تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

فنس کشی یا نسل کشی در میانکاله؛ وقتی همه خواب بودند!

فیلم و عکس های منتشر شده در فضای مجازی از فنس کشی در اطراف میانکاله برای راه اندازی پالایشگاه پتروشیمی فقط یک پیام دارد؛ محیط زیست نه فقط برای دولت سیزدهم بلکه برای هیچ کس اهمیت ندارد و نسل کشی در حال اتفاق افتادن است!

کد خبر: ۱۲۵۷۰۶
۱۲:۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۱

 

فنس کشی در میانکاله؛ وقتی همه خواب بودند!

 

دیدارنیوزـ گروه اجتماعی: تنها چند روز مانده به پایان سال ۱۴۰۰ خبر راه اندازی پالایشگاه پتروشیمی در نزدیکی میانکاله سبب اعتراض دوست داران محیط زیست شد گویا فریاد‌های اعتراضی برای هیچ کس اهمیت نداشت، زیرا خبری مبنی بر عدم اجرای این طرح منتشر نشد تا اینکه در ایام نوروز مجریان به طرفت العینی البته به دور از چشم رسانه‌ها کار فنس کشی پالایشگاه را شروع کردند.

انتشار فیلم و عکس از این اتفاق چند روزی است نقل محافل محیط زیستی است؛ از سوی دیگر جامعه محلی هم نسبت به این اتفاق بیکار نشسته و با تجمع و بیان اعتراض‌ها از سازمان محیط زیست و دولت می‌خواهند که هر چه زودتر مانع این فاجعه زیست محیطی شوند؛ سازمان متبوع که گویا در خوابی عمیق به سر می‌برد و از همان روز‌های اول سکوت پیشه کرده و نقش یک نظاره گر را بازی می‌کند و دولتی‌ها هم که سالهاست برای این طرح نقشه کشیدند ترجیح می‌دهند مانند کبک سرشان را در برف بکنند و به روی خودشان هم نیاورند که چه جنایتی را مرتکب شدند.

تجمع اعتراض آمیز مردم محلی و دامداران منطقه میانکاله، کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی و متخصصان این حوزه در پنجمین روز از سال جدید در مخالفت با اجرای پروژه پتروشیمی در جوار "پناهگاه حیات وحش میانکاله" برگزار شد. آن‌ها بر روی کاغذ‌هایی که در دست داشتند نوشته بودند:" نه به پتروشیمی میانکاله"؛ چرا که می‌دانستند از دست رفتن یک تالاب بین المللی که سده‌های متعدد زندگی و معیشت آن‌ها را تعیین کرده یعنی از دست رفتن زندگی آن‌ها و خانواده‌های شان.


بیشتر بخوانید: بعد از آتش و شکار، پتروشیمی به جان میانکاله خواهد افتاد


صدای اعتراض مردم میانکاله: پتروشیمی نمی‌خواهیم

"در میانکاله پتروشیمی نمی‌خواهیم؛ به جای اشتغال، بیماری می‌آورد و نابودگر دامداری و کشاورزی است" این همه حرف مردم منطقه است؛ آن‌ها چند روز پیش با در دست داشتن پلاکارد و بیان اعتراض خود تلاش کردند که مخالفت خود را با این صنعت آلاینده و آب خوار به گوش مسوولان برسانند و بگویند که با داشتن شغل به بهای از دست رفتن زندگی، سلامت و تعطیل شدن شغل آباء واجدادی یعنی کشاورزی و دامداری و ابزی پروری کاملا مخالف هستند.

اما اصل ماجرا در نیمه دوم اسفندماه اتفاق افتاد زمانی که وزیر کشور کلنگ "مجتمع پتروشیمی مازندران" را در سفر استانی هیأت دولت به مازندران به زمین زد و وحیدی در این مراسم تاکید کرد که موافقت زیست محیطی برای پتروشیمی میانکاله اخذ شده و جای قدردانی است که محیط زیست اولویت اصلی است، اما این در حالی بود که همان روز علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده بود که "پروژه پتروشیمی میانکاله" نه "مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی" دارد نه موافقت سازمان محیط زیست و از نظر محیط زیست، غیرقانونی است.

صفحه دیده بان میانکاله هفتم فروردین ماه نوشته است که مجتبی ذوالجودی مهاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از میانکاله دیدن کرده و در جریان مخاطرات و عواقب پروژه پتروشیمی قرار گرفته و حالا دوست داران محیط زیست امیدوارند اتفاق خوشایندی که همه منتظر آن هستند بیفتد.

حمید میرزاده یکی از کارشناسان محیط زیست درباره اتفاقی که این روز‌ها در میانکاله رخ داده می‌گوید: آقایان از تعطیلی رسانه‌ها و سرگرمی جامعه در تعطیلات نوروز استفاده کرده اند و فنس کشی در میانکاله را آغاز کردند و همین موضوع صدای جامعه محلی و دوست داران محیط زیست را درآورده است.

او نسبت به بی تفاوتی برخی رسانه‌ها به این اتفاق گلایه می‌کند و می‌گوید: رسانه‌هایی که تا همین چند روز پیش به دنبال شکار قانونی و غیرقانونی و استناد به صحبت‌های رییس سازمان محیط زیست و معاونانش دارند در مواجهه با فاجعه میانکاله سکوت پیشه کرده اند و حرفی نمی‌زنند.

آن چیزی که باید درباره میانکاله بدانید

 

این مرتع از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران برای احداث مجتمع پتروشیمی" واگذار شده است؛ در حالی که دامداران بسیاری از صد‌ها سال پیش تاکنون دام‌های خود را در آن پرورش داده اند و با احداث این مجتمع، بی کار خواهند شد.  

"تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله، خلیج گرگان، لپوی زاغمرز" طبق مصوبه شماره ۱۲ مورخ ۱۳۴۸/۸/۱۲ شورایعالی سازمان شکاربانی و نظارت بر صید وقت به عنوان "منطقه حفاظت شده" اعلام شد و به دنبال آن و به دلیل اهمیت اکولوژیک منطقه بر اساس مصوبه ۷۸ مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ شورایعالی حفاظت محیط زیست با وسعت ۶۶،۹۳۳ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقا یافت.

همچنین مجموعه تالاب‌های میانکاله، خلیج گرگان و لپوی زاغمرز به دلیل تنوع کم‌نظیر اکوسیستم‌هایی که در برگیرنده ۹ تیپ از ۴۲ تیپ تالاب شناخته شده جهان، در سال ۱۳۵۴ در زمره اولین دسته از تالاب‌هایی بوده که در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

همچنین میانکاله به جهت نقش و کارکردی که به دلیل دارا بودن ارزش‌های متنوع زیستی، تاریخی، اقتصادی و آموزشی و تفرجی در زمره یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در سال ۱۳۵۵ به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB) معرفی و انتخاب شد.

این منطقه به عنوان اولین تالاب بین‌المللی ایران و جزو با اهمیت‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیستکره محسوب می‌شود که علاوه بر پشتوانه ارزشمند تولید مثل بخش عظیمی از ماهیان دریای خزر همه ساله پذیرای جمعیتی بالغ بر یک میلیون قطعه از بیش از یکصد گونه از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

موقعیت پناهگاه حیات وحش میانکاله در بین کشور‌های همجوار دریای خزر از نظر محیط زیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در طول ساحل جنوب دریای خزر فقط همین مسافت ۶۰ کیلومتری از هرگونه توسعه شهری و آلودگی‌های قابل ملاحظه و تخریب و بهره‌برداری مفرط مصون مانده است.

پناهگاه حیات وحش میانکاله در ناحیه جغرافیایی پالارکتیک غرب به عنوان مهمترین اندوختگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود و از لحاظ تنوع زیستی قریب نیمی از تنوع زیستی پرندگان ایران (حدود ۲۴۰ گونه) که ۴۰ گونه از آن را گونه‌های دارای طبقات حفاظتی بر اساس طبقه‌بندی گونه‌های حمایت شده و در معرض خطر (IUCN) تشکیل می‌دهند، در برمی گیرد.

میانکاله در سراسر سال میزبان جمعیت کثیری از گونه‌های مختلف پرندگان است که از این تالاب به جهت برخورداری از شرایط مناسب زیستی، منابع تغذیه‌ای و آب و هوایی معتدل، جهت زمستان‌گذرانی و یا تابستان‌گذرانی و جوجه‌آوری استفاده و به آن مهاجرت می‌کنند.

زیستگاه آبی میانکاله و خلیج گرگان محل تخم‌ریزی و بستر طبیعی زاد و ولد ماهیان کپور در فصول پاییز و زمستان تا نیمه اول بهار سال بعد و همچنین زیستگاه ماهی کفال را در بر دارد و به عنوان بخش اعظم ذخیره ژنتیک این‌گونه‌های آبی به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی