تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
یک کارشناس حوزه سلامت در گفت و گو با دیدار:

امیکرون چند قله ای است! موج ششم ادامه دارد...

آیا پیک کرونای امیکرون را رد کرده‎‌ایم؟ این سوالی است که این روزها همه جا شنیده می‌شود. یک کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با دیدار به شدت چنین امری را تکذیب می‌کند و خبر از یک موج چند قله‌ای می‌دهد...

کد خبر: ۱۲۳۷۷۸
۰۶:۰۱ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

امیکرون چند قله ای است! از قله رد نشده ایم

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گذر از قله امیکرون در کشور موضوعی است که متخصصان و محققان روی آن نظر یکسان دارند و پایین آمدن تعداد بستری ها و کم شدن فوتی ها در هفته های آینده را دلیلی بر این ادعا می دانند اما  برخی دیگر به شدت این اظهار نظرها را که فقط به دلیل پشت سر گذاشتن ایام نوروز و کمک به اصناف در آغاز سال جدید است را رد می کنند و می گویند: رفتار کرونا اصلا قابل پیش بینی نیست و نمی توان صراحتا درباره عبور از یک پیک صحبت کرد.

محمود رضا محبوب فر، متخصص و کارشناس حوزه سلامت در گفت و گو با دیدار نظر دیگری دارد و تاکید می کند: امیکرون چند قله ای است و اگر ما قله ای را رد کرده باشیم قله های دیگر پیش روی ماست که مهمترین آن در هفته سوم و چهارم فروردین اتفاق می افتد.

کاهش آمار مبتلایان به این معنی است که ما از قله امیکرون رد شده ایم؟

از روزی که آقای عین‌اللهی گفتند کرونا تحت کنترل است و بعد هم سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرد ما از قله عبور کرده‌ایم، همه چیز تحت کنترل است، کرونا مهار شده و از طرف دیگر هم وزارت بهداشت و درمان ابلاغیه‌ای ارسال کرد برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه‌اش که کلاس‌ها باید از شنبه آینده به‌صورت حضوری برگزار شود و هم‌زمان هم وزارت آموزش و پرورش برای ادارات کل استان ابلاغیه ارسال کرده که کلاس‌های آنلاین را باید مجددا به کلاس‌های حضوری تبدیل کنید، این عادی انگاری روند رو به کاهش امیکرون را مجددا صعودی کرد.

با این عادی انگاری آن درصد افرادی که از ماسک استفاده، فاصله فیزیکی را رعایت و کمتر تردد می‌کردند رفتارشان را تغییر دادند و در نهایت و طبق آمار رعایت پروتکل های بهداشتی از چیزی حدود ۶۰ درصد برای استفاده از ماسک و ۳۰ تا ۳۵ درصد برای رعایت فاصله اجتماعی، متأسفانه به نزدیک ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید. در هفته گذشته مراکز بهداشتی درمانی منتخب کرونا را در شهرستان‌ها، شهر‌های مختلف و استان‌ها بررسی و با افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم صحبت کردیم اعلام کردند که حدود چند روزی روند نزولی بوده، اما الان که با آن‌ها صحبت می‌کنیم اعلام می‌کنند که مراجعه‌کننده‌ها و همچنین تعداد بستری شده‌ها مجدداً افزایش پیدا کرده است.

حالا ماجرا چیست؟ ماجرا این است که مردم به فعالیت‌های شب عید نیاز دارند. دولت هم ترجیح می‌دهد که هم بین مردم و هم بین گروه‌های مختلف صنفی عادی‌انگاری کند. به‌طوری که در حال حاضر به گروه‌های مختلف صنفی برای خرید‌های شب نوروز آماده‌باش داده شده است.

مثلاً ستاد ارزانی کالا را تشکیل داده‌اند (که من به ماهیت این ستاد کاری ندارم که ستاد ارزانی کالا به ستاد گرانی کالا تبدیل شده است،) اما می‌خواهم بگویم که هم برای تعطیلات نوروز و هم برای سفر‌های مردم و هم برای خرید‌های شب عید برنامه‌ریزی شده است، آن‌هم در بحبوحه بیماری کرونا؛ این در حالی است که ایران همچنان در زمره ۱۰ کشور اول دنیا از نظر ابتلا و تعداد مرگ و میر است؛ بنابراین این یک عادی‌انگاری بسیار مضحکی است که دارند انجام می‌دهند و صرفاً هم برای بحث اقتصادی و معیشتی گروه‌های مختلف صنفی است و از یک طرف هم یک جنب و جوشی در مردم ایجاد شود که اصناف مختلف را در شب عید از حالت رکود خارج کنند.

یک بار دکتر مردانی، یک بار پیام طبرسی و آدم‌های مختلف را می‌آورند و هر کدام آن‌ها می‌گویند ما مشاهدات میدانی می‌کنیم، چنین چیزی نیست، از قله رد شده‌ایم! در صورتی که شما که می‌گویید از قله رد شده‌اید، چه مداخله‌ای در زمینه بهداشت مردم و پیشگیری از بیماری امیکرون انجام داده‌اید؟


بیشتر بخوانید: "خود درمانی کرونا" راهی که به بی راهه می‌رود


یعنی با دریافت دز سوم هنوز هم ممکن است این اوج گیری ادامه پیدا کند؟

این واکسن‌هایی که به مردم تزریق کردند ۸۵ درصدش واکسن چینی بی‌اثر بود. خود چین دارد می‌گوید مقاومت دز سوم و چهارم در برابر سویه امیکرون اندک است، انگار که شخص اصلاً واکسن نزده است. این موضوع را خود چین، یعنی کشور سازنده این واکسن اعلام کرده، اما حالا این‌ها می‌گویند همه چیز تحت کنترل است! ما کرونا را مهار کرده‌ایم! از قله عبور کرده‌ایم!اصلاً چنین چیزی نیست. این عادی‌انگاری خطرناک است. یک روش اشتباه و غلط است که ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و درمان و دولت آقای رئیسی با اهداف اقتصادی و معیشتی پیش کشیده است.

غیر از داستان خود امیکرون، چند جهشی که می‌گویند انجام داده و از آن‌ها به عنوان BA۱ و BA۲ یاد می‌کنند، الان چند کشور اعلام کرده‌اند که این ویروس وارد کشورشان شده، ولی هنوز اطلاعاتی در مورد رفتار این انواع جهش‌یافته ندارند، آیا ممکن است همین گونه‌های جهش‌یافته هم باز کشور ما را دچار دردسر کنند؟

بله! قطعاً همین‌طور است. الان رفتار ویروس کرونا اصلاً غیرقابل پیش‌بینی است. الان به‌عنوان مثال بیل گیتس که سرمایه‌گذار عمده در صنایع دارویی در دنیا است، دست‌به‌کار شده و دارد سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ داروسازی و واکسن‌سازی در دنیا را دوباره خریداری می‌کند. یعنی دارد یک سرمایه‌گذاری مجدد و افزایش سرمایه در مجموعه خودش انجام می‌دهد و به عقیده من این‌ها دارند یک چیزی در پشت صحنه نگاه می‌کنند که از همین حالا دست‌به‌کار شده‌اند؛ از یک طرف هم هم‌فکران بیل گیتس در اتحادیه اروپا یا کشور چین.

این جنگی که بین روسیه و اوکراین به‌وجود آمده است، این یک فیلم برای افکار عمومی جهان است، این‌ها دارند آذوقه و مواد غذایی جمع می‌کنند و فکر می‌کنم که این موضوع نشان‌دهنده این است که کرونا پایان‌پذیر نیست و امیکرون نمی‌تواند پایانی بر کرونا باشد و حداقل تا یکی، دو سال آینده کرونا وجود دارد اگر بیشتر به طول نینجامد.

بنده معتقد هستم با کرونا باید زندگی کرد، اما چگونه؟ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ وقتی سویه دلتا آمد، گفتند ضدعفونی سطح در محل کار و خانه یا اگر افراد مشکوک سطوح را دستکاری کرده‌اند، شما ضدعفونی نکنید و همین آقای مردانی آمد گفت بله! ضدعفونی نکنید و نیازی نیست. خیلی جالب است که برای امیکرون دارند مطرح می‌کنند که خیر!آن تزی که ما برای دلتا دادیم برای همان دلتا بود، اما چون امیکرون قابلیت انتشار و سرایت‌پذیری زیادی دارد، باید سطوحی که در معرض تردد و دستکاری هستند باید ضدعفونی شوند؛ بنابراین تغییر رفتار ویروس که عرض می‌کنم همین است.

وقتی می‌گوییم باید با کرونا زندگی کنیم، یعنی مردم دنیا و از جمله مردم کشور خودمان باید به بهداشت و سلامت محیط و عمومی و فردی بازگردند، مثلاً در همین تهران من می‌دیدم که مثلاً طرف می‌آمد نان خریداری می‌کرد، حالا خیلی آدم‌های متمدن و با تربیت و با اخلاق، نان را در یک پلاستیک می‌گذاشتند بعد در اتوبوس که می‌نشست، آن نان را روی صندلی خودش می‌گذاشت که خالی بود یا مثلاً می‌دیدم که نان خریداری کرده و بدون اینکه در پلاستیک یا پوششی قرار دهد آن را روی صندلی کناری‌اش می‌گذاشت. خب همین مسائل اتفاق افتاده است که در دنیا این ویروس‌ها جهش پیدا کنند و مصرف بی‌رویه دارو و ... همه این مسائل باعث شد ویروس جهش پیدا کرده و کش‌دار شود.


بیشتر بخوانید: واکسن اختصاصی برای امیکرون؛ واکسن برکت و فیلم‌های اصغر فرهادی!


پیشنهاد شما برای گذران این دوران با کمترین آسیب چیست؟

در قدم اول رعایت نکات بهداشتی که امر بسیار واجبی است باید روی آن سرمایه‌گذاری و فرهنگ سازی شود. من در رابطه با این موضوع دولت جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار می‌دهم که این دولت‌ها از زمانی که روی کار آمدن، به‌جای اینکه روی بهداشت سرمایه‌گذاری کنند و سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان پیشگیری‌محور باشد، روی درمان سرمایه‌گذاری کردند و سیاست‌هایشان درمان‌محور شد.دولت‌ها باید تغییر رویکرد و رفتار بدهند. وقتی تغییر رفتار نمی‌دهند، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. نتیجه عدم بهداشت و پیشگیری همین می‌شود. هر زمانی یک ویروسی پیدا می‌شود، یک زمانی یادم است در کشور وبا شایع شده بود یا مثلاً آنفلوآنزای پرندگان بود، حالا هم کرونا.

با این عادی‌انگاری که در کشور مشاهده می‌کنیم، پیک ششم کرونا با امیکرون چند قله‌ای خواهد بود. اگر هم ما قله اولش را پشت سر گذاشتیم، با این عادی‌انگاری که در حال صورت پذیرفتن است، مجددا وارد قله دوم خواهیم شد و چند قله‌ای است و مطمئن باشید که هفته سوم و چهارم فروردین باز ما یک قله دیگری از پیک ششم کرونا با امیکرون را خواهیم داشت.

 ابتدا این‌طور مطرح شده بود که اُمیکرون درگیری ریه ندارد و کشنده نیست، اما حالا می‌گویند کسانی که عمدتاً در آمار فوتی‌ها قرار می‌گیرند، افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای داشتند یا واکسن نزده‌اند؛ این حرف چقدر درست است؟

این فوتی‌هایی که الان شاهد آن‌ها هستیم و جنازه‌هایی که یکی یکی به آرامستان‌ها می‌روند، وقتی جواز فوت آن‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که علت مرگ، بیماری حاد تنفسی اعلام شده است که منظورشان همین کروناست.
در حال حاضر سویه غالب در کشور امیکرون است و یک چیزی حدود ۲۰ درصد افرادی هم که مبتلا می‌شوند، به دلتا مبتلا می‌شوند، یعنی الان هم امیکرون و هم دلتا را در کشور داریم. افرادی که به دلتا مبتلا می‌شوند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که سیستم ایمنی بدن این افراد را تنزل داده یا اینکه افرادی هستند که از نظر فقر غذایی در رتبه‌ای بالا و دارای سوءتغذیه هستند و این خبر را هم باید بدهم که بیشترین فوتی‌های کرونا در کشور ایران، افرادی هستند که جزء طبقه محروم و فقیر جامعه بودند و آماری که بیرون می‌آید و وضعیت خانواده‌های فوتی‌ها رصد می‌شوند، افرادی بودند که جزء طبقه فقیر بودند، در مرحله بعدی هم طبقه متوسط قرار داشتند.

این مرگ و میرها با وجود این واکسیناسیون گسترده‌ای که صورت گرفته اتفاق می افتد چرا اولاً حدود ۴ تا ۶ ماه است که واکسن‌ها دیگر خاصیت خودشان را از دست داده‌اند، ثانیاً واکسن‌ها، واکسن‌های مؤثری نبوده یعنی واکسن‌هایی نبوده که در برابر اُمیکرون و دلتا مقاومت کند؛ بنابراین ایمنی طبیعی بیشتر در کشور ایران مطرح بوده.

در مورد امیکرون یک‌دفعه آمار روی ۴۰ هزار و بیشتر از آن رفت. بعد من در یکی از روزنامه‌ها گفتم شما اصلاً تست انجام نمی‌دهید! الان آمار مبتلایان روزانه ما حداقل یک میلیون نفر است و شما دارید ۳۷ تا ۳۸ هزار نفر اعلام می‌کنید‍! پس چرا سروصدای این‌ها درنیامد که بگویند محبوب‌فر آمده در فلان روزنامه آمده این را مطرح کرده، در صورتی که همه جا بازتاب هم داشت یا مثلاً خود کمال حیدری اعلام کرد آمار واقعی تعداد مبتلایان اُمیکرون ما حتی ۱۰۰ برابر آمار فعلی است، این یعنی که شما باید بروید بالاتر از یک میلیون نفر در روز!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی