نشان می‌دهد. حمل و نقل عمومی در شرق بسته شده و همه وسایل نقلیه غیر مجاز از خیابان‌ها خارج شده اند.

بورس اوراق بهادار شانگ‌های در غرب شهر اعلام کرده کارکنان مبادی مربوط را برای عملیات کلیدی در بورس باز نگه داشته‌اند  در حالی که دیگران از خانه کار می‌کنند. به گفته افراد مطلع، جوینت ونچر جنرال موتورز خودروساز اصلی آمریکا در چین با درخواست از کارگران برای خوابیدن در کف کارخانه، موفق به حفظ تولید شده است.

ساکنان غرب شهر که در انتظار تعطیلی خود از اول آوریل هستند نیز مایحتاج خود را برای سپری کردن این روز‌ها انبار کرده‌اند.

اما هایپرمارکت زنجیره‌ای «کاست‌کو» که فروشگاه آن در شانگ‌های در روز‌های اخیر خیل عظیمی از خریداران را به خود جلب کرده است، اعلام کرده که از روز سه شنبه همراه با برخی از باشگاه‌ها و مراکز خرید نیز در مناطق غربی تعطیل می‌شود.

مقامات شهری نیز اقدامات جدیدی را برای حمایت از مشاغل متاثر از کووید، از جمله معافیت‌های اجاره‌بها و تخفیف‌های مالیاتی اجرا کرده‌اند.

روزنامه گلوبال تایمز حزب کمونیست به نقل از کائو هپینگ، اقتصاددان دانشگاه پکن، گفته که در حالی که رشد اقتصادی شهر ضربه می‌خورد، اقتصاد ملی آسیب زیادی نخواهد دید. با این حال در مرکز استان شنژن بسیاری از شرکت‌ها نگران چشم‌انداز اقتصادی در کوتاه‌مدت هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی