تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

چند نکته پیرامون یک عملیات موشکی

این حمله درست زمانی صورت گرفته که مذاکرات ایران با اعضای برجام برای احیای آن در نتیجه اقدام روس‌ها برای اخذ تضمین از امریکا با وقفه مواجه شده و برخی نگران آن هستند که این اقدام تاثیری منفی بر روند مذاکرات وین داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۴۹۲۷
۰۸:۴۷ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

چند نکته پیرامون یک عملیات موشکی

دیدارنیوز: برای بررسی ابعاد و پیامد‌های حمله موشکی به پایگاهی در اربیل عراق و نیز میزان موفقیت آن در دستیابی به اهداف بازدارنده‌ای که اعلام شده هرچند هنوز زود است، اما با توجه به بازخورد‌هایی که در عراق و چند کشور منطقه و همچنین فضای داخل کشور شاهد بودیم، پرداختن به این حادثه اهمیت دارد.

البته این حمله را نباید براساس واکنش‌های بعضا ناخوشایند آن نزد بعضی گروه‌های عراقی، بلکه باید با معیار منافع و امنیت ملی کشور مورد ارزیابی قرار دهیم. با این رویکرد بیان چند نکته زیر شاید خالی از فایده نباشد.

١- این حمله درست زمانی صورت گرفته که مذاکرات ایران با اعضای برجام برای احیای آن در نتیجه اقدام روس‌ها برای اخذ تضمین از امریکا با وقفه مواجه شده و برخی نگران آن هستند که این اقدام تاثیری منفی بر روند مذاکرات وین داشته باشد. این نگرانی از آنجا ناشی می‌شود که برخی در داخل با احیای برجام مخالف هستند و آن را در میان‌مدت و بلندمدت به زیان کشور می‌دانند و مخالفت خود را نیز کتمان نکرده‌اند.

هرچند زمان و مکان این اقدام می‌تواند قابل‌بحث باشد، اما نباید اختلاف‌نظر سیاسی ما را از برخی واقعیت‌ها دور سازد. مروری بر موضعگیری‌ها و رفتار مقامات رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این رژیم با استفاده از هر ترفند و با توسل به هر شیوه‌ای سعی کرده مذاکرات احیای برجام را با شکست مواجه سازد و حتی با صراحت اعلام کرد که خود را ملزم به رعایت توافق احتمالی نمی‌داند؛ لذا در این مدت به حملات علیه منافع و مواضع ایران در داخل و در منطقه افزود. اگرچه پیش از این با این فرض که رژیم صهیونیستی عمدا دنبال واداشتن ایران به واکنشی حساب‌نشده است تا از آن نیز در راستای ترویج ایران‌هراسی و شکست مذاکرات استفاده کند، اما به نظر می‌رسد اقدام ایران در شرایط فعلی تاثیر منفی بر روند مذاکرات نداشته باشد.

٢- اگر رژیم صهیونیستی متوجه شود که شکست مذاکرات وین می‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها و درنتیجه مقابله‌به مثل شدیدتر ایران علیه منافع و مراکز وابسته به آن در منطقه شود، در این صورت این احتمال می‌رود که در موقعیت حساس کنونی در رویکرد فعلی‌اش - که بر شکست مذاکرات متمرکز شده- تجدیدنظر کند.

٣- هرچند نباید بازخورد‌های منفی این اقدام در میان گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی را نادیده گرفت، اما مساله پیش‌رو اکنون این است که چگونه می‌توان از این اقدام در راستای پیشبرد مذاکرات وین استفاده کرد؟ چگونه می‌توان به برخی بازیگران در منطقه که نقش غیرسازنده‌ای دارند، تفهیم کرد که شکست مذاکرات نه‌تن‌ها منافعی برای آنان ندارد؛ بلکه با تشدید تنش‌ها و افزایش احتمال رویارویی اقتصاد آن کشور‌ها نیز دچار چالش می‌شود.

جلال میرزایی - نماینده پیشین مجلس

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی