تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
از سعدآباد تا توپکاپی (۴۳) + فایل صوتی

تجاوز روسیه به اوکراین؛ آنکارا یکی به نعل میزند یکی به میخ!

تجاوز روسیه به اوکراین همه جهان را درگیر خود کرده است. ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست به خصوص آن که رابطه‌ای پیچیده و استراتژیک با هر دو طرف این مناقشه خونین دارد.

کد خبر: ۱۲۳۸۴۱
۱۷:۵۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

تجاوز روسیه به اوکراین؛ آنکارا یکی به نعل میزند یکی به میخ!

دیدارنیوز _ رضا قنبری*: روسیه به اوکراین حمله کرد. جنگی قابل پیش بینی که اتفاقاً پوتین هفته‌ای سه بار از پشت تریبون تکذیبش می‌کرد؟! به هر حال روس‌ها در وفای به عهد و احترام به همسایگان در چند قرن اخیر سابقه‌ای درخشان دارند و جناب پوتین به حق، ادامه دهنده راه پدرانش است. ببر‌های کاغذی ناتو هم پس از ورود ارتش سرخ به اوکراین، چون همیشه به انتشار بیانیه‌های سیاسی بسنده کردند و بعد هم بانک‌های آمریکایی به فرمان بایدن با بلوکه کردن پول‌های روسیه سود خود را از این لشکرکشی برداشتند. به آناتولی برگردیم. اردوغان چند ساعت قبل از شروع جنگ در گفتگو با پوتین از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد و روسیه را به میز مذاکره فراخواند. بعد از شروع جنگ هم با حمایت از زلنسکی ناتو را سازمانی پرحرف و ریسک ناپذیر خواند. به رحال بازنده بزرگ این جنگ پس از روسیه و اوکراین، ترکیه است و اردوغان نمی‌خواهد آینده سیاسی اش را به قمار پوتین ببازد؟! 

فایل صوتی این یادداشت را بشنوید

ترکیه با روسیه و اوکراین حدود ۴۰ میلیارد دلار تراز تجاری دارد و از گوجه فرنگی و گندم تا پهپاد و موشک در لیست خرید و فروش طرفین پیدا میشود. اردوغان در یک دهه اخیر برای رهایی از تحریم‌های آمریکا و فشار‌های سیاسی اروپا، روسیه را در استراتژی نگاه به شرق در صدر روابط سیاسی_ اقتصادی خود نشانده غافل از آنکه خلق و خوی مسکو حتی از آب و هوای استانبول هم پیش بینی ناپذیر است. حالا دو متحد اقتصادی ترکیه با هم سرشاخ شده اند و این یعنی بازی دو سر باخت برای اردوغان؟! چه آنکه هنوز جوهر فرمان حمله پوتین خشک نشده قیمت بنزین در ترکیه بالا رفته و ترس کمبود گندم و کسادی هتل‌ها به جان دولتمردان افتاده است.

تجاوز روسیه به اوکراین

به هرحال با تغییر مختصات جنگ‌های بزرگ جهان از سمت خلیج فارس به سوی دریای سیاه و مدیترانه ترکیه هم باید تغییر رفتار دهد. کشوری با تجربه دردناک فروپاشی در جنگ جهانی اول که دیگر علاقه‌ای به تکرار آن خاطره ندارد. اما این‌ها چه سود وقتی پوتین در پنج نوامبر ۲۰۲۱ در سوچی گفت:" ۵۰ سال پیش خیابان‌های لنین¬گراد یک چیز به من آموخت اگر دعوا اجتناب‌ناپذیر بود مشت اول را بزن" بنابراین ترکیه باید خود را برای مشت‌های بی هوای همسایه شمالی آمده کند و متاسفانه تجربه اوکراین نشان داده که اروپا حداکثر بتواند پرچم کشور اشغال شده را برای عکس‌های اینستاگرام با لیزر روی چرخ و فلک شهربازی‌ها بیاندازد. البته اردوغان هم بچه محله کاسم پاشای kasımpaşa استانبول است و او را به "کابادیه" kabadayı می‌شناسند" لوطی‌های که در برابر زور گویان محله می‌ایستند" چه آنکه وقتی سوخوی ۲۴ روسی در سال ۲۰۱۵ یک کیلومتر وارد حریم هوایی ترکیه شد اف ۱۶‌های ترکیه بدون لحظه‌ای درنگ آن را ساقط کردند. هرچند فکر رودرویی با کشوری که سالانه ۳۵ درصد از گاز وارداتی و ۵ میلیون توریست با آناتولی میفرستد فعلا از خیال هیچکس در ترکیه نمی‌گذرد. در فضای داخلی نگاه‌ها به اتفاقات اخیر متفاوت است. مخالفان دولت که در چند سال اخیر نسبت به خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی و نزدیکی به پوتین بار‌ها اردوغان را ملامت کرده‌اند جنگ اخیر را نشانه‌ای از خروج پوتین از نظم جهانی می‌دانند و نسبت به شراکت با او هشدار می‌دهند و در مقابل هواداران دولت با اشاره به مرگ مغزی غرب در روز‌های مبادا، آمریکا را مدیر بی مسئولیت دنیا می‌دانند. البته همه در محکومیت روسیه در جنگ اخیر اتفاق نظر داشته و هشتگ زلنسکی و اوکراین در توییتر از داغ‌ترین ترند‌های روز است.

مقاومت اوکراین دربرابر تجاوز روس‌ها در ترکیه، چون دیگر نقاط دیگر جهان خارج از انتظار‌ها بوده و بعد از تماس تلفنی زلنسکی با اردوغان برای اجرای پیمان مونترو افکار عمومی به ریس جمهور برای اعمال این توافق فشار فراوانی وارد کردند. براساس این پیمان که در سال ۱۹۳۶ بین کشور‌های حاشیه دریای سیاه و قدرت‌های جهانی بسته شده ترکیه در زمان جنگ، مدیریت تنگه‌های بسفر و داردانل را در اختیار گرفته و کشتی‌های جنگی اجازه ورود به دریای سیاه را نخواهند داشت. قانونی که اردوغان با تاکید بر اجرای آن در جلسه دوشنبه هیئت دولت یک گام دیگر از پوتین دورتر شد. هرچند در همان روز ترکیه با رای ممتنع به محکومیت روسیه در شورای اروپا همه پل‌های پشت سرخود را خراب نکرد؟! حالا باید منتظر ماند و دید آیا سیاست یکی به نعل و یکی به میخ اردوغان می‌تواند ترکیه را از طوفان دریای سیاه عبور دهد؟!

*روزنامه نگار و کارشناس مسائل ترکیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۲
غیر قابل انتشار : ۰
کرامت سلیمی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
0
0
سردار علایی فرموده اند پوتین دیکتاتور ابروی خود را برده است.

نه تنها ابروی پوتین بلکه تمام ابرقدرتها و کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای ابرویشان رفت.

نه پوتین و نه امریکا و نه سایر ابرقدرتها قادر به رونمایی از چیزی به عنوان سلاح هسته ای نیستند چون جنین چیزی مطلقا وجود خارجی ندارد. وفقط با هدف ترساندن ملتها و به بردگی گرفتن انها ان را عنوان می کنند.


بهترین راه باور دادن یک موضوع ان است که ان را به صورت فیلم نشان دهند. برای همین گلوبالیستها دهها سریال و فیلم و کارتون در مورد سلاح هسته ای ساخته اند تا ان را باور دهند.

در طی همین جند روز روس ها جند نیروگاه مثلا هسته ای اکراین را بمباران کردند ،. پس جرا هیج فاجعه ای رخ نداد و داستانی شبیه داستان چرنوبیل برای این نیروگاهها تعریف نکردند و ارتش روسیه در همان مناطق نیروگاهها قرار دارند

ای کاش سردار شجاع و گرامی کشورمان جناب اقای علایی این بستر را فراهم می کردند تا بتوان سلاح هسته ای را زیر سوال برد و این دروغ بزرگ را افشا کرد .

شاید با افشای دروغ بودن سلاح هسته ای بتوان به سوی دنیای بدون جنگ و به سوی عدالت اجتماعی حرکت نمود.

از سردار علایی دعوت کنید برای مصاحبه و از ایشان بخواهید زمینه افشای دروغ بودن سلاح هسته ای را فراهم کنند و مسیر تاریخ سیاسی جهان را تغییر دهند.

زنده باد سردار علایی.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی