تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

نکاتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری کرونا ماهی قرمز را درگیر نمی‌کند.

کد خبر: ۱۲۳۸۹۹
۱۱:۱۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

نکاتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

دیدارنیوز ـ پگاه رستمی با بیان اینکه ماهی قرمز عامل بیماری‌زای کرونا را دریافت نمی‌کند، گفت: تنها نگرانی موجود احتمال آلوده بودن آب و یا سطح بدن ماهی است که توصیه می‌شود خانواده‌ها برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری کرونا از این طریق، هنگام خرید ماهی قرمز رعایت نکات بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: ماهی‌ها می‌توانند ناقل مکانیکی بیماری و عامل انتقال دهنده غیرمستقیم کرونا به انسان باشند، لذا دست‌زدن به ماهی یا ظرف آب آلوده، می‌تواند کرونا ویروس را به انسان منتقل کند.

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های پوستی از طریق تماس مستقیم با ماهی قرمز منتقل می‌شود، به افراد توصیه کرد اگر سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند برای دست زدن به ماهی، ظروف نگهداری و آکواریوم حتماً از دستکش استفاده کنند.

رستمی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود خانواده‌ها کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارند، زیرا ممکن است از طریق دست زدن عوامل بیماری‌زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

رستمی با بیان اینکه مراکز فروش مجاز و بهداشتی دارای لوازم شست‌وشو و ضدعفونی مناسب هستند، گفت: توصیه می‌شود افراد ماهی قرمز را از مراکز مطمئن که ماهی را در شرایط مناسب نگهداری می‌کنند، خریداری کرده و از خرید ماهی از دستفروش‌ها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ماهی سالم باید دارای تحرک مناسب، شنای متعادل، پولک‌های شفاف و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم یا رنگ تیره باشد، عنوان کرد: علائمی مانند باله‌های خرده شده، وجود لکه‌های پنبه مانند و وجود لکه‌های تیره رنگ در دو طرف بدن و چشم‌های بیرون زده دلیل بر بیمار بودن ماهی است.

رستمی با تأکید بر اینکه برای تغذیه ماهیان قرمز بهتر است از غذا‌های آماده در فروشگاه‌های عرضه ماهیان زینتی استفاده شود، گفت: توصیه می‌شود در صورت استفاده از آب شهری، آب مورد استفاده به مدت ۲۴ ساعت در هوای آزاد قرار گیرد تا کلر موجود آن از بین برود.

وی با بیان اینکه ظرف نگهداری ماهی هم باید یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد، یادآور شد: بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی نیز ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است.

رستمی با بیان اینکه برای ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی می‌توان از محلول نمک طعام سه درصد و یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین یا بتادین استفاده کرد، تاکید کرد: خانواده‌ها باید حتماً آب تعویض ماهی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: عید نوروز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی