تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

حیوانات خانگی را وسیله کسب شهرت مجازی نکنیم

در پی افزایش انتشار عکس‌ها و ویدیو‌های نامتعارف از حیوانات خانگی در فضای مجازی مانند حضور آن‌ها در لباس عروس و داماد، یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با تاکید بر ضرورت مسوولیت‌پذیری در قبال حیوانات خانگی گفت: یک حیوان خانگی نیازی به پوشیدن لباس عروس و داماد ندارد بلکه دارای احتیاجات مشخصی است که لازم است به آن‌ها توجه شود.

کد خبر: ۱۲۴۴۱۲
۰۸:۵۵ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

حیوانات خانگی را وسیله کسب شهرت مجازی نکنیم

دیدارنیوز ـ عبداله سالاری با اشاره به تاثیر منفی این ویدیو‌ها بر ذهنیت مردم نسبت به حیات وحش اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در زمینه ساخت این ویدیو‌ها وجود دارد این است که حقوق حیوانات رعایت نمی‌شود و برای اهلی کردن گونه‌های جانوری، آنان تحت شکنجه و آزار و اذیت‌های بسیاری قرار می‌گیرند که به هیچ وجه با اصول انسانی مطابقت ندارد.

وی ضمن بیان اینکه تولید این ویدئو‌ها موجب ترویج قاچاق حیات وحش می‌شود، گفت: وقتی افراد جامعه ویدیوی گونه‌های حیات وحش را که اهلی شده‌اند و زندگی مسالمت آمیزی در کنار انسان‌ها دارند را می‌بینند، مشتاق به داشتن این حیوانات می‌شوند و اقدام به خریداری آن‌ها می‌کنند تا به عنوان حیوان خانگی از آن‌ها نگهداری کنند.

این یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش تاکید کرد: وقتی افراد قاچاقچی گونه‌های حیات وحش را از زیستگاهشان دور و از مادرانشان جدا می‌کنند و به مردم می‌فروشند، موجب نابودی زیستگاه آن‌ها می‌شوند.

وی افزود: در کشور‌های آسیای جنوب شرقی مثل تایلند و اندونزی که یکی از مراکز مهم قاچاق حیات وحش هستند در باغ وحش‌ها می‌توان توله ببر سفید و توله شیر سفید را لمس کرد و در آغوش گرفت، اما این گونه‌های جانوری از یک ژن معیوب تولید شده‌اند و مشکلات ژنتیکی بسیار زیادی دارند.

سالاری ادامه داد: این توله شیر و توله ببر سفید رنگ فقط برای تهیه و تولید عکس و فیلم و جلب مشتری برای آن باغ وحش‌ها از ژن‌های معیوب تولید می‌شوند و در بزرگسالی از مشکلات شدید ژنتیکی و اختلالات بسیار رنج می‌برند، اما صاحب این باغ وحش‌ها برای جلب مشتری و مخاطب و کسب درآمد بالا چنین رنجی را به این گونه‌های جانوری تحمیل می‌کنند.

وی با اشاره به این که گونه‌های جانوری به دو دسته حیوانات خانگی و گونه‌های حیات وحش تقسیم می‌شوند، تاکید کرد: گونه‌های جانوری مربوط به حیات وحش با حیوانات خانگی قابل قیاس نیستند و هیچ جایگاهی در کنار انسان‌ها ندارند و باید در زیستگاه خودشان زندگی کنند. اگر آن‌ها را قاچاق و از زیستگاهشان جدا کنیم، از چرخه اکوسیستم خارج می‌شوند و از بین می‌روند.

یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن بیان اینکه در بسیاری از مواقع نیاز حیوانات خانگی فراهم نمی‌شود و افراد نیاز‌ها و ایده آل‌های خود را برای آن‌ها فراهم می‌کنند، گفت: برای مثال یک حیوان خانگی نیازی به خرید در خیابان و فروشگاه ندارد، نیاز به پوشیدن لباس عروس و داماد و ضبط فیلم عروسی ندارد. برخی افراد تلاش می‌کنند حیواناتی همچون سگ و گربه را به گیاهخواری تشویق کنند در حالی‌که گیاه‌خواری شاید برای برخی افراد یک کار ایده آل باشد نه حیوان گوشتخوار.

سالاری در پایان تصریح کرد: ما باید در قبال حیوانات خانگی مسئولیت پذیر باشیم و به نیاز‌ها و فیزیولوژی آن‌ها توجه کنیم. مهم‌ترین اصل در نگهداری از حیوانات خانگی مسئولیت پذیری است و هرگز گونه‌های حیات وحش را با حیوانات خانگی مقایسه نکنیم. گونه‌های حیات وحش به هیچ وجه اهلی و خانگی نیستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی