تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

جنگ صعود؛ بررسی وضعیت تیم‌های مدعی در لیگ دسته اول

رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال این روز‌ها با حساسیت بالایی پیگیری می‌شود. به عقیده کارشناسان لیگ دسته اول ایران، یکی از فرسایشی‌ترین مسابقاتی است که موفقیت در آن به این سادگی‌ها نیست و صعود از آن به کفش‌های آهنین نیاز دارد.

کد خبر: ۱۲۳۷۹۴
۰۸:۴۲ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

جنگ صعود

دیدارنیوز ـ  هیجان، جذابیت، رقابت و جنگندگی؛ این‌ها کلید واژه‌هایی است که اگر چه در فوتبال ایران ممکن است به لیگ برتر معطوف باشد، اما می‌توان همه آن‌ها را در سطح بالایی در لیگ دسته اول دید. به عقیده کارشناسان لیگ دسته اول ایران، یکی از فرسایشی‌ترین مسابقاتی است که موفقیت در آن به این سادگی‌ها نیست و صعود از آن به کفش‌های آهنین نیاز دارد. خصوصا در فوتبال ایران، که عمدتا تیم‌ها از فقدان زمین‌های مناسب و امکانات تراز اول رنج می‌برند که سختی کار را دو چندان می‌کند. هیجان این مسابقات با پایان شدن به هفته‌های پایانی روز به روز بالاتر می‌رود و جذابیت هفته‌های آخر آن با لیگ برتر برابری می‌کند. نمونه آن را می‌توان در صعود چند سال قبل نساجی مازندران به لیگ برتر دید که در حضور پرشور تماشاگران و رقابت نفس گیر با خونه به خونه بابل به دست آمد. حالا در حالی که مدت زیادی تا پایان لیگ دسته اول امسال باقی مانده، تنور این مسابقات داغ شده و از همین حالا تیم‌های زیادی برای صعود به لیگ برتر دورخیز کرده اند. از ملوان بندر انزلی که پس از سال‌ها قصد دارد به لیگ برتر برگردد تا مس کرمان، خیبر خرم آباد و آرمان گهر.

ملوان بندر انزلی؛ پرواز قوی سپید

ملوان بندر انزلی یکی از ریشه دار‌ترین تیم‌های فوتبال به شمار می‌رود که سالیان سال با هواداران پرشورش در لیگ برتر ایران بازی کرد. سپیدپوشان انزلی در فصل ۹۴-۹۵ به لیگ دسته اول سقوط کردند و در این سال‌ها در لیگ دسته اول روندی سینوسی داشتند. آن‌ها گاه تا لبه پرتگاه و سقوط به دسته پایین‌تر هم رفتند، اما در لیگ یک ماندند و حالا از فرش به عرش رسیده اند تا از همین حالا شمارش معکوس برای سوار شدن بر پرواز لیگ برتر را شروع کنند.

از زمان روی کار آمدن دو اسطوره این باشگاه، پژمان نوری در قامت مدیرعامل و مازیار زارع در جایگاه سرمربی، انزلی چی‌ها روز‌های بهتری را سپری کرده اند و در فصل فعلی لیگ دسته اول، تا هفته نوزدهم مسابقات، با ۴۳ امتیاز و ۶ امتیاز اختلاف با تیم دوم جدول، شانس اصلی صعود به لیگ برتر هستند. نکته مهم آمار درخشان شاگردان زارع است که تا اینجای فصل با ۱۲ برد، ۷ تساوی و بدون شکست، با ۲۴ گل زده و تنها ۷ گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ دسته اول را در اختیار دارند. از طرفی در روز‌های اخیر شانس به این باشگاه رو کرده و به نظر می‌رسد دو مدافع سرباز استقلال تهران، محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی برای گذراندن خدمت سربازی به این تیم ملحق شوند و همین موضوع می‌تواند دژ مستحکم دفاعی ملوان را استحکام ببخشد و شانس این تیم برای صعود به لیگ برتر را بیش از پیش افزایش دهند.

مس کرمان؛ کام بک بعد از ۷ سال

شاید طرفداران نسل جدید خاطره‌ای از حضور مس کرمان در لیگ برتر نداشته باشند، اما با نگاهی به تاریخچه لیگ برتر، می‌توان روز‌های درخشان این باشگاه را با حضور ستاره‌هایی مانند مهدی رحمتی، لوسیانو ادینهو و... دید که یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر بود به یاد آورد.

مسی‌ها فصل گذشته هم شانس بالایی برای صعود داشتند و در مقطعی صدرنشین بودند، اما مشکلات مختلف در باشگاه باعث شد نماینده کرمان سقوطی آزاد را تجربه کند و نتواند به لیگ برتر برگردد. حالا با اینکه سال‌های دوری این باشگاه از لیگ برتر به ۷ سال رسیده، اما به نظر می‌رسد در فصل جاری عزم آن‌ها برای صعود به لیگ برتر جزم شده و باید تا هفته‌های پایانی شاهد دوئل آن‌ها با قوی سپید انزلی بود.

مس در رده دوم جدول لیگ دسته یک، با ۳۷ امتیاز و ۶ اختلاف با ملوان صدرنشین، امید زیادی برای رزرو بلیت لیگ برتر دارد. آن‌ها که در کنار ملوان با ۷ گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ دسته یک را دارند، بر خلاف فصل گذشته ثبات خوبی را در تیم خود حاکم کرده اند و با این شرایط می‌توان به صعود نماینده با سابقه کرمان به لیگ برتر سال آینده امیدوار بود.

خیبر خرم آباد؛ سودای لیگ برتر با گواردیولا

تناقض و پارادوکس؛ این شاید بهترین توصیف برای تیم تحت هدایت عبدالله ویسی باشد. شاگردان ویسی در این فصل اگر چه عملکرد نسبتا خوبی داشته اند و با ۳۳ امتیاز بر روی پله سوم لیگ دسته اول ایستاده اند، اما ضعف‌های بارز این باعث شده تا عملکرد سینوسی داشته باشند و از رقابت با دو تیم صدر نشین عقب بمانند.
خرم خیبرآباد در این فصل با ۳۲ گل زده بهترین خط آتش لیگ یک را در اختیار دارد، اما خط دفاعی این تیم، به پاشنه آشیل آن‌ها تبدیل شده و آمار ۲۱ گل خورده باعث شده تا تیم سوم لیگ، همزمان بهترین خط حمله و بدترین خط دفاع را داشته باشد. آماری عجیب که باعث شده نماینده لرستان با وجود نمایش‌های درخشان و بازی‌های پر گل، در بزنگاه‌های حساس امتیازات را از دست بدهد و از قطار مدعیان عقب بماند.

به نظر می‌رسد ترمیم خط دفاعی مهم‌ترین موضوعی است که باید در هفته‌های باقی مانده مد نظر ویسی باشد تا با استحکام خط دفاع بتواند امتیاز‌های بیشتری را به حساب خود واریز کرده و تیمش را به مس کرمان و ملوان برساند تا بتواند شانس خود برای صعود را افزایش دهد.

آرمان گهر سیرجان؛ مهمان ناخوانده بالای جدول

آرمان گهر سیرجان یکی از تیم‌هایی است که در این فصل توانسته بر خلاف پیش بینی ها، خود را وارد دایره مدعیان بالای جدول کند و با ۳۳ امتیاز، سایه به سایه خیبر خرم آباد برای جهش به رده‌های بالاتر جدول تلاش کند. نقطه قوت نماینده سیرجان، همان نقطه‌ای است که خیبر از آن رنج می‌برد؛ خط دفاع نسبتا قوی این تیم و ۱۱ گل خورده باعث شده تا آن‌ها بتوانند در بازی حساس امتیازات مهم را جمع کنند و در بالای جدول قرار بگیرند.
نکته جالب در جدول لیگ دسته اول، هیجان بالا و رقابت نفس گیر در میانه جدول است به طوری که پارس جنوبی جم با ۳۰ امتیاز در رده پنجم قرار دارد و پس از آن، سه تیم ۲۷ امتیازی، دو تیم ۲۶ امتیازی و یک تیم ۲۵ امتیازی قرار دارند و فاصله تیم ششم جدول یعنی مس شهر بابک، با تیم سیزدهم یعنی ویستا توربین تهران، تنها ۷ امتیاز است.

موضوعی که نشان می‌دهد رقابت تا چه اندازه در این بخش نزدیک است و هر لغزشی در هفته‌های آینده می‌تواند جدول لیگ را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کند.

در پایین جدول هم به نظر می‌رسد از همین حالا باید سقوط ماشین سازی تبریز به دسته پایین‌تر را قطعی بدانیم؛ تیمی که از ۱۹ هفته فقط ۶ امتیاز کسب کرده و بعید است شانس چندانی برای ماندن در لیگ یک داشته باشد. شاهین شهرداری بوشهر، رایکا بابل، استقلال ملاثانی و شمس آذر قزوین هم دیگر فانوس به دست‌های لیگ یک هستند که رقابتی حساس را در پایین جدول دارند و هر کدام برای بقا تلاش می‌کنند و اختلاف اندک این تیم‌ها با یکدیگر، باعث شده تا شرایط آن‌ها حساس باشد و هر لغزش جای تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین‌تر را عوض کند.

با این وصف، هفته به هفته تنور مسابقات لیگ دسته اول، داغ‌تر می‌شود و مطمئنا طرفداران تیم‌های اصیلی مانند مس کرمان و ملوان بندر انزلی، از حالا لحظه شماری می‌کنند تا حکم صعود و بازگشت تیمشان به لیگ برتر امضا شود و در کنار آن تیم‌های پایین‌تر هم تلاش می‌کنند تا نتیجه زحمات خود را درو کنند و مزه حضور در لیگ برتر را بچشند.

برچسب ها: فوتبال
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی