تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

هیپل: امیدوارم سفر گروسی به تهران به توافق نهایی منجر شود

فرانک هیپل، استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه کشور‌های ناتو هرکاری برای درگیر نشدن در جنگ با روسیه انجام می‌دهند، گفت: امیدوارم سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران موجب توافق نهایی و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش شود.

کد خبر: ۱۲۳۸۷۹
۱۰:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

هیپل: امیدوارم سفر گروسی به تهران به توافق نهایی منجر شود

دیدارنیوز: استاد روابط بین الملل تاکید کرد: امیدوارم سفر گروسی به تهران موجب توافق نهایی و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش شود.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی نظرات خود را در مورد مذاکرات احیای برجام، حمله روسیه به اوکراین و سفر گروسی به تهران بیان کرده است:

اکثر کشور‌های جهان در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین، متحد به نظر می‌رسند

فرانک هیپل در ابتدا در مورد حمله روسیه به اوکراین گفت: من بسیار خوشحالم که تقریبا اکثر کشور‌های جهان در مخالفت با این تهاجم متحد به نظر می‌رسند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند از نظر نظامی عمل کند، زیرا روسیه حق وتو دارد. در صورتی که ناتو مستقیماً درگیر شود، روسیه نیز تهدیدات هسته‌ای انجام می‌دهد. این یکی از دلایلی است که ناتو خود را برای تامین تسلیحات دفاعی برای اوکراینی‌ها و تحریم‌های اقتصادی محدود می‌کند.

آمریکا حال نصب سیستم‌های ضدموشک بالستیک در لهستان و رومانی است

وی یادآور شد: پوتین این احتمال را مطرح کرده است که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای را به آنجا منتقل می‌کند، یعنی مشابه روسیه در بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲. از زمان جنگ سرد، ایالات متحده سلاح‌های هسته‌ای را در پنج کشور اروپای غربی ناتو نگهداری کرده است. من فکر نمی‌کنم ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای را به کشور‌های اروپای شرقی ناتو منتقل کند، اما در حال نصب سیستم‌های ضدموشک بالستیک در لهستان و رومانی است که می‌تواند موشک‌های کروز مجهز به سلاح هسته‌ای را پرتاب کند.

آمریکا مایل به مذاکره در مورد پیمانی برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای در اروپای شرقی است

فرانک هیپل افزود: معتقدم که ایالات متحده مایل به مذاکره در مورد پیمانی برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای در اروپای شرقی است، اما پوتین در تلاش است تا گسترش ناتو را به طور کلی‌تر متوقف کند و مایل است آن را به عقب برگرداند. من حدس می‌زنم که اگر کانادا از نظر نظامی با روسیه متحد شود، ایالات متحده نگران می‌شود. این یک تفکر "حوزه نفوذ" بسیار قدیمی است، اما ما از نظر روانی در اینجا هستیم.

وی در مورد انصراف اوکراین از داشتن سلاح هسته‌ای گفت: شما درست می‌گویید در سال ۱۹۹۴، ایالات متحده به همراه روسیه و بریتانیا به اوکراین تضمین‌های امنیتی دادند در ازای اینکه اوکراین سلاح‌های هسته‌ای را که از اتحاد جماهیر شوروی به ارث برده بود به روسیه بازگرداند. ایالات متحده تسلیحات دفاعی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و روسیه را از نظر اقتصادی مجازات می‌کند، اما نه بیشتر. ایالات متحده در تلاش است تا از جنگ با روسیه جلوگیری کند. بدیهی است که ارسال این پیام خوب نیست که اگر سلاح هسته‌ای دارید، می‌توانید به همسایه خود حمله کنید، اما این واقعیت وضعیت فعلی است.

کشور‌های ناتو هرکاری برای درگیر نشدن در جنگ با روسیه انجام می‌دهند

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کشور‌های ناتو هم خطی را با ایالات متحده ترسیم کرده‌اند. اوکراین عضو این اتحادیه نیست. آن‌ها هر کاری که می‌توانند انجام خواهند داد تا به طور مستقیم درگیر جنگ با روسیه نشوند که می‌تواند به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود.

امیدوارم سفر گروسی به توافق نهایی میان ایران و آژانس منجر شود

وی در پایان در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: امیدوارم تاثیر تنش میان اوکراین و روسیه بر مذاکرات وین زیاد نباشد و امیدوارم سفر گروسی به تهران موجب توافق نهایی و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی