تیتر امروز

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها
مطبوعات جهان درباره سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان چه گفتند

یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها

سانحه سقوط منجر به درگذشت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان، علاوه بر انتظار حدود ده ساعته و واکنش‌های داخلی، بازخورد خبری در سطح جهان را هم به دنبال داشت
اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.

میگدل: برجام به گروگان تبدیل شده؛ بدون روسیه «توافق» غیرممکن نیست

جوئل میگدل، استاد روابط بین‌الملل معتقد است برجام به دلیل مشکلات روسیه در جنگ با اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو به گروگان تبدیل شده است. او همچنین می‌گوید رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست.

کد خبر: ۱۲۴۹۳۶
۰۹:۲۹ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

میگدل: برجام به گروگان تبدیل شده؛ بدون روسیه «توافق» غیرممکن نیست

دیدارنیوز: استاد دانشگاه واشنگتن هِنری با تاکید بر اینکه با حل موضوع بحران، احیای توافق هسته‌ای ممکن خواهد بود، نوشت: رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست.

جوئل میگدل (Joel S. Migdal) استاد روابط بین‌الملل دانشگاه واشنگتن هِنری است، وی هم‌چنین مدت‌ها استادیار دانشگاه هاروارد بوده است.

وی نظرات خود را در مورد تنش‌های فعلی و روند احیای برجام و مذاکرات وین مطرح کرده است.

برجام به گروگان تبدیل شده است

جوئل میگدل در ابتدا در مورد شرایط برجام با توجه به توقف مذاکرات و درخواست روسیه گفت: روسیه اکنون در تنگنای ناامیدکننده‌ای قرار دارد که از نظر اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است. پس جای تعجب نیست که از توافق هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای کاهش فشار اقتصادی دور گردن خود استفاده کند. برجام به گروگان برای حل آنچه در اوکراین می‌گذرد، تبدیل شده است.

رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست

استاد دانشگاه واشنگتن هِنری در مورد رسیدن به توافق بدون حضور روسیه گفت: رسیدن به توافقی بدون روسیه دشوار است، اما غیرممکن نیست. این به معنای بازتعریف چارچوب با شرکای مختلف مذاکره بدون روسیه است. رسیدن به توافق بدون روسیه غیرممکن نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: چین تا حدی از پیامد‌های جنگ اوکراین منحرف شده است تا به توافق هسته‌ای ایران فکر کند. ایران، تا آنجا که من می‌دانم، در مورد اینکه آیا چارچوب مذاکره جدیدی را که شامل روسیه نمی‌شود می‌پذیرد یا خیر، اظهارنظر نکرده است.

اگر آتش‌بس فوری در اوکراین برقرار شود، می‌توان تصور کرد روسیه با توافق موافقت کند

این استاد دانشگاه در مورد احتمال دستیابی به توافق با حضور روسیه هم گفت: ما باید ببینیم که آیا مذاکرات آتی در مورد جنگ اوکراین به راه‌حلی منجر می‌شود یا خیر. اگر آتش‌بس یا توافق گسترده‌تری وجود داشته باشد، می‌توان تصور کرد که روسیه با توافق موافقت کند.

رسیدن به توافق ممکن است تا زمان حل بحران اوکریان به طول بینجامد

میگدل همچنین در مورد سرنوشت مذاکرات گفت: من فکر می‌کنم رسیدن به توافق هنوز ممکن است، به نظر منحتی محتمل است، اما ممکن است رسیدن به توافق کمی طولانی‌تر شود و تا آشکار شدن وضعیت اوکراین و حل بحران اوکراین به طور بیانجامد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی