تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
تنگنا؛ برنامه دهم؛ قسمت اول

گفتگو با مجید فراهانی؛ تقابل آرمان‌خواهی و واقعیت!

میهمان این برنامه تنگنا را می‌توان سیاستمداری جوان دانست. مجید فراهانی البته میانسال است اما در فضای پیرسالاری حاکم بر سیاست ایران او را می‌توان سیاستمداری جوان دانست!

کد خبر: ۱۲۳۷۴۶
۱۸:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

گفتگو با مجید فراهانی؛ تقابل آرمان‌خواهی و واقعیت

دیدارنیوز _ حامد شجاعی: از میان جمع دانشجویانی که در سال ۱۳۷۱ برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شدند عده معدودی در ایران مانده‌اند و الباقی در اقصی نقاط جهان مشغول کار و زندگی هستند. مجید فراهانی و عادل فردوسی‌پور سرشناس‌ترین چهره‌های این جمع دانشجویی هستند که در ایران ماندند و هر یک در عرصه‌ای که از همان زمان دانشجویی برای فعالیت فوق‌برنامه خویش برگزیده بودند، متناسب با شرایط و امکانات موجود در کشور به اوج رسیدند و البته با فاصله زمانی اندکی به خارج از زمین بازی هدایت شدند. اگر عادل فروسی‌پور تقریبا همزمان با آغاز فعالیت دوست دوران دانشجویی خود در شورای شهر تهران از دستیابی به آنتن تلویزیون رسمی کشور محروم شد، مجید فراهانی نیز پس از چهار سال عضویت در شورای شهر، در پی انتخابات بی‌فروغ خرداد ۱۴۰۰ از ورود مجدد به پارلمان شهری پایتخت باز ماند تا فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را تنها در قالب حزب ندای ایرانیان دنبال نماید.


آرشیو برنامه تنگنا


فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی این چهره اصلاح‌طلب برخاسته از محله نازی‌آباد تهران ریشه در دوران نوجوانی وی دارد. زمانی که در سال‌های شور انقلاب و هیجان جنگ، به واسطه ارتباط با بسیاری از جوانان انقلابی و حزب‌الهی هم‌محله‌ای، با دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی جناح چپ حکومت که قرار بود اصلاح‌طلبان روزگار دانشجویی و جوانی وی شوند آشنا شد. سیر تحولات اجتماعی و سیاسی در کشور، این دانش‌آموز مکتب نازی‌آبادی‌های حاکمیت را در بزنگاهی تاریخی در صف نیرو‌هایی قرار داد که در قالب دفتر تحکیم وحدت، به عنوان فراگیرترین تشکیلات جنبش دانشجویی در دهه هفتاد، در برکشیدن سیدمحمد خاتمی در انتخابات حماسی دوم خرداد سال هفتاد و شش نقشی اساسی ایفا کردند و البته به فاصله کمی پس از این رویداد تاریخی، نسبت به معلمان و بزرگتر‌های حزب‌الهی حالا اصلاح‌طلب شده خود دچار سوءظن شدند. چرا که احساس می‌کردند تبدیل به نردبان بالا رفتن ایشان از پله‌های قدرت برای اولین بار در عصر پساامام شده‌اند و نه تنها قدری ندیدند که در فاصله دو سال هزینه‌های گوناگونی را متحمل شدند که نقطه اوجش در ماجرای حمله به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب هجده تیر سال هفتاد و هشت بود.

مجید فراهانی در بخش اول تنگنای دهم از بیم‌ها و امید‌های یک دانشجوی آرمان‌خواه امیدوار در دهه هفتاد خورشیدی می‌گوید. قسمت اول این گفتگو را در ادامه ببینید:

عوامل برنامه تنگنا: 

تهیه کننده و مجری: حامد شجاعی

مشاورین طرح: دکتر علیرضا جلالی، زهرا توحیدی، حامد سیاسی‌راد، سجاد شجاعی

دکور و تصویر: اشکان اشعریون 

دستیار تولید: محمد بدیعی

تدوین: سجاد پیروانی

برچسب ها: تنگنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی