تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
یک استاد دانشگاه اعلام کرد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش تعرفه همه کالا‌ها می‌شود

مرتضی افقه، استاد دانشگاه درباره تبعات حذف ارز ترجیحی می‌گوید که اگر کالا‌های اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شوند این افزایش قیمت به سایر کالا‌ها سرایت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۵۱۷۹
۰۸:۴۸ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش تعرفه همه کالا‌ها می‌شود

دیدارنیوز: یک استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی‌ها می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی به نقطه هدف اصابت نکرده، اما این کاملا حرف بیهوده‌ای است چراکه ما می‌بینیم این افراد خود هم قبول دارند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بالا رفتن نرخ تورم کالا‌های اساسی می‌شود و می‌دانیم که کالا‌ها باهم چسبندگی قیمتی دارند و اگر کالا‌های اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شوند این افزایش به سایر کالا‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

مرتضی افقه، درباره تصمیم نمایندگان مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: موضوع مهم این است که اگر نمایندگان یا مسئولان مدعی هستند که در توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادی رخ داده شده چرا با آن فساد مبارزه نمی‌کنند و جلوی آن را نمی‌گیرند. تمام افرادی که از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار شدند مشخص هستند و اگر مرتکب فسادی شده‌اند قوه قضاییه به راحتی می‌تواند به این افراد دسترسی داشته باشند و می‌توان با مفسدان ارز ۴۲۰۰ تومانی برخورد کنند.

وی افزود: بار‌ها گفتم در شرایط نابرابری که ایجاد شده جریانی به دنبال پر کردن این نابرابری با دادن رانت به برخی هستند. برخی از اقتصادخوانده‌ها هم که عمق این موضوع را نمی‌شناسند در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت‌هایی می‌کنند و برخی از رسانه‌ها هم صحبت‌های این اقتصادخوانده‌ها را منتشر می‌کنند، متاسفانه این افراد در جلسات با مسئولان همین موضوعات را تکرار می‌کنند و مسئولان هم به این اقتصادخوانده‌ها اعتماد می‌کنند بدون اینکه بدانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تبعاتی خواهد داشت و چه ریشه‌ای دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به جای برخورد با مفسدان دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفته تا یارانه توده محروم را حذف کند گفت: در حالی که تمام رانت خواران و مفسدان دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص هستند و اطلاعات آن‌ها در بانک مرکزی قابل دسترس است، اما عده‌ای تصمیم گرفتند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای ۸۰ میلیون نفر حذف کنند و کالا برای این جمعیت گران‌تر توزیع شود.

افقه درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: برخی‌ها می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی به نقطه هدف اصابت نکرده است، اما این کاملا حرف بیهوده‌ای است چرا که ما می‌بینیم این افراد خود هم قبول دارند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بالا رفتن نرخ تورم کالا‌های اساسی می‌شود و می‌دانیم که کالا‌ها باهم چسبندگی قیمتی دارند و اگر کالا‌های اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شوند این افزایش قیمت به سایر کالا‌ها سرایت خواهد کرد.

وی افزود: موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم جرأت تصمیم‌گیری در این باره ندارند و شاهد ورود دستگاه‌های امنیتی هستیم و به همین دلیل است که یک ماه پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منصرف شدند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مجلس و دولت احتمالا پس از اینکه توافقاتی در مذاکرات وین پیش آمد و تصور کردند که پول‌های بلوکه شده وارد می‌شود به سرعت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفتند و به همین دلیل مجلس هم در مدت زمان کوتاهی نسبت به حذف آن تصمیم گرفت.

وی با اشاره به میزان افزایش قیمت کالا‌های اساسی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: به صورت دقیق هیچ نهادی میزان تورم پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام نکرده، اما آنچه که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان می‌گویند باید منتظر افزایش دو تا سه و نیم برابری کالا‌های اساسی و کالا‌های این گروه خواهیم بود. البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش تعرفه همه کالا‌ها خواهد شد.

افقه درباره کالابرگ و وجه ریالی که به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهند پرداخت کنند گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم با توجه به ناکارآمدی این دولت و ناکارآمدی اداری و سیاسی و اجرایی مسئولان بحث کالابرگ به طور آنچه که می‌گویند به اجرا نمی‌رسد. موضوع بعدی این است که اگر در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانتی وجود داشته در کالابرگ هم رانت ایجاد خواهد شد بنابراین بحث رانت همچنان وجود دارد و از بین نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه مردم ممکن است اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ را تکرار کند گفت: امیدوارم شاهد این اعتراضات نباشیم چراکه این شورش‌ها معمولا کور است و هم توده محروم مردم را دچار آسیب و هم حاکمیت را دچار لطمه خواهد کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی