تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.

دكمه خاموش ورزش روسيه زده شد

به دنبال تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین فدراسیون‌ها و کمیته‌های ورزشی مختلف جهان هم به صف تحریم‌های دولت پوتین و ورزشکاران این کشور پیوسته‌اند و مشخص نیست دامنه این تحریم‌ها تا کجا پیش خواهد رفت.

کد خبر: ۱۲۳۷۳۱
۱۱:۳۱ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

دكمه خاموش ورزش روسيه زده شد

دیدارنیوز: روز دوشنبه فیفا و یوفا به صورت هماهنگ برای تعلیق تیم‌های روسی از رقابت‌های بین‌المللی فوتبال اقدام کردند. دلیل چنین تصمیمی امتناع بسیاری از کشور‌ها از رقابت با روسیه بعد از حمله این کشور به اوکراین بوده است.

قدرتمندترین نهاد‌های فوتبال چند روز پس از آنکه اعتراض‌ها به آن‌ها شدت گرفت به کمیته بین‌المللی المپیک ملحق شدند. این تعلیق بدان معناست که روسیه نمی‌تواند در ماه آینده در مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی به مصاف لهستان برود. همچنین تیم زنان این کشور از مسابقات قهرمانی اروپا در تابستان پیش رو در انگلیس کنار گذاشته می‌شود و تنها تیم باقی مانده روس‌ها در مسابقات باشگاهی اروپا یعنی اسپارتاک مسکو حذف خواهد شد. مسکو دیگر در لیگ اروپا شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه مشترک یوفا و فیفا آمده است: «فیفا و یوفا امروز با هم تصمیم گرفتند تمام تیم‌های روسیه، چه تیم‌های ملی و چه تیم‌های باشگاهی تا اطلاع ثانوی از حضور در رقابت‌های فیفا و یوفا محروم شوند. این تصمیمات توسط دفتر شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا که به ترتیب بالاترین نهاد‌های تصمیم‌گیرنده هر دو نهاد در مورد چنین موضوعاتی هستند به صورت فوری اتخاذ شده است. فوتبال در اینجا کاملا متحد است و در همبستگی کامل با همه مردم آسیب‌دیده در اوکراین است. هر دو رییس‌جمهور امیدوارند که وضعیت در اوکراین به‌طور قابل‌توجهی و به سرعت بهبود یابد تا فوتبال بتواند دوباره عاملی برای اتحاد و صلح بین مردم باشد.»

یوفا همچنین یک اقدام مهم دیگر را اعلام و تاکید کرد که قرارداد طولانی‌مدت و بسیار سودآور اسپانسری با شرکت گازپروم روسیه را لغو کرده است. این شرکت به مدت ۱۰ سال حامی مالی لیگ قهرمانان اروپا بود و فینال مسابقات امسال هم قرار بود در ورزشگاه گازپروم سن‌پترزبورگ برگزار شود که لغو شد. در چند روز گذشته یوفا این بازی را به پاریس منتقل کرد.

در بیانیه یوفا آمده است: «یوفا امروز تصمیم گرفت تا با همکاری خود با گاز پروم در تمامی مسابقات پایان دهد. این تصمیم بلافاصله لازم‌الاجراست و تمام توافقات موجود ازجمله لیگ قهرمانان اروپا، مسابقات ملی زیرنظر یوفا و یورو ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد.»

پیش از تصمیم فیفا این نهاد اعلام کرده بود روسیه در صورتی که نام خود را تغییر دهد و در زمین بی‌طرف بازی کند، می‌تواند به رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ادامه دهد. فیفا گفت این اقدامات اولیه است ولی همین با مقاومت شدید لهستان، حریف روسیه در مقدماتی جام جهانی مواجه شد. این موضع باعث شد لهستان مورد حمایت تعدادی از کشور‌های اروپایی دیگر نیز قرار گرفت.

با افزایش فشار بر فیفا در روز دوشنبه با مداخله کمیته بین‌المللی المپیک این نهاد هم تغییر جهت داد. کمیته بین‌المللی المپیک با استناد به ماموریت جنبش المپیک برای کمک به صلح از طریق ورزش و متحد کردن جهان در رقابت مسالمت‌آمیز فراتر از همه مناقشات سیاسی، قطعنامه‌ای طولانی صادر کرد و از همه سازمان‌های ورزشی خواست علیه روسیه وارد عمل شوند.

در این قطعنامه آمده است: «به منظور حفظ یکپارچگی مسابقات ورزشی جهانی و برای ایمنی همه شرکت‌کنندگان، هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک توصیه می‌کند که فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش و برگزارکنندگان رویداد‌های ورزشی از مقامات و ورزشکاران دو کشور روسیه و بلاروس دعوت به عمل نیاورند و اجازه شرکت در مسابقات را به آن‌ها ندهند.»

این کمیته تنها یک شرط را در نظر گرفت و آن هم اجازه شرکت روسیه در بازی‌های پارالمپیک زمستانی چین است که آخر هفته در پکن آغاز می‌شود. البته این در صورتی است که ورزشکاران روسیه و بلاروس فقط می‌توانند به عنوان ورزشکاران بی‌طرف پذیرفته شوند. یعنی هیچ نماد، رنگ، پرچم یا سرود ملی از دو کشور نباید نمایش داده شود.

اکنون سوالات زیادی در مورد حضور ورزشکاران روسی در تیم‌های غیرروسی و بحث‌هایی در مورد ورزش‌های انفرادی مطرح می‌شود. یکی از مهم‌ترین این‌ها دانیل مدودف تنیسور روس است که در ماه فوریه عنوان مرد شماره یک جهان را از جوکوویچ تحویل گرفت. مدودف هفته قبل در بیانیه‌ای خواستار برقراری صلح شده بود.

سوا کولیچ عضو هیات‌مدیره فدراسیون تنیس اوکراین به رویترز گفت که مدودف نباید اجازه داشته باشد در رقابت‌های گرنداسلم شرکت کند. او گفت: «اجازه دهید او در مسابقات تور جهانی شرکت کند، اما گرنداسلم‌ها رویداد‌هایی هستند که اگر تنیسوری در آن‌ها غایب باشد هرگز نمی‌تواند شماره یک جهان شود. او نباید در مسابقات آزاد فرانسه، اوپن امریکا و ویمبلدون بازی کند.»

در سطح دنیا نگرشی وجود دارد که مقامات روسیه از دستاورد‌های ورزشی برای تبلیغ ایدئولوژی خود و به عنوان ابزاری برای گسترش قلدری، قتل و تخریب استفاده می‌کنند.»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی