تیتر امروز

مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود
در نشست گفتمان عمومی؛ مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی مطرح شد

مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود

نشست گفتمان عمومی، مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی با حضور مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سیمرغ به میزبانی دیدارنیوز برگزار شد.
امر به معروف باید در ساختار‌های حاکمیتی باشد نه برای چهار تار مو/ تقیه‌ علما، دین را حفظ نمی‌کند/ نباید با کل دنیا مقابله می‌کردیم
در سی‌ و پنجمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام اکبرنژاد مطرح شد:

امر به معروف باید در ساختار‌های حاکمیتی باشد نه برای چهار تار مو/ تقیه‌ علما، دین را حفظ نمی‌کند/ نباید با کل دنیا مقابله می‌کردیم

در سی‌ و پنجمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد مجتهد و مدرس حوزه، در ادامه موضوع "نقش خدا و مردم در تحولات اجتماعی" به تاثیر تقیه در کنش علماء دین پرداختیم.

درخواست هزاران نفر برای اصلاح کتب درسی و توجه به قومیت‌ها

گروهی از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با راه‌اندازی کارزاری از وزیر آموزش و پرورش خواستند محتوای کتب درسی با نگاه توجه به قومیت‌ها اصلاح شود.

کد خبر: ۱۲۴۲۲۶
۱۳:۳۲ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

درخواست هزاران نفر برای اصلاح کتب درسی و توجه به قومیت‌ها

 

 

دیدارنیوز: گروهی از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با راه‌اندازی کارزاری از وزیر آموزش و پرورش خواستند محتوای کتب درسی با نگاه توجه به قومیت‌ها اصلاح شود.

در متن این کارزار که تا امروز بیش از ۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است:

«به استحضار می‌رساند تحلیل محتوای کتاب استان‌شناسی پایه دهم کلیه رشته‌ها به‌ویژه در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان، نشان‌دهنده عدم‌ توجه به قوم لک و متأسفانه تحریف برخی واقعیت‌های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و جامعه‌شناختی در محدوده زاگرس مرکزی است.

این در حالی است که مبتنی بر آیه شریفه سیزده‌ سوره مبارکه حجرات و اصول مترقی پانزده و نوزده قانون اساسی، توجه به اقوام از جهت اسلامی و ملی وظیفه شرعی و قانونی است.

همچنین در بیانات رهبر انقلاب اهمیت این مسئله به‌طور کاملاً صریح مورد تأکید قرار گرفته است:

۱. حاکم نبودن نگاه تبعیض‌آمیز به اقوام در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (۶_۳_۱۳۸۳)

۲. فرصت دانستن تنوع اقوام برای کشور (۲۴_۲_۱۳۸۸ و ۱۴_۲_۱۳۸۷)

۳. اعطای حقوق مسلم اقوام ایرانی و تکریم همه ایرانی‌ها با هر قوم و مذهب (۲۵_۱۱_۱۳۷۹)

۴. توجه به هویت، تاریخ، فرهنگ و زبان اقوام ایرانی (۲۱_۹_۱۳۸۰)

۵. تقویت همبستگی هویت قومی و هویت ملی (۲۲_۲_۱۳۸۸)

بنا بر آنچه آمد، موجب امتنان است که مبتنی بر اصول فوق و ظرفیت‌های قانونی ذیل، نسبت به عدم‌ توجه گروه مؤلفین کتاب درسی استان‌شناسی به جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات، آداب و رسوم و شخصیت‌های قوم لک در استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، قزوین، خوزستان، مازندران، گیلان، فارس، کرمان و خراسان رضوی و مصادره کردن میراث این قوم به نام اقوام دیگر، دستور تشکیل کارگروه تخصصی جهت جلوگیری از اعمال‌نظر سلیقه‌ای و بازنگری در تألیف این کتاب را در استان‌های نامبرده صادر فرمایید:

۱. بر اساس بندهای ۱۶، ۱۹ و ۲۰ از فصل دوم، بندهای ۳ و ۶ از فصل پنجم، بند ۴ از فصل ششم، بندهای ۳_۵ و ۵_۵ از فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۰/۷/۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲. مبتنی بر مقدمه، بند ۱ (اهداف)، بند ۲ (رویکرد)، بند ۳ (محتوا) از ماده واحده مصوبه ۸۲۱ جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌تاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ با موضوع اجرای آزمایشی برنامه درس استان‌شناسی (جغرافیای استان سابق) به شماره ۸/۲۸۶۷۳/۲۰

۳.  به استناد بندهای ۳ و ۵ از ماده ۶ قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی

۴. منطبق بر مواد ۲ (بندهای ۱_۲_۳_۴_۵_۶_۹) و ۳ آیین‌نامه نحوه تدوین و تصویب برنامه‌های درسی مصوب ۱۳۷۹/۱۲/۱۸ شورای‌عالی آموزش و پرورش

۵. با تأکید بر مواد ۵،۴،۳،۲،۱ شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تاریخ ۱۳۹۹/۹/۲۶

۶. با عنایت به اصلاحیه بخش‌نامه اصلاح و تکمیل کتاب درسی استان‌شناسی پایه دهم کلیه رشته‌ها برای سال تحصیلی۱۴۰۰_۱۴۰۱»

این کارزار تا تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/29960) در حال جمع‌آوری امضاست.

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
پرطرفدارترین ها